velg te klein / tubeless probleem

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
stijnmtb
Mountainbiker
Berichten: 115
Lid geworden op: wo 01 okt 2008 22:10
Rijdt met: custom granville & cannondale race fiets

velg te klein / tubeless probleem

Bericht door stijnmtb »

All, na 5 maanden gesmodder lijkt de tijd mij rijp om de hulp van het www in te roepen.

In Maart heb ik besloten de easton ea70? wielen op mijn 2013 GT zaskar carbon 9r 100 expert tubeless te maken. Bij de aankoop van de fiets heb ik specifiek de vraag gesteld of deze eenvoudig tubeless gemaakt kon worden omdat dit voor mij een must is. Ik vermeld dit slechts even, maak er nu geen punt van.

Voor de tubeless setup gebruik ik espresso cafe latex rim strips, espresso ventielen en espresso cafe latex in combinatie met een tubeless ready schwalbe racing ralph evo 2.25 29".

Long story short:
De band zit veel te los rond de velg, het bead heeft verschillende mm's spleet tot de velg.
Ook andere banden dat eerder tubeless zaten op andere velgen zetten zich niet (RoRo, Maxis, Conti's, Speci fast track)
LBS heeft hem een maand geleden na veel proberen toch erop gekregen dmv combinatie rim strip met rim tape.
Dag na het ophalen stond hij alweer volledig plat en viel de band weer zo van de velg
Wegens vakantie lbs zelf een compressor gaan kopen maar krijg hem er opnieuw niet op.

Ondertussen mijn lbs opnieuw gesproken en hij wil morgen proberen met een nieuwe RaRa band. Nu dat ik er wat over heb zitten denken ben ik eerder van mening dat de velg niet dient voor tubeless. Of dat de velg gewoonweg te klein is voor zover dat dat mogelijk is?

Klinkt misschien wat vreemd maar na 5 maand geen km tubeless gereden te hebben weet ik het echt niet meer :)

Hopelijk brengt het internet wat raad [-o<
Gebruikersavatar
tek-zotic
Mountainbiker
Berichten: 1449
Lid geworden op: ma 19 dec 2011 22:42
Rijdt met: Fuji SLM

Re: velg te klein / tubeless probleem

Bericht door tek-zotic »

goh, soms gaat het makkelijk, soms heel moeilijk. Het is dikwijls een combinatie van verschillende factoren die het tubeless maken moeilijk maakt:
-kwaliteit van de antilekvloeistof
-hoeveelheid antilekvloeistof
-poreusheid van de band
-vorm van de velg

ik vind het raar dat de band van de velg valt. heb je hem opgepompt totdat de band "plop" doet?
ik heb eens een contineltal raceking racesport moeilijk tubeless gekregen. Met de compressor de band kunnen "vastzetten" op de velg, had eerst ook zo een spleet waar jij van spreekt. kort rondje gereden, dag erna band terug plat. Dan heb ik mijn ventielkern er terug uitgehaald, nog een dosis melk erin en weer een klein ritje. dag erna terug plat. Opgepompt nog eens een klein toertje en toen bleef hij hard (min of meer, na een week wel iets van druk verloren, maar daar kon ik mee leven :p)
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: velg te klein / tubeless probleem

Bericht door RigolleM »

Het zijn UST wielen, krijg je nooit deftig tubeless met gewone of 'tubeless ready' banden zoals een velg die geschikt is om tubeless te rijden, zoals de velgen van Stans, BOR, ... De bead hook van een UST velg is gemaakt om met UST banden te rijden, en je hebt altijd ruimte over hebben met een gewone of 'tubeless ready' band.
Een gewone velg krijg je gemakkelijker tubeless dmv tubeless kits (eclips, DT Swiss,...) dan een UST velg, wegens een betere bead hook en de tubeless rim strip zorgt er voor dat de band op zijn plaats zit en blijft.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5027
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: velg te klein / tubeless probleem

Bericht door madskatingcow »

Ik had destijds via mail de nodige links gestuurd. Ben bij http://www.mtb-king.be" onclick="window.open(this.href);return false; geweest deze week, daar liggen de rubberen (!) rimstrips nog altijd te wachten :wink:

Uw huidige rimstrips zijn zoals yellow tape, kleefband. Tuurlijk liggen die op uw velgen te los, want zijn niet tubeless ready zoals NoTubes velgen etc. Daarom : iets dikkere rubberen strips, die zijn dikker en speciaal voor 'gewone' velgen gemaakt. Geen compressor nodig dan ... gaat vanzelf met de voetpomp :-D
Gebruikersavatar
bettes
Mountainbiker
Berichten: 945
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 02:00
Rijdt met: norco 853 Team Trial, Haro Mary SS

Re: velg te klein / tubeless probleem

Bericht door bettes »

Mijn easton haven 29 wielen rij ik gewoon met iedere band tubeless met stans erin (ik heb er al maxxis ikon exc, ardent exo en schwalbe rocket ron opliggen gehad zonder probleem!

