Shimano XT (R) brakes of Magura MT6 Next

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
Fulaks
Mountainbiker
Berichten: 71
Lid geworden op: do 03 jul 2003 17:01
Rijdt met: Cannondale M500 ('94) - Orbea Alma 29" HS50 ('12) - Orbea Oiz M10 29" (2016)

Re: Shimano XT (R) brakes of Magura MT6 Next

Bericht door Fulaks »

Powerflor schreef:Ik ben zeker niet van de lichtste en volgens vrienden knal ik nogal hard naar beneden. :-D
Haha, dat is exact ook mijn situatie. Ik heb daarom m'n schijven groter genomen, nu 203mm vooraan en 180mm achteraan. In combinatie met de Ice-Tec technologie van Shimano ben ik nu zeker van voldoende stopkracht en remmen die niet oververhit geraken (voor in België is dat geen probleem, maar heb met m'n Elixir's al meermaals problemen gehad in de bergen, vertrouwen was ook weg).

Dus als je twijfelt aan de stopkracht (ongeacht het merk), dan zijn schijven in een maatje groter zeker een optie.
Died
Mountainbiker
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 07:40
Rijdt met: Specialized

Re: Shimano XT (R) brakes of Magura MT6 Next

Bericht door Died »

Fulaks schreef:
Powerflor schreef:Ik ben zeker niet van de lichtste en volgens vrienden knal ik nogal hard naar beneden. :-D
Haha, dat is exact ook mijn situatie. Ik heb daarom m'n schijven groter genomen, nu 203mm vooraan en 180mm achteraan. In combinatie met de Ice-Tec technologie van Shimano ben ik nu zeker van voldoende stopkracht en remmen die niet oververhit geraken (voor in België is dat geen probleem, maar heb met m'n Elixir's al meermaals problemen gehad in de bergen, vertrouwen was ook weg).

Dus als je twijfelt aan de stopkracht (ongeacht het merk), dan zijn schijven in een maatje groter zeker een optie.

Ik denk ook dat dat idd nog de beste oplossing is als je vaak oververhitting hebt in Alpen ofzo, grotere schijven steken. Ik zit nu met 2maal 180 en daar heb ik geen problemen mee, maar vroeger met men 2x 160 schijven toch ook wel paar keer zonder rem gevallen in een stevige afdaling
Powerflor
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 09 apr 2012 11:01
Rijdt met: Speci

Re: Shimano XT (R) brakes of Magura MT6 Next

Bericht door Powerflor »

al iemand last van de mt7?
heb zo nog maar recent, maar pistons komen niet meer terug en terug van hendel is al afgebroken.
Ik heb er nog maar een paar maal mee gereden, de linkse voelt top aan maar de rechtse is een spons, ook na ontluchten.
paulplevoets
Mountainbiker
Berichten: 26
Lid geworden op: do 26 mei 2011 20:48
Rijdt met: Specialized SJ 29 Marathon

Re: Shimano XT (R) brakes of Magura MT6 Next

Bericht door paulplevoets »

Even een topic van onder het stof uithalen, maar het kan nuttig zijn voor collega mtb'ers!

Ik heb lange tijd gesukkeld met MT6 remmen op m'n 2013 Specialized SJ HT Marathon.

Eerst moesten er nieuwe remhendels op doordat een vulring eruit getrild was en niet apart vervangen kon worden. Van Magura keurig een setje nieuwe hendels gekregen ter montage (2014).
Vervolgens voelden de remmen sponzig en bleven niet op druk; remhendelbehuizing van beide remgrepen bleek gebarsten te zijn. Opgestuurd naar Magura en na 3 weken terug thuis met 2 nieuwe remgrepen (2014).
Seizoen 2015 en 2016 amper gereden vanwege verbouwingswerken.
Dit voorjaar (2016) miste ik remkracht en wou ik de remmen ontluchten. Ze vielen niet te ontluchten, er bleven luchtbellen komen en na verschillende pogingen maakte ze uiteindelijk een zompig geluid en lekte er vloeistof aan de remhendel. Omdat ik het geprul met deze remmen grondig beu was heb ik XT remmen gekocht en gemonteerd. Werkte prima, wat een verademing!

Toch opnieuw contact opgenomen met technische dienst Magura. Waar dit voorheen steeds voorbeeldig verliep kreeg ik ditmaal kort antwoord om de remmen op te sturen naar een Nederlandse invoerder, en dit via een lokale fietsenmaker waar ik dit materiaal nog eens niet gekocht had. Gezien dit tegen mijn principes is ben ik hier niet op in gegaan. Op hoop van zegen de remmen in een doos gestopt en met een servicegeschiedenis en een begeleidend briefje erbij toch opgestuurd aan Magura Duitsland. Een maand niks van gehoord tot plots een pakketje aan de deur arriveerde: een splinternieuwe set Magura MT 6 Next remmen. Zonder kosten, volledige garantie op een set remmen van 2013! Ik heb de fiets dan ook nog eens 2dehands gekocht en had geen originele aankoopfactuur.

