Shimano XT (R) brakes of Magura MT6 Next

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
erwin.91
Mountainbiker
Berichten: 1849
Lid geworden op: zo 26 nov 2006 20:00
Rijdt met: NINER!!!

Re: Shimano XT (R) brakes of Magura MT6 Next

Bericht door erwin.91 »

Xt is volgens mij prijs/kwaliteit onklopbaar, denk dat mijn set een 2tal jaar oud is en nog steeds zeer tevreden van.

Ik heb ook een set Mt6 oude generatie gehad, ook van deze remmen was ik tevreden.
In tegenstelling tot wat er hier al gezegd is had ik met de Mt6 wel genoeg remkracht en een hard drukpunt. De Xt zijn wel krachtiger dan de oude Mt6.

Ondertussen heb ik ook al de nieuwe Mt2 next en de Mt8 next getest.
De Mt2 next durf ik gerust naast de Xt plaatsen wat het gevoel en remkracht betreft, de Mt8 next die voelen hard, krachtiger (dan xt) en toch dosseerbaar aan .

Heb recent ook voor de keuze gestaan ivm aankoop van nieuwe remset en heb mij de Mt8next gekocht.
Wat het onderhoud en gebruiksgemak betreft van de Mt "daar is het nog wat vroeg voor he" ben er wel gerust in dat dit niet echt een probleem zal zijn gezien mijn goede ervaring met de vorige Mt6.
flip
Mountainbiker
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 13 mar 2002 02:00
Rijdt met: Orbea OIZ M10TR 2019

Re: Shimano XT (R) brakes of Magura MT6 Next

Bericht door flip »

Ik zit momenteel ook een beetje met dilemma voor mijn toekomstige mtb. XT of Magura MTS (op specialized). Iemand ervaring met de MTS remmen die op de nieuwe Stumpjumper 2015 zit?
Powerflor
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 09 apr 2012 11:01
Rijdt met: Speci

Re: Shimano XT (R) brakes of Magura MT6 Next

Bericht door Powerflor »

Mts zou krakhetzelfde zijn als de mt6.
Alleen de vormgeving zou verschillen.
Powerflor
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 09 apr 2012 11:01
Rijdt met: Speci

Re: Shimano XT (R) brakes of Magura MT6 Next

Bericht door Powerflor »

Xt voelt in winkel hard aan en niet zo dosseerbaar(ook al in de winkel gehoord), als een magura.

Ik kan zelf ook ni kiezen.
Gebruikersavatar
Fulaks
Mountainbiker
Berichten: 74
Lid geworden op: do 03 jul 2003 17:01
Rijdt met: Cannondale M500 ('94) - Orbea Alma 29" HS50 ('12) - Orbea Oiz M10 29" (2016) - Orbea Rise M10 ('24)

Re: Shimano XT (R) brakes of Magura MT6 Next

Bericht door Fulaks »

Ik rij nu enkele weken met de nieuwe XT's en ze zijn perfect doseerbaar. Het is wel zo dat ze veel harder remmen dan mijn Elixir's, en het drukpunt ligt ook wat anders. Beide zaken vergen natuurlijk enige gewenning, maar na enkele ritten heb je dat wel in de vingers.
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Shimano XT (R) brakes of Magura MT6 Next

Bericht door aresius »

Een tijdje geleden reed ik met een testfiets waar een set XTR remmen op zat.
De dosserbaarheid vond ik niet geweldig, maar ik ben dan ook wat verwend met een setje Hope's op m'n bike.

