Woestijnvalk schreef:Eigenlijk moet ik Rombaft gelijk geven. Ik heb een fiets met ultegra op en eentje (slecht weer-fiets) met 105 op. Wat je ook hoort vertellen, er is toch wel een verschil in functionaliteit. Waarmee ik niet wil zeggen dat 105 slecht zou zijn, maar ultegra schakelt gewoonweg soepelder.
Wat die lichte wielen betreft, ik bedoelde mijn vraag meer algemeen, waarom zou je uperhaubt lichtere wielen willen op een racefiets. Ik heb daar nog nooit goede argumenten voor gekregen.
Nu moet ik toegeven dat ik geen ervaring heb met een Ultegra groep. Maar op de MTB heb ik ervaring met verschillende XT uitvoeringen en de laatste twee generaties XTR dus ik durf toch wel zeggen dat ik weet hoe goed/slecht een groep kan schakelen.
Op mijn koersfiets had ik enkel 105 groepen. De laatste 105 groep schakelt echt wel goed... vind ik dan.
En zoals RigolleM ook al schrijft... hoe dikwijls schakel je tijdens een wegrit? Ik vind een groep op een koersfiets van minder belang dan bij een MTB waar je constant mee aan 't schakelen bent.
Waarom liever lichtere wielen? Simpel. Iedereen loopt toch altijd maar af te geven dat het gewicht van de fiets zo belangrijk is...
Awel, een wielset die 500gr minder weegt is dan toch interessanter dan een groep die een paar gr scheelt... denk ik dan.
Schakelen doet zo'n nieuwe 105 meer dan goed genoeg.