Zo blij als een kind deze MT 6 Next remmen gemonteerd. Het remgevoel is niet te vergelijken met de oude magura's. Veel meer remkracht en meteen een solide indruk. Qua remkracht zijn de nieuwe Magura's te vergelijken met de XT's. Het grote verschil is de doseerbaarheid en de langere remhendel op de Magura's. Waar ik bij m'n eerste rit met de XT hard aan moest wennen was het aan/uit gevoel dat deze remmen geven. Daarentegen; je kan ze vlot met 1 vinger blokkeren. De Magura's zijn progressiever, wil je hard stoppen moet je ook wat harder duwen. De doorslag om de Magura's te houden was voor mij de langere remgreep. In combinatie met Sram gripshift waren de xt hendels simpelweg véél te kort.

Aan iedereen die nog kapotte Magura MT remmen heeft liggen: het lijkt me de moeite om ze eens op te sturen; je hebt er niks mee te verliezen buiten 15 euro verzendkosten!
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Shimano XT (R) brakes of Magura MT6 Next

Bericht door madskatingcow »

Maar wil je met de MT Next met enkel je wijsvinger remmen, plet je vanwege de lange remhendel en slag je ringvinger en pink, tenzij je de hendel initieel zeer ver van het stuur instelt.
Om hier aan tegemoet te komen heeft Magura (mede onder druk van Danny Macaskill) eindelijk de HC remhendels op de markt gebracht, aftermarket zelf te monteren. Leverbaar vanaf deze maand, maar weer veel te laat zoals altijd.
Powerflor
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 09 apr 2012 11:01
Rijdt met: Speci

Re: Shimano XT (R) brakes of Magura MT6 Next

Bericht door Powerflor »

ook es iets versturen denk.

bij mij eerst meestal niets aan de hand, paar km verder druk minder.
later weer voldoende druk

ondanks grote remschijven toch dikwijls geen remdruk meer.


mercikes voor de info.

heb ondertussen ook Xt en qua ontluchting zeer gemakkelijk en TOP.
wel een aanpassing van spons naar hard.

in de alpen veel downhillers met XT gezien.
Powerflor
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 09 apr 2012 11:01
Rijdt met: Speci

Re: Shimano XT (R) brakes of Magura MT6 Next

Bericht door Powerflor »

Hela,

Voila, na vorig bericht ook eens de moeite gedaan en remmen opgestuurd.
Wel via een dealer en dan naar Nederland.
Enkel verzenden moeten betalen.
Nieuw setje ontvangen.
Gebruikersavatar
Vleerbike
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: do 25 okt 2007 13:44
Rijdt met: Bianchi Caal 8800, Paduano Caligola

Re: Shimano XT (R) brakes of Magura MT6 Next

Bericht door Vleerbike »

Ik heb ook Magura MTS op specialized epic 2013.
Achterrem is zeer sponzig geworden en krijg het niet meer goed.

Mee binnen gaan naar een specialized store?
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Shimano XT (R) brakes of Magura MT6 Next

Bericht door BertG »

Vleerbike schreef:Ik heb ook Magura MTS op specialized epic 2013.
Achterrem is zeer sponzig geworden en krijg het niet meer goed.

Mee binnen gaan naar een specialized store?

Te ontluchten waarschijnlijk.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Shimano XT (R) brakes of Magura MT6 Next

Bericht door spaghetti_2 »

Oud topic even van onder het stof halen.

Ik rij momenteel met de laatste generatie XT remmen (M8000). Heb twee setjes hiervan op twee verschillende mountainbikes. Ik heb ze lange tijd een kans gegeven, maar kan er toch niet gewoon aan worden. Het verschil in aangrijpingspunt tussen de 1e, 2e en 3e x kort achter elkaar remmen blijft te groot. Dit is bij beide setjes zo, wordt niet opgelost door goed te ontluchten en als ik wat rond surf op het internet, dan ben ik zeker niet de enige met dit probleem. Het blijft allemaal zeer subjectief en persoonlijk, maar ik wil remmen die altijd op dezelfde manier reageren in een afdaling. Ik rij wedstrijden en dus al eens op de limiet naar beneden, dan wil ik niet eerst 3x remmen alvorens ik het gewenste aangrijpingspunt heb. Daarom was ik eens aan het kijken naar alternatieven, in de prijsklasse van de XT's (180€) tot en met max €300. Komen in aanmerking:

- Magura MT6 (te vinden aan 190 voor een set)
- Sram Level TLM (220 voor een set)

Ik heb mindere ervaringen met Avid remmen, dus sta ook wat achterdochtig tov Sram remmen, maar mogelijks zijn deze van een heel ander niveau? 2dehands proberen een Hope setje op de kop te tikken is ook een optie. Ervaringen/meningen over de genoemde remmen of andere alternatieven zijn altijd welkom.
Plaats reactie