Zoals Fulaks al zei, is het kwestie van gewoon worden.
Gebruikersavatar
Fulaks
Mountainbiker
Berichten: 74
Lid geworden op: do 03 jul 2003 17:01
Rijdt met: Cannondale M500 ('94) - Orbea Alma 29" HS50 ('12) - Orbea Oiz M10 29" (2016) - Orbea Rise M10 ('24)

Re: Shimano XT (R) brakes of Magura MT6 Next

Bericht door Fulaks »

Waar ik de laatste jaren ook rekening mee houd : wat als er op fietsvakantie iets stuk gaat. Hoe makkelijk kom je dan aan reserveonderdelen ? Bij Shimano zal dat doorgaans wel lukken. In Frankrijk Magura- of Hope-onderdelen vinden zal al wat moeilijker zijn. Een paar setjes remblokken meenemen op vakantie is uiteraard standaard, als er ontlucht moet worden, er breekt een remgreep af of er verbuigt een schijf bij een val, dan wordt het al wat moeilijker (allemaal meegemaakt, gelukkig niet altijd bij mezelf). Hangt er natuurlijk ook vanaf waar je gewoonlijk op vakantie gaat, hoe goed je zelf aan je fiets kan sleutelen, enz. Dat moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken. Alles kan en gaat kapot, wat telt is dan hoe snel je terug aan 't fietsen bent.
Gebruikersavatar
blubberduck
Mountainbiker
Berichten: 851
Lid geworden op: wo 17 dec 2003 16:22
Rijdt met: Epic S-Works WC 29", Stump S-Works 29"

Re: Shimano XT (R) brakes of Magura MT6 Next

Bericht door blubberduck »

Fulaks schreef:Waar ik de laatste jaren ook rekening mee houd : wat als er op fietsvakantie iets stuk gaat. Hoe makkelijk kom je dan aan reserveonderdelen ? Bij Shimano zal dat doorgaans wel lukken. In Frankrijk Magura- of Hope-onderdelen vinden zal al wat moeilijker zijn. Een paar setjes remblokken meenemen op vakantie is uiteraard standaard, als er ontlucht moet worden, er breekt een remgreep af of er verbuigt een schijf bij een val, dan wordt het al wat moeilijker (allemaal meegemaakt, gelukkig niet altijd bij mezelf). Hangt er natuurlijk ook vanaf waar je gewoonlijk op vakantie gaat, hoe goed je zelf aan je fiets kan sleutelen, enz. Dat moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken. Alles kan en gaat kapot, wat telt is dan hoe snel je terug aan 't fietsen bent.
hendels zal misschien moeilijker zijn, maar schijven van ieder merk passen wel bij ieder type merk van rem, wel rekeninghoudend met 6 gaats en dia. natuurlijk... :wink:
Gebruikersavatar
Fulaks
Mountainbiker
Berichten: 74
Lid geworden op: do 03 jul 2003 17:01
Rijdt met: Cannondale M500 ('94) - Orbea Alma 29" HS50 ('12) - Orbea Oiz M10 29" (2016) - Orbea Rise M10 ('24)

Re: Shimano XT (R) brakes of Magura MT6 Next

Bericht door Fulaks »

Was bij wijze van voorbeeld hé.
Gebruikersavatar
kazzz
Mountainbiker
Berichten: 793
Lid geworden op: di 25 jun 2013 11:20
Rijdt met: Trek SuperFly 9.8

Re: Shimano XT (R) brakes of Magura MT6 Next

Bericht door kazzz »

Ik denk dat er toch vele eens met de moto moeten rijden en eens in de voorrem moeten knijpen ivm doseerbaarheid.
Als je iets niet gewoon bent, dan is dat bijna NIET doseerbaar, ook een motorem niet. Da's hard en krachtig.
Na een paar keer testen merk je dat je met maar 1 vinger te gebruiken, toch perfect kan doseren alsook krachtig kan remmen.

Ik ben heel erg tevreden van mijn XT remmen, perfect doseerbaar. Inderdaad zoals hierboven beschreven, mss niet als je ze direct voor de eerste keer test, maar na verloop van tijd perfect, omdat je maar met 1 vinger moet remmen, om zowel zachtjes als hard te remmen.

Wel nog een opmerking op wat hierboven nog staat: kameraad heeft een probleem met zijn remhendel van XT (fabricagefoutje) en wacht nu toch al bijna 3 weken op een nieuwe. Dus beschikbaarheid is niet altijd even top.
Plaats reactie