pedalen en kniepijn

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
firemen
Mountainbiker
Berichten: 374
Lid geworden op: di 10 apr 2007 14:33
Rijdt met: cube reaction pro sl 2014 29 inch

pedalen en kniepijn

Bericht door firemen »

ben sinds kort overgestapt van een 26 inch naar 29 inch mtb.
Heb altijd gereden met de gewone Shimano spd pedalen op mijn oude fiets en nu ook op de nieuwe , krijg nu altijd na 20 km last op de bovenkant van de knie. De afstelling van de fiets is zo goed als hetzelfde als op de 26 inch. Heb ook al wat kleine aanpassingen gedaan , zadel lager of hoger enz . Maar niks helpt. Medisch gezien zou er geen probleem zijn .

Nu heb ik vernomen dat het aan de spd zou kunnen liggen omdat die weinig speling zouden hebben voor de voet positie. Iemand nog met dit probleem en welke pedalen dan gebruiken.

Heb gelezen dat Time atac xs goed zou zijn maar ook hier weer mensen die negatief zijn.
Crankbrothers zou goed zijn , of speedplay , zelf ken ik er niet veel van van die merken dus daarom graag wat advies .

ideaal zou zijn iemand die iets heeft liggen dat ik eens kan testen , want iets kopen en dan nog het verkeerde is jammer want ze kosten toch nogal wat
0476879904
vk1238
Mountainbiker
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 04 sep 2013 16:19
Rijdt met: Gt zaskar Carbon - sportivo fiandra

Re: pedalen en kniepijn

Bericht door vk1238 »

ik heb een tijd speedplay gebruikt op de racefiets, maar daar was ik toch niet volledig tevreden over. daarna overstap gemaakt naar time en ligt me toch wat beter. ondertussen 4 types getest (look keo max - speedplay zero - time iclic - shimano spd) en voor mtb gaat spd wel. volgende paar wordt weliswaar ook time.

grtz
Gebruikersavatar
BASSMAN
Mountainbiker
Berichten: 2741
Lid geworden op: do 18 okt 2007 22:33
Rijdt met: TREK 8500 '9 & '11- CUBE analog '8 - GIANT tcr1 '11 - CKT 369 '15 - Giant propel advance 1 '17
Contacteer:

Re: pedalen en kniepijn

Bericht door BASSMAN »

Schoenplaatjes afstellen.
Heb dat nu ook even aan de linker kant.Een ritje maken en een inbus meenemen en steeds stoppen en verzetten met heel klein stukjes.Komt wel goed.
Gebruikersavatar
tek-zotic
Mountainbiker
Berichten: 1449
Lid geworden op: ma 19 dec 2011 22:42
Rijdt met: Fuji SLM

Re: pedalen en kniepijn

Bericht door tek-zotic »

als je met dezelfde pedalen op een 26er geen last had, zijn de pedalen niet de oorzaak, maar eerder de zitpositie
Gebruikersavatar
BASSMAN
Mountainbiker
Berichten: 2741
Lid geworden op: do 18 okt 2007 22:33
Rijdt met: TREK 8500 '9 & '11- CUBE analog '8 - GIANT tcr1 '11 - CKT 369 '15 - Giant propel advance 1 '17
Contacteer:

Re: pedalen en kniepijn

Bericht door BASSMAN »

tek-zotic schreef:als je met dezelfde pedalen op een 26er geen last had, zijn de pedalen niet de oorzaak, maar eerder de zitpositie
Het zullen heel waarschijnlijk nieuwe pedalen zijn met nieuwe schoenplaatjes.
firemen
Mountainbiker
Berichten: 374
Lid geworden op: di 10 apr 2007 14:33
Rijdt met: cube reaction pro sl 2014 29 inch

Re: pedalen en kniepijn

Bericht door firemen »

Het zijn wel nieuwe pedalen maar wel nog mijn oude schoenen met de oude schoenplaatjes. Ik heb het alleen aan de linker knie. Ik dacht eerst aan eventueel een fietsmeting. Maar mijn dealer zegt dat hij de afstelling heeft staan volgens de maten van de 26 inch . Ik had gelezen dat veel mensen knie problemen hadden dmv de spd. dacht dat da nu misschien de oorzaak kon zijn.

Het begint bij zo een 20km en gaat ook niet meer weg. Ik ga volgende week eens testen met mijn racefiets en kijken of ik dan ook last krijg. Als ik dan niks voel moet het zeker aan de fiets liggen denk ik

grtz
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: pedalen en kniepijn

Bericht door De Wreter »

En op je 29er rij je toevallig met een dubbel en op de 26er met een triple ?
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Re: pedalen en kniepijn

Bericht door roger »

Zadelstand t.o. trapas kan wel verschillen als de geometrie verschillend is met je 26'.Kijk eens naar de afstand punt zadel tot midden trapas indien je op beide fietsen met hetzelfde zadel rijdt.
vk1238
Mountainbiker
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 04 sep 2013 16:19
Rijdt met: Gt zaskar Carbon - sportivo fiandra

Re: pedalen en kniepijn

Bericht door vk1238 »

roger schreef:Zadelstand t.o. trapas kan wel verschillen als de geometrie verschillend is met je 26'.Kijk eens naar de afstand punt zadel tot midden trapas indien je op beide fietsen met hetzelfde zadel rijdt.
geen enkele fiets is inderdaad hetzelfde... Oom gehad die ook na overstap van ene racefiets naar andere, met zelfde afstelling (hoogtes, lengtes ed), last had van schouders, nek en knieën.

dus afstellen op basis van gevoel en niet zomaar kopiëren

grtz
firemen
Mountainbiker
Berichten: 374
Lid geworden op: di 10 apr 2007 14:33
Rijdt met: cube reaction pro sl 2014 29 inch

Re: pedalen en kniepijn

Bericht door firemen »

inderdaad op mijn 26 inch had ik tripple en nu heb ik een dubbel liggen

grtz
Laatst gewijzigd door firemen op ma 30 dec 2013 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie