Hulp gevraagd voor biker van 1m67 ... 27.5" of toch 29&

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Hulp gevraagd voor biker van 1m67 ... 27.5" of toch 29&

Bericht door Kevin82 »

Zoals de titel al laat merken ben ik in serieuze twijfel wat mijn volgende bike gaat worden.

Ik ben dus aan het twijelen tussen 3 zaken :

-Investeren in een nieuwe 27.5" wielset voor 1 van mijn 26" mtb's,
-Compleet nieuwe fiets voor 27.5" wielen,
-Ineens een 29" fiets kopen.

Voor de eerste optie moet ik natuurlijk zeker weten dat ik 27.5" wielen kan monteren in mijn frame (en vork). Ik stel me dan de vraag of het niet ineens beter is om een kader te kopen die compleet is afgesteld op dit soort wielen ? Ik kan ook geen wielen kopen en dan moeten vaststellen dat deze niet past in mijn bike.

Voor de tweede optie zal ik best nog even wachten denk ik want er is nog niet zoveel keuze in 27.5" fietsen buiten bij granville en nog een paar merken.

De makkelijkste keuze zou de derde optie zijn. Het probleem is echter dat ik 1m67 groot ben en nog niet met een 29" gereden heb. Als ik de comentaren mag geloven die ik gelezen heb is het niet aangeraden om een 29" te kopen als je kleiner bent dan 1m75. Klopt deze stelling ? Zijn er hier bikers die ongeveer even groot als mij zijn en met een 29" rijden ?

Met mijn 1m67 zit ik met een bijkomend probleem omdat ik juist tussen de maten S en M val. Ik heb altijd al een M in 26" fietsen en heb nog geen problemen gehad maar ik vrees dat ik best een S zal nemen bij een 29". Wat dan ook weer door niet veel merken gemaakt wordt...

Dus mijn vraag is wat zouden jullie doen in mijn plaats? Zijn er bikers met mijn grootte ongeveer en hebben jullie een 29" ? Indien ja ondervinden jullie problemen met de maat van de fiets ?

Indien ik een 29er zou kopen heb ik interesse in volgende modellen :

-Specialized stumpjumper Comp 29er
-Canyon 9.9 SL
-Niner Air 9
-Cannondale flash alu 1er

De enige die een maat S aanbieden zijn Speci en de Niner. Wat zouden jullei doen in mijn plaats ? Even wachten op meer 27.5" modellen of een 29" kopen ?

Laat ons zeggen dat ik door het bos de bomen niet meer zie...
Laatst gewijzigd door Kevin82 op di 07 aug 2012 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
endorfin
Mountainbiker
Berichten: 3274
Lid geworden op: ma 24 jan 2005 18:57
Rijdt met: Adventurebybike.be
Contacteer:

Bericht door endorfin »

Ik zou ne 26" kopen.
Die grote wielen kermis is aant minderen, de 27,5" zijn vooral dure top modellekes en de 26" zie je als maar meer terug opduiken.
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Bericht door kevx »

Ik ben ook van mening da ge voor uw lengte beter ne 26" koopt, al dan niet met 650b wielen....

er gaan weer veel tegenstrijdige reacties komen waarschijnlijk maar onder +/-1,70m koopt ge imo beter iets anders dan ne 29er.

Als ik van u was zou ik ne winkel zoeken waar ge kunt testrijden, dan bent ge zeker...
Gebruikersavatar
julie
Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 17 mei 2005 15:59
Rijdt met: Devinci Troy

Bericht door julie »

ik ben lui, geen zin om mijn verhaal helemaal opnieuw te typen, maar hier een reactie van mij op het nederlandse forum op een ongeveer vergelijkbare vraag:

"dan zal ik ook maar eens mijn bevindingen hier neerzetten..... ondanks dat het vaak voor dovemans oren is...........

ik ben 1m65 en ik heb een jaar lang op verschillende 29ers gereden. De eerste was een gary fisher x-caliber maat 15.5, op dit forum voor een leuk prijsje over kunnen nemen, vervolgens een niner air9, maat small, en als laatste een specialized carbon hardtail, en sinds afgelopen zomer definitief teruggekeerd naar de 26er.
De 29er heeft zeker zijn voordelen die ook gelden voor iemand die wat kleiner is, zoals een betere motriciteit in de klimmen en een betere stabiliteit in de afdalingen, daar heeft lichaamslengte niet zo heel veel mee te maken. Daarentegen zijn er ook een aantal nadelen zoals door schorem ook aangegeven:
voor een sportieve "zit", moet je gaan werken met -17 tot -20° graden stuurpennen anders heb je het idee dat je op een oma fiets rijdt. Dat lukt dan uiteindelijk wel. Vervolgens heb je het risico op toe-overlap, vooral bij kortere frames, dwz je raakt je voorwiel aan met de punt van je schoen bij het nemen van krappe bochten. Hier had ik bij de niner geen last van, want die heeft een relatief lange bovenbuis (maar ik moest ook op die niner enorm naar achteren zitten door de (te) rechte hoek van de zadelbuis, waardoor ik met mijn gat echt op het achterwiel zat). Een ander nadeel is dat je meer kracht nodig hebt om de grote wielen op gang te brengen en de kleinere medemens is over het algemeen iets minder krachtig, dat geldt in ieder geval voor mij (een relatief kleinere motor die je in een groter carroserie gaat zetten), dus echt prettig was dat niet. Ik hou persoonlijk van hele nerveuze, reactieve fietsen, dus die 29er, daar had ik toch altijd dat tractor gevoel bij, even snel optrekken, dat zit er niet in. Uiteindelijk is het niet zo dat je nou langzamer met een 29er rijdt, want het gemiddelde over de tocht genomen kan zelfs wat hoger liggen bij de 29er, maar je hebt het gevoel dat je niet vooruit komt.

