Forumoverzicht Productinfo Fietsonderdelen Rohloff vs Pinion

Rohloff vs Pinion

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.

Moderators: Reflex, Angelo., JanMan


Bericht vr 11 apr 2014 08:36
Harrehart123 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 770
Mijn bike: Pilot - Rohloff - Belt

Naar welk systeem gaat jullie voorkeur uit en waarom?
Voor- en nadelen?

Gr,
Harre

Bericht vr 11 apr 2014 19:59
CBo Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 208
Mijn bike: Pilot
Moeilijke vraag. Ik rij momenteel met Rohloff op 26 inch wielen.
Ik zou graag de stap willen doen naar 29 inch, maar ik twijfel super hard tussen pinion en Rohloff en ben ook super tevreden van mijn actuele fiets... Ik heb niet echt een reden om van fiets te wisselen :s

Rohloff heeft een zo goed als levenslange garantie en bewezen perfecte service. Pinion is nog jong en geeft slechts 2 jaar garantie. Uit de test dat ik met een pinion gedaan heb, vond ik hem niet zo zacht schakelen als de Rohloff. Maar dat kan liggen aan't feit dat die nog niet ingereden was.

Wat ik super vind aan pinion, het gewicht zit waar het minste stoort. Wat me schrikt aan pinion is de bestedigheid tegen't indringen van modder aan de trappers. Ik verander jaarlijks mijn trapaslagers gewoon omdat die bangelijk afzien tijdens de wintertochten. Ik vrees dat dit bij Pinion nadelig zou kunnen zijn.

De Rohloff heeft als enig nadeel dat het kleine extra gewicht in je achterwiel zit. En dat is een nadeel dat je snel gewoon wordt. Ik ben niet trager dan mijn maten op 29'ers met een XT groep. De fiets in zijn geheel weegt een kleine 11kg, wat lichter is dan de doorsnee 29'er. Hij bolt zalig, hij vraagt bijna geen onderhoud, de ketting en tandwielen gaan lang mee...

Bericht vr 11 apr 2014 21:31
Harrehart123 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 770
Mijn bike: Pilot - Rohloff - Belt

CBo schreef:
......Wat me schrikt aan pinion is de bestedigheid tegen't indringen van modder aan de trappers. Ik verander jaarlijks mijn trapaslagers gewoon omdat die bangelijk afzien tijdens de wintertochten. Ik vrees dat dit bij Pinion nadelig zou kunnen zijn....


Dat is ook mijn grootste vraagteken bij Pinion - samen met de "beperkte" garantie...

Het ondertussen via de dealer hier wat meer info over gevraagd bij Pinion.

Bericht za 12 apr 2014 06:52
NielsVV Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 195
Mijn bike: Nicolai Helius TB'Pinion
Ik heb gekozen voor pinion ondanks ik nog nooit met een pinion of rohloff gereden of nog maar in het echt gezien heb. Heb niet echt een reden waarom. Vooraleer ik voor pinion gekozen heb, had ik wel (en nu nog trouwens) het hele internet afgezocht op zoek naar meer gebruikerservaringen. Heb tot nog toe geen enkele negatieve commentaar gehoord. Zelf niet van mensen die er elke dag woon - werk meerijden.

Harre, laat je ons de reactie van pinion zelf weten ivm de lagers?

Bericht ma 14 apr 2014 07:21
Harrehart123 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 770
Mijn bike: Pilot - Rohloff - Belt

Heb gehoord van een fietsenmaker dat Pinion last zou hebben om constante kwaliteit te leveren.
Er zou af en toe een Pinion van de band rollen met mankementjes...
Waarschijnlijk zal dit wel opgevangen worden door garantie maar komt de betrouwbaarheid ten velde niet ten goede.

Niels - wat zijn jou ervaringen?
Vielsalm met de Pinion?

Hou jullie op de hoogte van de antwoorden die ik van Pinion krijg.

Bericht ma 14 apr 2014 11:36
NielsVV Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 195
Mijn bike: Nicolai Helius TB'Pinion
Harrehart123 schreef:
Heb gehoord van een fietsenmaker dat Pinion last zou hebben om constante kwaliteit te leveren.
Er zou af en toe een Pinion van de band rollen met mankementjes...
Waarschijnlijk zal dit wel opgevangen worden door garantie maar komt de betrouwbaarheid ten velde niet ten goede.

Niels - wat zijn jou ervaringen?
Vielsalm met de Pinion?

Hou jullie op de hoogte van de antwoorden die ik van Pinion krijg.


Hoop dat de fietsenmaker ongelijk heeft! Over wie gaat het hier?

Ik heb er nog geen enkele ervaring mee. Frame word pas in week 26 verwacht. Dan reken ik nog op een week of 4 voordat ik alles gemonteerd/afgesteld heb. Dus tegen begin augustus -als alles volgens plan verloopt- kan ik rijden.

