Shimano XT (R) brakes of Magura MT6 Next

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Powerflor
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 09 apr 2012 11:01
Rijdt met: Speci

Shimano XT (R) brakes of Magura MT6 Next

Bericht door Powerflor »

Hoi


Ben op zoek naar een nieuwe stel disc brakes.
Tot nu toe altijd met magura gereden , maar minder tevreden van laatste tijd.
Zou de nieuwe MT 6 iets zijn?
Ik heb ondertussen een paar verslagen op het net gelezen, en de XT zouden super zijn.
Wat maakt de huidige XT's goed? Verschil met de XTR's?
Bij Bike components maken ze onderscheid tussen XC , Race, TRAIL. Ik vind hier niet veel info over.
Ken iemand de verschillen?
Zijn de schijven zelf compatible met magura (2mm) dik?
pluxy
Mountainbiker
Berichten: 286
Lid geworden op: do 09 dec 2004 22:54
Rijdt met: Specialized

Re: Shimano XT (R) brakes of Magura MT6 Next

Bericht door pluxy »

Geen gebruikers ervan?
Gebruikersavatar
saiko
Test team
Berichten: 4048
Lid geworden op: do 26 jul 2007 09:10
Rijdt met: Sandman, F700,sobe,sobe en enne sobe

Re: Shimano XT (R) brakes of Magura MT6 Next

Bericht door saiko »

schijven zijn compatibel.

prijs kwalteit is xt beste

Xtr is lichter en remt nog iets feller maar ook dubbel zo duur.

XC en race is zelfde
trail is iets zwaarder maar heeft een stelschroef zodat de reach aangepast kan worden
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Shimano XT (R) brakes of Magura MT6 Next

Bericht door aresius »

Op onderstaande link vind je de verschillen tussen de race (BL-M9000) en trail (BL-M9020) remhendels
http://www.ridextr.com/specfiles/en/BL% ... 0Specs.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

In het kort komt het erop neer dat de trail versie meer instelmogelijkheden heeft en date de race versie van magnesium is en de trail variant van aluminium.

Moest ik de keuze hebben zou ik voor Shimano XT gaan. Prijs/kwaliteit lijkt het me onklopbaar.
Powerflor
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 09 apr 2012 11:01
Rijdt met: Speci

Re: Shimano XT (R) brakes of Magura MT6 Next

Bericht door Powerflor »

Iemand al een test van xtr en mt6 op het net gevonden?
Warpy
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: zo 16 nov 2008 14:09
Rijdt met: Haibike Greed RC 29-er / Van Tuyl VT 340 Cross

Re: Shimano XT (R) brakes of Magura MT6 Next

Bericht door Warpy »

Ik heb zelf ervaring met MT6 en XT, waarbij mijn voorkeur voor de volle 100% naar XT gaat. Voor mij is MT6 zwaar overroepen. Voelde al direct sponzig aan, heb geprobeerd te ontluchten, maar zonder merkbare verbetering. Momenteel rij ik met Hope's, en dat is voor mij absoluut top: Bijten maar toch goed doseerbaar, wielsets wisselen is geen probleem en als ze na een modderpassage aanlopen is het even aantikken en het slepend geluid is weg.
Powerflor
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 09 apr 2012 11:01
Rijdt met: Speci

Re: Shimano XT (R) brakes of Magura MT6 Next

Bericht door Powerflor »

welke modeljaar heb jij?
k ben voornamelijk opzoek naar info over 2015.
De vorige modellen ken ik en de gebreken ook.
Wat betreft de shimano's en andere merken:
Ik vindt die veertjes zo'n geprul.
Bij magura gewoon klik en go.
Gebruikersavatar
henkdetank
Mountainbiker
Berichten: 294
Lid geworden op: za 21 apr 2007 16:37
Rijdt met: Megamo Track xx1 gold ed.

Re: Shimano XT (R) brakes of Magura MT6 Next

Bericht door henkdetank »

de nieuwe mt next zijn wel echt een verbetering tov van de oude keihard en niet meer sponzig en remmen doen ze echt perfect heb zelf de 7 maar ook de andere remmen echt goed zeker de mt 8
heb ook xt die zijn prijs kwaliteit wel de nummer 1 maar remmen toch wel een stuk minder als de magura's next range
Gebruikersavatar
Roel K
Mountainbiker
Berichten: 399
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 17:30

Re: Shimano XT (R) brakes of Magura MT6 Next

Bericht door Roel K »

henkdetank schreef:de nieuwe mt next zijn wel echt een verbetering tov van de oude keihard en niet meer sponzig en remmen doen ze echt perfect heb zelf de 7 maar ook de andere remmen echt goed zeker de mt 8
heb ook xt die zijn prijs kwaliteit wel de nummer 1 maar remmen toch wel een stuk minder als de magura's next range
+1 de nieuwe zijn niet te vergelijken met de oude! véél harder en pakken meer remkracht!
Gebruikersavatar
Fulaks
Mountainbiker
Berichten: 71
Lid geworden op: do 03 jul 2003 17:01
Rijdt met: Cannondale M500 ('94) - Orbea Alma 29" HS50 ('12) - Orbea Oiz M10 29" (2016)

Re: Shimano XT (R) brakes of Magura MT6 Next

Bericht door Fulaks »

Ik heb een maand of zo geleden m'n Elixirs eraf gezwierd en vervangen door XT's. Ook schijven naar grotere maat gebracht, 203mm vooraan en 180mm achteraan omdat ik al eens in de Alpen vertoef en de Elixirs daar zwaar tekort schoten. De XT's zijn een verademing, remmen krachtig en goed doseerbaar, geen sponzig gevoel. Ook eenvoudig te monteren en te ontluchten. Ze zijn ook makkelijker stil te krijgen dan Elixirs, door de servo-wave technologie staan de blokjes iets verder van de schijf als er niet wordt geremd. Ben 100 % overtuigd, maar een lange downhill in de Alpen moet natuurlijk nog uitsluitsel geven, staat echter niet direct op het programma de komende maanden.
Plaats reactie