bb30 in flash 29,ramp in modder?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
jimi
Mountainbiker
Berichten: 1250
Lid geworden op: ma 03 jul 2006 10:09
Rijdt met: cannondale f29

bb30 in flash 29,ramp in modder?

Bericht door jimi »

ik kan op tijd geen bb's steken na een modderrit,ik neem aan dat een karcher niet ideaal is,maar 1 rit en kapot?
zijn er betere lagers dan de standaard of is er een redmiddel?een truc om de lagers te beschermen???
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: bb30 in flash 29,ramp in modder?

Bericht door Reflex »

Met een Kärcher is het simpel als je na de rit hem gebruikt op je BB is je BB de volgende rit kapot. Waarom dat ding gebruiken als je weet dat het slecht is? Ik heb BB91 wat vergelijkbaar is met BB30 en ze gaan langer mee dan de GXP met externe cups naar mijn mening.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: bb30 in flash 29,ramp in modder?

Bericht door _anonymus_ »

Maat van mij verdeelt Cannondale, en het is echt wel een ramp.
BB30-lagers zitten eigenlijk niet afgedicht, in extreme moddertochten kruipen ze dan ook vol modder.
Op de 24u van Kester zaten 's morgens de cranks van alle fietsen met BB30 in ons team gewoon vast. Dat was dan ook modderploeteren dat het geen naam had.
Gebruikersavatar
funkstar
Mountainbiker
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 27 apr 2007 13:58
Contacteer:

Re: bb30 in flash 29,ramp in modder?

Bericht door funkstar »

Reflex schreef:Ik heb BB91 wat vergelijkbaar is met BB30 en ze gaan langer mee dan de GXP met externe cups naar mijn mening.
[-X [-X
BB91 vergelijkbaar noemen met BB30 is zeer kort door de bocht.
BB91 is eerder te vergelijken met PF30.


Probeer eens bb30 lagers van C bear.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: bb30 in flash 29,ramp in modder?

Bericht door Reflex »

Ik bedoelde BB90 mijn excuses.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: bb30 in flash 29,ramp in modder?

Bericht door RigolleM »

Gewoon lagers steken van SKF en regelmatig opnieuw invetten, zowel in de lager (met lagervet) als er buiten (teflonvet). Bij SKF kan je de afdekkapje eraf nemen en die extra invetten met lagervet.

Ik heb jaren met BB30 van Cdale gereden en soms had ik na één rit prijs en soms kon ik probleemloos 6m fietsen. Ik ben wel geen modderrijder, maar zelfs in het zomerseizoen kon het er vaak héél slecht bij liggen ;-)
jimi
Mountainbiker
Berichten: 1250
Lid geworden op: ma 03 jul 2006 10:09
Rijdt met: cannondale f29

Re: bb30 in flash 29,ramp in modder?

Bericht door jimi »

vwalla,ik heb één bb per jaar versleten,en evenveel gekarcherd als voorheen,en nu ineens hoor ik niks dan slechts over de bb30
Pashley 24Mhz
Mountainbiker
Berichten: 953
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:21
Rijdt met: Heeft ronde wielen

Re: bb30 in flash 29,ramp in modder?

Bericht door Pashley 24Mhz »

Mijn BB30 op mijn Cannondale racer had dit ook na regenritjes op de weg. Hoeveel keer dat ik dat ding hervet heb... Geef mij maar gewoon Hollowtech II lagers...
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5029
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: bb30 in flash 29,ramp in modder?

Bericht door madskatingcow »

Koop een setje BB30 lagers van Rotor : de extra dichtingen die daar bij zitten werken zeer goed. Dikte per stuk is 1,2mm.

Afbeelding

Of een setje BB30 lagers van SRAM - hieronder is de dichting goed te zien. Let wel op : dikte is 1,6mm per dichting. Hou er dus wel rekening mee om de speling tussen crank / lagers evenredig aan te passen. De SRAM dichtingen passen hierdoor niet op een Rotor 3D+ crank, omdat er geen aparte stelmoer is, idem voor de Cannondale cranks.

Afbeelding
Gebruikersavatar
endorfin
Mountainbiker
Berichten: 3274
Lid geworden op: ma 24 jan 2005 18:57
Rijdt met: Adventurebybike.be
Contacteer:

Re: bb30 in flash 29,ramp in modder?

Bericht door endorfin »

BB30, daar heb ik enkel slechte ervaringen mee. Lagers zijn gewoon te groot waardoor ze veel vuil slikken.
Wat je kan doen is een bus daarin laten zetten zodat je met bsa lagers kan rijden....
En goed wat waterafstondend vet erop kan een beetje helpen...
En volgens BOR germany moet je die dichtingen best omgekeerd monteren, dat zou beter het vuil buiten houden..
Plaats reactie