Upgrade schijfremmen

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Jonas1984
Mountainbiker
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 13 apr 2009 18:51
Rijdt met: Kontich
Contacteer:

Upgrade schijfremmen

Bericht door Jonas1984 »

Gegroet,

na heel wat gesukkel met Avid Elixir schijfremmen besloten om deze toch maar te vervangen. Ik ben al wat eens aan het googlen geslagen en heb momenteel vier opties in mijn hoofd:

- Hope tech E4: http://www.southside-mountainbiking.com ... chter-2014
- Formula R1: http://www.bikester.be/356018.html
- Shimano XT: http://www.bike-discount.de/en/buy/xt-d ... /wg_id-194
- Shimano XTR: http://www.bike-discount.de/en/buy/xtr- ... /wg_id-194

Ik heb een lichte voorkeur voor de hope remmen. Ik hoor veel positieve comments over onderhoudsvriendelijkheid, dosseerbaarheid, ... . Ikzelf heb nog geen ervaring met Shimano XT maar je leest daar uitermate veel positiefs over als zijnde prijs/kwaliteit beste koop.

Wat me wel opvalt is het toch wel grote prijsverschil. De Formula's staan nu in promotie (anders zou ik ze nooit overwegen), maar ik vraag me af of je dat prijsverschil nu effectief hard merkt. Ik hoef geen fancy bling bling maar wil gewoon degelijk materiaal waarop ik kan vertrouwen en gemakkelijk te onderhouden is.

Ik rij met een 26" fully, weeg zelf een goei 100 kg en rij hoofdzakelijk in vlaams contreien met regelmatig Ardense uitstapjes. Stilletjes aan wil ik me toch ook weleens wat meer op wat uitdagendere trails in het buiteland gaan toeleggen.

Zijn hier ervaringsdeskundigen met een of meer van bovenstaande remmen?
Laatst gewijzigd door Jonas1984 op za 06 sep 2014 21:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Brunox
Mountainbiker
Berichten: 2752
Lid geworden op: zo 18 mar 2007 19:49
Rijdt met: Kona/Genesis/Commencal/Ritchey

Re: Upgrade schijfremmen

Bericht door Brunox »

Ik heb hope´s m4, hope x2, en formula`s r1. Heel tevreden van hope, maar qua remkracht komen ze niet aan de formula' s. Deze zijn echt wel mijne favo
Gebruikersavatar
henkdetank
Mountainbiker
Berichten: 294
Lid geworden op: za 21 apr 2007 16:37
Rijdt met: Megamo Track xx1 gold ed.

Re: Upgrade schijfremmen

Bericht door henkdetank »

de Xt die zijn echt prijs kwaliteit super goed, ik vind ze echt fijn en remmen super goed ze zijn zo af te stellen dat ze kneiterhard voelen en remmen als een anker, als je van gedoseerd en soft remmen hou zoek je wat anders
Jean88
Mountainbiker
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 09 sep 2012 20:02
Rijdt met: Merckx Cross + Trek Cobia 29er

Re: Upgrade schijfremmen

Bericht door Jean88 »

Ik heb hier eenzelfee plan: weg avids en upgrade naar iets anders. Nu zou Shimano xt of slx ideaal zijn aangezien ik die dan bij de lbs kkan aanschaffen met eco cheque (meest zinloze betaalmiddel imo)
Welke van de twee zou ik nemen? Hoe zitten die qua onderhoud na een slijkerige rit; is uitkuizen voldoende? (Momenteel met avid veel problemen met pistons die enkele 10den van mm uit blijven na de tocht. Zeer vervelend om af te stellen en het slepen weg te krijgen)

Is het de moeite om toch iets anders dan shimano te nemen? (Zal dan wel internet aankoop worden want lbs heeft shimano en avid. )
Gebruikersavatar
KWBiker
Mountainbiker
Berichten: 461
Lid geworden op: di 20 sep 2005 12:11
Rijdt met: Orbea Alma 29 / Lynskey M230

Re: Upgrade schijfremmen

Bericht door KWBiker »

Ik heb net hetzelfde gedaan. Avid's zaten vast en (bijna) alles geprobeerd om ze terug aan het werken te krijgen.