Ik heb ook wel een compressor gekocht om ze erop te ploppen, maar het ging met de voetpomp ook wel (met extra veel zeepwater)
Gebruikersavatar
eL Tee
Mountainbiker
Berichten: 861
Lid geworden op: do 19 jul 2012 00:54
Rijdt met: a Zwitsersche blonte mé ferme rondingen

Re: velg te klein / tubeless probleem

Bericht door eL Tee »

EA70XC of EA70XCT?

Zelf heb ik 2 sets EA70XCT, en ik krijg daar alles tubeless op zonder rubber rimstrip of wat dan ook...

Nu moet ik eerlijkheidshalve wel toegeven dat 't niet altijd gemakkelijk gaat met niet-UST banden (XCT velgen zijn UST). De moeilijkste tot nu toe waren Hutchinson Black Mamba 29x2.0... Die krijg ik er alleen maar op met m'n "compressorke", ooit in een carrosseriebedrijf gediend om 2 spuitcabines van perslucht te voorzien :lol:

Eens op de velg, druk aflaten en via het ventiel ruwweg een 100ml liquide latex erin kappen, goed rondom rond schudden en op een emmer een tiental minuutjes laten rusten langs de ene kant, terug schudden en dan tien minuutjes laten rusten op een emmer langs de andere kant. Done...

De EA70XC zijn geen UST velgen, en die krijg je idd. best tubeless middels Tesa 4289 (ofte de veel duurdere Notubes Yellow Tape) en een rubberen velglint met idealiter daarin reeds een ventiel...
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: velg te klein / tubeless probleem

Bericht door Dickie »

Je kan de Getto-methode proberen.
Best binnenband met uitneembare ventielkern nemen.
Eerst laag velox of tape, dan biba in maat 24 of 26", enz.
Zelf ook al gedaan en zeer tevreden met het resultaat.
Je kan er zelfs tubes mee 'maken' door een laagje lijm tss buiba en biba.
" onclick="window.open(this.href);return false;
stijnmtb
Mountainbiker
Berichten: 115
Lid geworden op: wo 01 okt 2008 22:10
Rijdt met: custom granville & cannondale race fiets

Re: velg te klein / tubeless probleem

Bericht door stijnmtb »

Na veel gejammer langs mijn kant ben ik de materialen bij suspension technics gaan halen en een laatste poging ondernomen bij madskatingcow.

We hebben de velgen eerst voorzien van 3m rim tape, vervolgens de rubena strips met groef en wederom cafe latex ventielen. Onverwachts ging het toen van de eerste keer goed… Daarna de procedure blijven volgen en goed schudden waarna ze de volgende morgen nog op precies dezelfde druk stonden. Beter kan niet lijkt mij dan :-)

Best ironisch om het nu als vanzelfsprekend te beschouwen, zeker als ik bedenk hoe veel gepruts er aan vooraf is gegaan. Het was eerst mijn bedoeling om de LBS het probleem te laten oplossen, fiets komt uiteindelijk van daar en de wielen zouden eenvoudig tubeless te maken geweest zijn. Nu achteraf bekeken had ik beter meteen madskatingcow gevolgd, had ik al een stuk meer km’s kunnen maken en meer centen in mijn zak gehad.

Achja eind goed al goed =D>
stijnmtb
Mountainbiker
Berichten: 115
Lid geworden op: wo 01 okt 2008 22:10
Rijdt met: custom granville & cannondale race fiets

Re: velg te klein / tubeless probleem

Bericht door stijnmtb »

eL Tee schreef:EA70XC of EA70XCT?
EA70XC, de T versie zit op het iets duurdere pro model waarvan ik de kleuren minder vond :^o
Gebruikersavatar
SD2E
Mountainbiker
Berichten: 1833
Lid geworden op: wo 07 jan 2009 22:40
Rijdt met: Scott Scale RC29 2016, Scott Scale 970 2016, Scott CR1SL 2005

Re: velg te klein / tubeless probleem

Bericht door SD2E »

De rimstrips van Eclipse of DT swiss (ongeveer dezelfde) zijn ook heel goed, hebben een randje waar je band overgaat bij het oppompen. Bijkomend voordeel t.o.v. de Stan's rimstrip is dat je het tubeless ventiel er ook kunt uithalen als je bij pech een binnenband moet steken EN dat je onder je tubeless rimstrip geen gewone meer moet steken (nog meer gewicht)
Afbeelding
Plaats reactie