XT of Mavic crossride? Ervaringen?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Johan-b
Mountainbiker
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 27 nov 2011 20:12
Rijdt met: Cannondale f29 c3

XT of Mavic crossride? Ervaringen?

Bericht door Johan-b »

In het kort de situatie;

Op mijn Cube ltd staan standaard alexrim velgen met xt naven op, nu zijn deze naven (de achterste) voor de 2de keer op korte tijd stuk :(.
Het vertrouwen is een beetje weg aan het gaan.

Stilletjes droom ik van chris king naven of hope pro, maar m'n budget laat dat helaas niet toe.
Nu overweeg ik om een setje mavic crossride's te gaan halen, 150euro.
Is dit een goed setje? Ik ben (was) zeer tevreden over m'n xt naven, gaan de crossride's evengoed (beter?) rijden?


LBS heeft vorige keer nieuwe lagers gestoken, heb sindsdien zo'n dikke 2000km gereden en nu ratelt hij precies zoals een chris king, dat is wel leuk, enkel rolt het weel met een aanzienlijke weerstand, vermoed zo'n balletje dat ergens in de as zit dan ofzo?
on6hp
Mountainbiker
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 06 dec 2010 23:36

Re: XT of Mavic crossride? Ervaringen?

Bericht door on6hp »

Johan-b schreef:In het kort de situatie;

Op mijn Cube ltd staan standaard alexrim velgen met xt naven op, nu zijn deze naven (de achterste) voor de 2de keer op korte tijd stuk :(.
Het vertrouwen is een beetje weg aan het gaan.

Stilletjes droom ik van chris king naven of hope pro, maar m'n budget laat dat helaas niet toe.
Nu overweeg ik om een setje mavic crossride's te gaan halen, 150euro.
Is dit een goed setje? Ik ben (was) zeer tevreden over m'n xt naven, gaan de crossride's evengoed (beter?) rijden?


LBS heeft vorige keer nieuwe lagers gestoken, heb sindsdien zo'n dikke 2000km gereden en nu ratelt hij precies zoals een chris king, dat is wel leuk, enkel rolt het weel met een aanzienlijke weerstand, vermoed zo'n balletje dat ergens in de as zit dan ofzo?
Zou me niet verwonderen dat de moer van je as is losgekomen. Met speling tot gevolg. Zou niet de eerst zijn. En wanneer je je QR aanspant dan klemt hij de roterende delen vast met weerstand tot gevolg. Been there done that :-?
Johan-b
Mountainbiker
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 27 nov 2011 20:12
Rijdt met: Cannondale f29 c3

Bericht door Johan-b »

Ah oke,

Ik ga dat van het weekend eens nakijken en/of naar de fietsmaker brengen.
Heb er vandaag nog mee gereden en ik voel dat hij niet meer soepel loopt, ook bolt hij niet meer lang uit als je het wiel ne keer een draai geeft (van de grond he).
on6hp
Mountainbiker
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 06 dec 2010 23:36

Bericht door on6hp »

Johan-b schreef:Ah oke,

Ik ga dat van het weekend eens nakijken en/of naar de fietsmaker brengen.
Heb er vandaag nog mee gereden en ik voel dat hij niet meer soepel loopt, ook bolt hij niet meer lang uit als je het wiel ne keer een draai geeft (van de grond he).
Jaja dat bedoel ik. Best is wiel er uit, cassette er af, en kijken of je die moer niet met de vingers kan vastdraaien ...
Als je de as er uit haalt, wiel verticaal houden hé, anders is het lopen achter je bielekes :-) ...
Heb gisteren nog net hetzelfde gedaan :wink:
Succes.
Johan-b
Mountainbiker
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 27 nov 2011 20:12
Rijdt met: Cannondale f29 c3

Re: XT of Mavic crossride? Ervaringen?

Bericht door Johan-b »

Vandaag ne keer uit elkaar gehaald, gezien dat ze vorige keer maar zuinig zijn geweest met het vet bij de ballekes.
Er stond redelijk wat speling op ook, heb deze terug vast gezet en dan een kwartje los, als ik wiel in mijn hand heb is er niks aan de hand en rolt hij goed.
Plaats ik het wiel in de fiets...als ik de velg vastneem voel ik nog steeds speling op de as???
Ook als je hem zo beetje opheft/neerzet voel je duidelijk speling op de as? Snap er niks meer van.
Gebruikersavatar
Dacuba
Mountainbiker
Berichten: 2504
Lid geworden op: wo 03 mar 2010 20:25
Rijdt met: Trek ProCaliber 9.7 2017, Trek Emonda ALR5 2018

Re: XT of Mavic crossride? Ervaringen?

Bericht door Dacuba »

Is je as nog in goede staat?
Jeremy
Mountainbiker
Berichten: 216
Lid geworden op: do 01 sep 2005 07:28
Rijdt met: Cannondale Scalpel 29er carbon 1, Trek x-caliber 29 en nen Eddy

Re: XT of Mavic crossride? Ervaringen?

Bericht door Jeremy »

Heb hetzelfde voor gehad met mn deore naven, bij controle, mijn billekes waren niet meer rond te draaien in de zitting :drunk: .

