Bandenkeuze voor de West-Vlaamse regio ?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Spectro
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: za 03 sep 2011 11:49
Rijdt met: Trek 8500 model 2011 (black/gold)

Bandenkeuze voor de West-Vlaamse regio ?

Bericht door Spectro »

Na alweer een tochtje glijden en vooral wandelen op de offroad-stukken van de Boerenhoveroute (Spiere) definitief én snel op zoek naar nieuw schoeisel voor onze mtb's ! Toegegeven : de Bontrager XR1 Team Issue is nu niet meteen een winterband ... :-)

Twijfel tussen Schwalbe Noby Nic en Fat Albert (de eerste zou een all-round band moeten zijn en wordt die laatste wordt dan soms weer afgeraden door sommige wegens 'te breed') ...

Continental (Racing) King werd me ook al aangepraat, net als een dikkere band vooraan dan achteraan (2.2 tgo 1.9).

Welke ervaren mtb'er hakt de knoop voor ons door of raadt ons dé ultieme band aan voor niet-zo-doorwinterde mtb'er die liever door de modder zouden willen ploegen en toch recht te blijven ipv erdoor te moeten wandelen.
yoda
Mountainbiker
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 07 apr 2008 21:23
Rijdt met: climb

Bericht door yoda »

met nen noby nic gaat ge zeker overal uwe plan kunnen trekken

mountain king vind ik ook nen hele goeie band race king is meer voor de drogere omlopen vind ik persoonlijk
Gebruikersavatar
Sophie17
Mountainbiker
Berichten: 751
Lid geworden op: di 05 aug 2008 17:05
Rijdt met: ednine.

Bericht door Sophie17 »

Noby Nic
Rocket Ron
Vredestein Black Panther EXTREEM
of kies voor de Geax MUD
Gebruikersavatar
locust
Mountainbiker
Berichten: 1136
Lid geworden op: do 23 aug 2007 17:12
Rijdt met: zemst

Bericht door locust »

juiste bandenspanning en techniek bijwerken gaat veel meer doen dan veranderen van band.
Een bredere band is echter wel een goede keuze. Dit levert u meer grip op zonder dat je meer rolweerstand genereert en laat je toe om je druk nog wat te verlagen.


Je biedt hier wel 3 totaal verschillende banden:

De fat albert is een traktorband, heb je niet nodig om in west vlaanderen te rijden. Ideaal om mee in de bergen te gaan trekken.

Noby nic is een band met goede grip, all-rounder maar niet specifiek voor modder

raceking is een zomerband, kan je ook in de winter gebruiken maar gaat niet veel meer vertrouwen geven dan wat je nu al liggen hebt.

afgaande op je verhaal zou ik denken dat je een noby nic zoekt. een allround band met goede grip. Er zijn in andere merken evenwaardige alternatieven te vinden (mountainking, geax ....)

Ik neem aan dat je met een 26" rijdt.
Mijn advies:
plaats vooraan een goed brede band 2.25 en kijk hoe je dit bevalt. je voorwiel is heel belangrijk om grip te behouden en vertrouwen te krijgen. Je achterwiel kan je altijd met techniek beheersen en dan hoef je niet meteen 2 banden te vervangen. train je techniek bij en leer zelf gevoel te krijgen welke band je graag hebt.
En dan de bandenkeuze: keuze genoeg
- schwalbe noby nic
- Geax barro mountain
- continental mountain king
- vredestein black panther
...

Ieder zal je zijn favoriet voorstellen. Kies er een uit en doe zelf ervaring op. Uiteindelijk gaat het voor een goede rijder niet zo veel uitmaken welk merk hij heeft. ervaring heet zoiets.
Swoosj
Mountainbiker
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 17 feb 2012 11:05
Rijdt met: Cube LTD Pro

Bericht door Swoosj »

Collega is super tevreden of zijn Specialized Ground Control's...

Ikzelf ben ook nog op zoek achter een goeie winiterband...


Gr
Gebruikersavatar
rubber-12
Mountainbiker
Berichten: 2834
Lid geworden op: za 18 aug 2007 19:03
Rijdt met: Véél beter dan het ventje erop.

