Vaste MTB vork met steekas

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
be008
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 18 mar 2012 14:56
Rijdt met: Scott scale 20

Re: Vaste MTB vork met steekas

Bericht door be008 »

All4bikes verkoopt de vork van Montano terug.
Prijs €280, levertijd 1 maand...

http://all4bikes.be/ecom/catalog/produc ... id=1570449" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
rombaft
Mountainbiker
Berichten: 1118
Lid geworden op: do 17 aug 2006 19:02
Rijdt met: Canyon 29'er, CUBE 26" fixed fork, Canyon ultimate CF 8,0

Re: Vaste MTB vork met steekas

Bericht door rombaft »

ben je niet beter om een wiel te gebruiken welke om te bouwen is van steekas naar standaard QR ?

Tegenwoordig zijn er veel naven of wielsets die makkelijk om te bouwen zijn met cups, 5min werk.

Een steekas in een vaste vork heeft in princiepe weinig tot geen nut, immers de twee vorkpoten "veren" niet en kunnen dus zowiezo veel minder onafhankelijk van alkaar gaan bewegen ten opzichte van een verende vork
Gebruikersavatar
fucalot
Mountainbiker
Berichten: 313
Lid geworden op: za 23 feb 2008 19:29
Rijdt met: 2 chinezen (blacky & roadblacky),salsa horsethief, niner bsb rdo

Re: Vaste MTB vork met steekas

Bericht door fucalot »

laat ik hier maar op antwoorden dat niet elke vaste vork even vast is :drunk: , ik heb er 4 verschillende gehad en die steekas maakt toch wel wat verschil. Ik ben nu ook geen pluimgewicht met 95kg, maar ik heb er toch 1 verkocht omdat ik er echt schrik op had, remmen en het voorwiel zo naar je kader toe zien trekken, is niet echt motiverend om die mooie afdaling te knallen.
Gebruikersavatar
rombaft
Mountainbiker
Berichten: 1118
Lid geworden op: do 17 aug 2006 19:02
Rijdt met: Canyon 29'er, CUBE 26" fixed fork, Canyon ultimate CF 8,0

Re: Vaste MTB vork met steekas

Bericht door rombaft »

fucalot schreef:laat ik hier maar op antwoorden dat niet elke vaste vork even vast is :drunk: , ik heb er 4 verschillende gehad en die steekas maakt toch wel wat verschil. Ik ben nu ook geen pluimgewicht met 95kg, maar ik heb er toch 1 verkocht omdat ik er echt schrik op had, remmen en het voorwiel zo naar je kader toe zien trekken, is niet echt motiverend om die mooie afdaling te knallen.

een steekas zal je in geen enkel geval stijfheid opleveren in de lengterichting van de fiets, het kan eventueel wel een voordeel geven in zijdelingse stijfheid en bij een vaste vork zou je dan de carbon op een of andere manier moeten gaan indrukken... 8-[
Gebruikersavatar
fucalot
Mountainbiker
Berichten: 313
Lid geworden op: za 23 feb 2008 19:29
Rijdt met: 2 chinezen (blacky & roadblacky),salsa horsethief, niner bsb rdo

Re: Vaste MTB vork met steekas

Bericht door fucalot »

lengterichting helpt dat inderdaad geen knijt, maar als je een 9mm as steekt in je voorwiel ipv de QR, merk je toch wat verschil in de bochtjes
G-Bikes
Mountainbiker
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 09 feb 2014 20:05

Re: Vaste MTB vork met steekas

Bericht door G-Bikes »

De vorken van montano zijn idd heel mooi, verkrijgbaar voor 27.5 en 29 tapered en steekas. Vanaf maart te verkrijgen bij G-Bikes
be008
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 18 mar 2012 14:56
Rijdt met: Scott scale 20

Re: Vaste MTB vork met steekas

Bericht door be008 »

Voor de geinteresseerden; Fixabikes in Renesse (NL) heeft ze op voorraad, zelfde prijs als bij all4bikes.
Ik was op zoek naar een vork met steekas omdat Shimano voor mijn XT wielset geen adaptors verkoopt.
Na lang zoeken erachter gekomen dat de adaptors voor de Mavic Crossride wél passen (overigens in elke 'doorlopende' 15mm behuizing)...
én dus ook in mijn QR 9mm vaste vork...
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Re: Vaste MTB vork met steekas

Bericht door Swannie »

Dieter ex Mx-er schreef:
Jochem1 schreef:All4bikes hadden er ook (Tapered met steekas) van montano, maar blijkbaar nu niet meer. Prijs viel ook wel mee, mss even naar het merk zoeken?
Ik dacht dat deze te lang was
Deze efkes terug onder het stof halen.
Ik zocht een wintervork om mijne Sid world cup met 90 mm veerweg in de winter te sparen.
Ik heb dus deze ( https://all4bikes.be/shop/nl/vaste-vork ... 70449.html" onclick="window.open(this.href);return false; ) Montano vork net besteld.
Inbouwhoogte is 490mm, ik dacht dat dat ideaal was ter vervanging van een geveerde vork waarvan de inbouwhoogte toch zeker 500 mm is.
Nu lees ik hier dat deze te lang zou zijn? Waarom?
Ik dacht dat een Niner te kort zou zijn met z'n 470mm.
Iemand die me meer info kan geven?
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
fucalot
Mountainbiker
Berichten: 313
Lid geworden op: za 23 feb 2008 19:29
Rijdt met: 2 chinezen (blacky & roadblacky),salsa horsethief, niner bsb rdo

Re: Vaste MTB vork met steekas

Bericht door fucalot »

de niner is suspension corrected, maw 490 is volledig uitgeveerd
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Re: Vaste MTB vork met steekas

Bericht door Swannie »

Als ik met mijne Sid brain rij, is die toch ook volledig uitgeveerd :-k
Tenzij ie inveert voor een obstakel natuurlijk...
Plaats reactie