Bericht wo 16 apr 2014 06:25
NielsVV Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 195
Mijn bike: Nicolai Helius TB'Pinion
Hier de mening van een rohloff rijder welke de overstap naar pinion ook gemaakt heeft.



Hi Niels
Frankly said, I can't handle the shifts so I was riding Rohloffs before. And there is no doubt: Pinion wins by far.
My >16.5kg heavy duty Nicolai Pinion is faster uphill then my stumpjumper carbon Rohloff, with the same tire and after about the same training.
The two problems I had so far: one cable was broken (my stupidity) and there was a little issue with the shifting because my pinion was part of a first serie which had a wrong delivered part. It was exchanged without any costs. Very friendly.
I have ridden the bike with a trailer (about 40 kg) from Bern to Flensburg (South of the Danish border) and back to Bern. It has at least over 4000km and I would (will) purchase it again.
Industry Nine hubs are fitting perfectly with it, in my humble opinion.
For a Hardtail, I would 200% go for a carbon gates or conti-drive.

Hope I could help you...

Cheers!


Had ook nog eens geinformeerd bij Kurt (Swink hier op het forum) over zijn bevindingen tot nog toe.

Ik ben zeer tevreden. Een paar honderd km mee gereden.
Wel rekening me houden dat je van 6 naar 7 en vn 12 naar 13 niet onder belasting kunt op of af kunt schakelen.
Voor de rest geen opmeringen. Ik ga in de toekomst nog een racefiets laten maken met een pinion en Gates Belt drive.

Kurt

Bericht wo 16 apr 2014 07:20
Harrehart123 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 770
Mijn bike: Pilot - Rohloff - Belt

Als het fout gaat met een Pinion dan gaat het natuurlijk zo goed fout dat je er zelf niets aan kan doen onderweg...
Zelfde verhaal voor een Rohloff maar die heeft zijn degelijkheid al bewezen natuurlijk.
We zitten 2 tot 3 keer per jaar in Afrika met de fiets en daar wil je natuurlijk niet stil staan met mankementen als je beslist Pinion of Rohloff te rijden.
Vandaar ook de twijfel tussen ketting of riem.
Een ketting kan je overal vinden, een riem daarentegen...
Je kan wel een reserveriem meedragen maar als die het om 1 of andere reden ook begeeft sta je weer stil.
Ketting kan je altijd inkorten of vervangen.

Ik blijf maar in mijn weinige haar krabben!

Bericht wo 16 apr 2014 13:27
CBo Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 208
Mijn bike: Pilot
"Als het fout gaat" is iets dat praktisch te vergelijken valt met kaderbreuk op een titanium fiets. Je moet al erg lelijk doen om een Rohloff iets fout te laten doen. Als ik zie wat de mijne mee maakt, kan er niets anders tegen op. Over Pinion kan ik me niet uitdrukken.
De ketting of riem trekt altijd mooi in lijn. Ik heb nog nooit iemand een ketting of riem zien kapot trekken op een Rohloff. Het zal waarschijnlijk wel al bij iemand gebeurd zijn, maar ik ken persoonlijk geen gevallen.

Ik weet niet of een riem zo'n groot nadeel is in Afrika. Alvorens je problemen hebt met je riem, moet je waarschijnlijk al erg lelijk doen. Elke auto is voorzien van riemen voor de ventilator/alternator/distributie/servo,... en die gaan vlot 100.000 km mee. Terwijl die riemen volgens mij veel harder afzien dat de riemen om een fiets. Van bouwprincipe zijn de vrij gelijkaardig. Een riem weegt ook bijna niets. Je kan er gemakkelijk twee in je rugzak steken zonder er teveel last van te hebben.
Wat ik als groot voordeel van de riem zie is dat het geen smering nodig heeft en je tandwielen er met moeite van afzien. Indien je je ketting even vergeet of niet kunt insmeren, is die op een paar 100km goed voor de vuilbak, inclusief tandwielen.

Wat je daarnaast best reserve kunt mee nemen, is een set reserve kabel met gaine, voor de shifters. Al zou je, in een extreem geval, wel je plan kunnen trekken met kabel dat je ter plaatse vind. Maar mijn ervaring met Afrika is dat zelf remkabels voor de klassieke V-brakes er moeilijk te vinden is. Ze zullen eerder een mechanisch, gelast systeem bedenken dat tegen het wiel zelf komt wrijven en waarvoor geen kabelkes nodig zijn :)

Bericht wo 16 apr 2014 14:25
Harrehart123 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 770
Mijn bike: Pilot - Rohloff - Belt

Naar betrouwbaarheid hel ik inderdaad over naar Rohloff.
Maar een Pinion vind ik het bereik héél aangenaam...

Maar je kan evengoed met je tandwielen wat spelen als je je verzet wil aanpassen.

Echter, dan ben je weer beter met een ketting ipv een riem - veel meer keuze in tandwielen.

Volgende

Keer terug naar Fietsonderdelen





cron