Bericht door rubber-12 »

Een Fat Albert vooraan is een ferm onderschatte band, zelfs voor bij ons een aanrader als je megagrip wil hebben. Achter geeft die teveel rolweerstand in onze streken.
Spectro
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: za 03 sep 2011 11:49
Rijdt met: Trek 8500 model 2011 (black/gold)

Bericht door Spectro »

Ja lap ... de laatste dagen is zowat het hele Schwalbe-assortiment de revue gepasseerd op mijn zoektocht.

Lees ook dat er vaak voor een combinatie gegaan wordt (bvb. NN voor/Rocket Ron achter).

Misschien erbij vermelden dat noch mijn vriendin, noch ikzelf (in ons eerste jaar mtb) échte waaghalzen zijn. En natuurlijk slibben die Bontrager XR1's snel dicht tot een pure slick eens je een paar meter over diepe modder moet.

Zat dus te denken aan Nobby Nic voor én achter (maar wel breder voor dan achter).

Alhoewel ... wat is breder want die XR1 is ook al een 2.2 zie ik ...

(valt 't op dat we er niet zoveel van kennen ? :-D)

Véél mogelijke combi's dus : NN/NN - FA/NN - NN-RR - ... En dan is het nog kiezen tussen breedte (al lijkt breder dan 2.2 misschien wel aangewezen) of eventuele andere merken.

Bedankt alvast allen voor al jullie eerdere en waardevolle reacties !
Gebruikersavatar
rubber-12
Mountainbiker
Berichten: 2834
Lid geworden op: za 18 aug 2007 19:03
Rijdt met: Véél beter dan het ventje erop.

Bericht door rubber-12 »

Voor modder moet je opletten voor vollopen van het profiel, zowel de NN als FA hebben daar last van, de noppen staan te dicht tegen elkaar.
Beter is een Mountain King, de noppen staan wat verder uiteen.

Zelf rij ik de hele winter (Noorderkempen, dus zandgrond) met RoRo/RaRa.

Op de heavy duty set ligt FA/NN in 2,25". Een niet zo stuurvaste maat rijdt daar het hele jaar mee, tot volle tevredenheid. Wel wat harder stompen, maar zekerder rijden.

In jullie geval zou ik voor NN/RoRo gaan, allebei in 2,25". Je kunt dan nog eens wisselen tussen voor en achterband, om het verschil wat aan te voelen. Of MK voor en achter.
Als jullie twee sets nodig hebben, één RoRo wisselen voor een FA.
Kun je nog meer proberen.
In geen geval een RaceKing.
Spectro
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: za 03 sep 2011 11:49
Rijdt met: Trek 8500 model 2011 (black/gold)

Bericht door Spectro »

Misschien nog een extra vraagje : iedereen spreekt hier vooral over 'breder vooraan als je betere controle en grip wil' ... vermits we nu met 2.2 rijden, maakt 2.25 dan zoveel verschil ? Ik bedoel : opteren we dan niet beter voor 2.4 ?

Na al jullie tips zegt mijn buikgevoel Schwalbe met Nobby Nic vooraan alleszins en Nobby Nic of Rocket Ron achteraan (controle boven snelheid dus deze jongens verkies ik boven Racing Ralph).

Rest me nu nog de dikte : 2.25 voor beide banden of 2.40 vooraan en 2.25 achteraan.

Ook even polsen bij de dealer (Fietsateljee Dupont)
Gebruikersavatar
locust
Mountainbiker
Berichten: 1136
Lid geworden op: do 23 aug 2007 17:12
Rijdt met: zemst

Bericht door locust »

lagere druk helpt ook ook om er voor te zorgen dat de modder los komt van u band.

De meeste mensen hebben genoeg aan een 1.9-2.25 band. Ik weet dan niet of een 2.4 zo veel extra in de vlaamse modder gaat opleveren...
2.4 kan echt wel al zwaar zijn en gebruik ik enkel voor in de alpen te gaan rijden. Ieder zijn ding natuurlijk en het is belangrijk om er een goed gevoel bij te hebben.
IJe kan ookr eerst eens een goede bandendruk zoeken om mee te rijden en wat meer doorwinteren, je leert sneller met minder goede banden ;)
Plaats reactie