Bereik 1*10 setup

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
MTBart
Mountainbiker
Berichten: 175
Lid geworden op: di 27 mar 2007 12:27
Rijdt met: Commencal Meta HT & Ridley Shark

Bereik 1*10 setup

Bericht door MTBart »

De vorige eigenaar van mijn Meta had deze uitgerust met een 1*10 setup. Vooraan ligt er een 32T blad, achteraan een 11-36 cassette. Ik heb dit systeem geruime tijd geprobeerd en ervaringen zijn dubbel. Het enkel achteraan schakkelen is OK, minder prulwerk om te poetsen, nooit chainsuck maar op de steile klimmen kom ik net dat beetje tekort om boven te geraken. Om toch kleiner te kunnen trappen zijn er verschillende opties:

1) voorraan een 30T steken: geeft dit genoeg winst?
2) achteraan een 40T steken: zelfde opmerking, is dit voldoende?
3) achteraan een 42T steken: meningen hierover zijn verdeeld: schakelt moeizamer, derailleur moet tot het uiterste
4) voorraan een 30T, achteraan een 40T: is een duurdere optie
5) voorraan een 28T steken: verlies aan bereik maar ik heb gemerkt dat ik het 11kransje nu weinig tot niet gebruik.

Momenteel ligt de 5de optie op kop. Lijkt me de voordeligste mogelijkheid maar zijn er hier misschien andere nadelen aan verbonden? Of zijn er nog andere opties? Optie 6 om terug naar 2*10 te gaan valt af.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Bereik 1*10 setup

Bericht door BertG »

Is het enkel om in Vlaanderen te fietsen of ook Ardennen en verder?
Gebruikersavatar
MTBart
Mountainbiker
Berichten: 175
Lid geworden op: di 27 mar 2007 12:27
Rijdt met: Commencal Meta HT & Ridley Shark

Re: Bereik 1*10 setup

Bericht door MTBart »

Zal hoofdzakelijk Vlaanderen en Zuid Limburg in Nederland zijn. Vlaanderen is dan lokaal Maaskant en terrils (niet heel vlak dus). Occasioneel eens de Ardennen en heel occasioneel verder. Voor die keer in de echte bergen zet ik er de voorderailleur terug op.
Gebruikersavatar
IPPE
Mountainbiker
Berichten: 1014
Lid geworden op: za 17 mei 2008 22:42
Rijdt met: TURNER 5SPOT & RFX

Re: Bereik 1*10 setup

Bericht door IPPE »

Om u een idee te geven...

http://www.sheldonbrown.com/gears/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vul de verschillende combinaties in zodat je een beter zicht krijgt op het verschil in vertanding.
Is wel maar een indicatie, maar 't is een begin :wink:
Gebruikersavatar
Ben8000
Mountainbiker
Berichten: 172
Lid geworden op: vr 08 mar 2013 16:17
Rijdt met: Commencal Meta HT AM, GT Sensor X Pro

Re: Bereik 1*10 setup

Bericht door Ben8000 »

Ik heb op mijne Meta vooraan een 30T, achteraan een 40T, daarmee kom ik er wel meestal.
marinoj
Mountainbiker
Berichten: 42
Lid geworden op: za 18 jan 2014 22:23

Re: Bereik 1*10 setup

Bericht door marinoj »

ik rijd ook met een 32 blad vooraan en een 11-36 cassette. ik geraak in principe overal boven ook in de ardennen, maar das dan toch met heel veel moeite en als ik mijn cadans hoog houd.
maar ik zou aanraden om een 40 tands blad te steken, dan zou het zeker voor u moeten lukken.
Gebruikersavatar
eL Tee
Mountainbiker
Berichten: 861
Lid geworden op: do 19 jul 2012 00:54
Rijdt met: a Zwitsersche blonte mé ferme rondingen

Re: Bereik 1*10 setup

Bericht door eL Tee »

Ik heb nog een OneUp setje op overschot liggen met een 16 en een 42. Je haalt de 15 en de 17 er van tussen, vervangt die door de 16, en je 'sluit af' met de 42... Werkte in mijn geval met een X0 long cage zonder probleem!

Je zal wel boven geraken ;-)


(Voor mij is 't overkill gebleken met een 2x10 setup)
Gebruikersavatar
MTBart
Mountainbiker
Berichten: 175
Lid geworden op: di 27 mar 2007 12:27
Rijdt met: Commencal Meta HT & Ridley Shark

Re: Bereik 1*10 setup

Bericht door MTBart »

Bedankt alle voor de reacties. Ik ga gaan voor een 30-40 set-up.
Met een 28T vooraan zou ik veel bereik verliezen richting de zwaardere verzetten op de baan.
Enkel vooraan of achteraan veranderen gaat niet veel opbrengen.
Een 42T achteraan zal waarschijnlijk niet gaan met mijn huidige X5 derailleur (deze wordt op termijn nog wel eens vervangen, maar het functioneert nu dus mag ie nog blijven)

Waarschijnlijk zal het een OneUp systeem worden, komt de volgende vraag zwart of groen :wink:
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Bereik 1*10 setup

Bericht door aresius »

groen natuurlijk :-)

maar waarom zou een 42t niet gaan met je X5, de SRAM derries werken redelijk goed met een 42t.
Gebruikersavatar
MTBart
Mountainbiker
Berichten: 175
Lid geworden op: di 27 mar 2007 12:27
Rijdt met: Commencal Meta HT & Ridley Shark

Re: Bereik 1*10 setup

Bericht door MTBart »

Weet niet direct of mijn X5 een long cage is (als dat al bestaat) of een type2 ....

Een 30T-42T verhouding trapt wel weer net een beetje kleiner. Altijd handig om een terril boven te komen...

eL Tee, hoeveel vraag je voor dat setje?
Plaats reactie