Ik heb gekozen voor de XT's omdat die m.i. perfect hun werk doen voor het doel dat ik heb (zowel ritjes in het vlakke land als in de Ardennen, niet-competitief) en mits wat zoekwerk vlot tegen een aanvaardbare prijs te kopen zijn (gekocht bij Bike-components.de).

Montage was vrij simpel, even op youtube geleerd op wat ik moest letten, en nu dik in orde.

Bijkomend voordeel van Shimano vind ik dat je overal reserve-onderdelen vindt, ook bij de LBS in het buitenland, wat voor de andere merken veelal via internet dient te gebeuren.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: Upgrade schijfremmen

Bericht door RigolleM »

Als je pure rempower zoekt dan ben je bij Hope op het verkeerde adres, of je zou voor de M4 moeten gaan met grote schijven.

Collega biker van mij rijdt met de XT's en zijn daar super tevreden over, en hebben meer rempower dan ik met mijn Hope Tech X2. Qua dosseerbaarheid zijn beiden vergelijkbaar.

Qua afstelling is Hope een piece of cake en gaat jaren mee en krijg je bovendien onmogelijk stuk. Ik rij met Tech X2 sinds 2009 en zijn al een paar keer verhuist van fiets.

Mijn collega biker moet wel eerder remblokken vervangen dan ik. We rijden meestal hetzelfde parcours en dus kan ik goed vergelijken.

Je kan Hope remmen ook matchen met SRAM en Shimano, maw één beugel voor shifter (indien trigger) en rem. Een Shimano rem op een SRAM shifter zal nooit lukken op één matchmaker.
Jonas1984
Mountainbiker
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 13 apr 2009 18:51
Rijdt met: Kontich
Contacteer:

Re: Upgrade schijfremmen

Bericht door Jonas1984 »

De E4 is toch de opvolger van de M4? Ik heb nu de avids wat mijn eerste schijfremmen zijn dus maar beperkte ervaring. Naar mijn gevoel bijten deze remmen wel voor zover nodig. Wat is pure rempower? Ik ben niet meteen van plan om me op enduro of downhill parcours te wagen dus ik denk dat ik qua remkracht wel voldoende zal hebben aan die Hope's. Eventueel kan ik nog altijd grotere schijven steken moest ik toch merken dat ik onvoldoende power heb..
Gebruikersavatar
MC Tim
Mountainbiker
Berichten: 2525
Lid geworden op: za 23 mei 2009 17:31
Rijdt met: Speci-lover :-D
Contacteer:

Re: Upgrade schijfremmen

Bericht door MC Tim »

Ik zie Magura (MT6 / MT8) niet in de lijst staan?
Ook 'wreed content' over...
kootje
Mountainbiker
Berichten: 283
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 21:22

Re: Upgrade schijfremmen

Bericht door kootje »

Rijd zelf met de Hope M4 en X2 (v+a) met 180mm schijven en braided remleidingen op mijn Rocky Mountain Element.
Meer dan genoeg stopping power, maar zeker zo belangrijk is de super doseerbaarheid.
Geen fading bij langere afdalingen, en eenmaal gemonteerd en goed afgesteld geen omkijken meer naar. En dat was bij mijn vorige setje remmen (Elixir CR) wel anders...

Ook op de lange termijn geldt voor Hope dat de onderdelen allemaal los verkrijgbaar zijn (van complete remklauw tot aan het kleinste ringetje), dus geen problemen om de remmen over een paar jaar eens te voorzien van nieuwe onderdelen.

Je ziet: voor mij geen andere meer... :-D
Gebruikersavatar
Brunox
Mountainbiker
Berichten: 2752
Lid geworden op: zo 18 mar 2007 19:49
Rijdt met: Kona/Genesis/Commencal/Ritchey

Re: Upgrade schijfremmen

Bericht door Brunox »

Dat zei ik ook tot ik r1 racing's van formules had :-) ook een x2 en m4 gebruiker hoor... maar de formula' s hebben meer bite
Plaats reactie