Heb nu XT naven besteld en ik ga mn wielen hervlechten.

Om uw vraag van mavic crossride te beantwoorden, ik had deze ook op mn vorige fiets en was er heel tevreden over (heb met de fiets wel maar 1.5 jaar gereden in die opstelling, maar wel oa cristalp en een 5 tal Belgishe marathons mee gereden).
Johan-b
Mountainbiker
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 27 nov 2011 20:12
Rijdt met: Cannondale f29 c3

Re: XT of Mavic crossride? Ervaringen?

Bericht door Johan-b »

Dacuba schreef:Is je as nog in goede staat?
Ik persoonlijk zie er niets geks aan, een manier hoe ik dat kan zien?
Heb ondertussen al gelezen dat het vet bij een xt naaf vaak snel verdwijnt door de slechte afdichting.
Morgen ga ik een tube/pot kogellagervet halen en ga heel den boel eens goed proper maken/invetten en daarna nog eens spelen met de afstelling.

@Jeremy, dank voor je ervaring met de crossride te delen, twijfel er nog steeds aan om deze te gaan halen ;)
Of anders volhouden tot volgend vakantie geld (hehe) en ineens degelijk wielsetje, dt 240s? hope pro? ztr? pfffff
on6hp
Mountainbiker
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 06 dec 2010 23:36

Re: XT of Mavic crossride? Ervaringen?

Bericht door on6hp »

Johan-b schreef:
Dacuba schreef:Is je as nog in goede staat?
Ik persoonlijk zie er niets geks aan, een manier hoe ik dat kan zien?
Heb ondertussen al gelezen dat het vet bij een xt naaf vaak snel verdwijnt door de slechte afdichting.
Morgen ga ik een tube/pot kogellagervet halen en ga heel den boel eens goed proper maken/invetten en daarna nog eens spelen met de afstelling.

@Jeremy, dank voor je ervaring met de crossride te delen, twijfel er nog steeds aan om deze te gaan halen ;)
Of anders volhouden tot volgend vakantie geld (hehe) en ineens degelijk wielsetje, dt 240s? hope pro? ztr? pfffff
Johan,
Probeer eens het volgende : as er uit, wiel rechthouden anders vliegen de bielekes er ook uit. Langs de kant van de hub moet de moer 15 en 17 perfekt aangespannen zijn op ongeveer 0,7 cm van het einde van de as (kan verschillen natuurlijk). Steek nu de as door de naaf en schroef de andere kant er op en zorg dat je ook ongeveer 0,7 cm (dezelfde afstand) nog over hebt als de moeren erop geschroefd zijn. Dus de afstand moet zowel links als rechts gelijk zijn. Dan ook daar op de non-drive kant de moeren 15 en 17 aanspannen. Plaats je wiel maar in de fiets nu en loopt het dan ?
In de meeste gevallen komt moer 17 los en krijg je speling. Dus moer 15 sleutel er op tegenhouden en moer 17 aanspannen. Als dit lukt, alles herbeginnen, schoonmaken, invetten, en heraanspannen.
Moet lukken op die manier. Su6
Johan-b
Mountainbiker
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 27 nov 2011 20:12
Rijdt met: Cannondale f29 c3

Re: XT of Mavic crossride? Ervaringen?

Bericht door Johan-b »

@on6hp, en de rest ;)

Deze namiddag ne pot vet gaan halen (kroon oil, ik werk wel bij Total maar enfin... :-D )

De ballekes aan hub kant waren 1 slijk boel, eigenlijk zelfs meer slijk dan vet.
Schijfkant (andere kant) zagen er nog mooi uit, maar wat weinig vet naar mijn mening, zo tandpasta achtig precies.
Dus alles eruit, alles schoon gemaakt, hub kant heeft toch al wat afgezien waarschijnlijk van dat zand.
Als de ballekes nog vettig zijn blijven ze mooi op tafel liggen, als ze gewassen zijn..... lol.

Dan goede kwak vet erin (groen doorschijnend) en ballekes erin drukken, as zelf ook laagske vet gegeven.
Dan de moerkes terug afstellen, idd paar keer opnieuw gedaan, maar uiteindelijk zo gekregen dat wiel er voor 95% stabiel inzit, ofwel ben ik te streng.
Cassette kant is idd 7mm, ander kant is 4mm?
Maar aan die kant zit daar wel zo'n soort spacerke van 2mm tussen en een soort van borgdingkeske van 1mm, dus met dat erbij komt ie aan die zijde ook aan 7mm, zal wel juist zijn zeker?
In ieder geval speling opheffen/neerzetten is weg, draait nog niet 100% (ook 95 ofzo), maar heb al gelezen dat dat kan komen door de nieuwe vetlaag+ heb er redelijk wat ingepropt.
Opt einde aan de buitenzijde ook dun laagske vet gesmeerd, met bedoeling ietsjes beter waterdicht te maken.

Voortaan om het half jaar eens doen denk ik, vorige keer was ik m'n wiel bij de lbs 4 dagen kwijt, nu opt gemakske 2uurkes mee bezig geweest.

Morgen testen ;)
Plaats reactie