Wat bij mij uiteindelijk echt de knoop heeft doorgehakt om weer terug te gaan naar de 26er, was het feit dat ik juist in sommige, technische afdalingen, waar je tussen grote stenen door moet sturen en je dus niet op snelheid erover heen kan vliegen, ik behoorlijk beperkt was met mijn grote wielen, en daar echt veel prettiger door heen stuurde met mijn Look 986. Toen dacht ik echt van, ik ga terug naar de 26er en ik verkoop de hele rotzooi. Ik heb trouwens behoorlijk geinvesteerd in die 29ers omdat ik er vanuit ging dat ik vooral werd beperkt door de wielen en het totale gewicht van de fiets die hoger ligt omdat alles wat meer weegt, dus ik heb daar flink wat geld tegen aangegooid met bijvoorbeel een set ZTR race wielen, maar uiteindelijk was dat het ook niet.
Het is uiteraard een kwestie van proberen om voor jezelf na te gaan of dit het voor je is, maar vaak is dat ook moeilijk omdat je je baseert op 1-2 ritjes, met soms een niet optimale afmontage (logge wielen bijvoorbeeld) of juist een super goede montage, wat je weer flink in de portemonnee gaat voelen.
Ik zelf denk dat de 29er op zich wel kan voor wat kleinere mensen, maar het is niet optimaal. Het is gewoon de verhouding tussen je lichaam en de fiets, bij een klein iemand op een 29er heb je toch dat gevoel, waar gaat die fiets met die persoon naar toe".

conclusie: 26
Wat die 27,5 betreft, even afwachten, want daar is nog zo weinig van uitgebracht..
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Bericht door Reflex »

Sluit mij met een lengte van 1m71cm aan bij het bovenstaande. Tijdje op een 29er gereden en voor lange stukken/klimmen/niet technische afdalingen is het ideaal. Je merkt echt duidelijk dat het een stuk makkelijker gaat. Enkel voor het technische werk en het optrekken na de bochten is het echt niks. Welke voordelen of nadelen het zwaarste voor jou wegen moet je zelf weten, maar ik hou het nog even bij een 26 inch fiets.

27.5 zou voor onze lengte ideaal zijn denk ik enkel is daar nog te weinig keuze in. Je kan wel eens testen of een 650b wielsetje in je frame past. Vervolgens kan je relatief goedkoop met 27.5 inch rijden om dan volgend jaar ofzo een 27.5inch fiets te kopen waar je de wielen weer in kan gebruiken.
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Bericht door _alain_ »

Bij ons in de groep zijn we ook heftig anti 29'er aan het worden,
het rijdt lomp, je kan absoluut niet technisch rijden, optrekken duurt een eewigheid,...
Kortom, het is pure rommel.
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Bericht door Edlisjas »

endorfin schreef:Ik zou ne 26" kopen.
Die grote wielen kermis is aant minderen, de 27,5" zijn vooral dure top modellekes en de 26" zie je als maar meer terug opduiken.
Gisteren hier aan het gardameer een Cannondale scalpel 26" gehuurd omdat er geen 29ers beschikbaar waren. Het is ongeveer 1,5 jaar geleden dat ik nog op een 26" fiets gereden heb en nooit meer 26" voor mij. De fiets was XTR afgemonteerd, met lefty, om maar te zeggen dat het gene prul was en het verschil met 29" is echt verschrikkelijk groot. Nauwelijks grip bergop, zo onstabiel als het maar kan en met die losse stenen en diepe sporen was het alsof je overal achter bleef steken.

Ik betwijfel sterk dat 26" fietsen meer beginnen op te duiken... zelfs specialized brengt geen 26" epic en stumpjumper meer uit, dan weet je toch genoeg...
Gebruikersavatar
endorfin
Mountainbiker
Berichten: 3274
Lid geworden op: ma 24 jan 2005 18:57
Rijdt met: Adventurebybike.be
Contacteer:

Bericht door endorfin »

Zeker dat het niet aan de techniek ligt ?

Specialized = marketing = winst
Zoals zovele
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Bericht door Edlisjas »

endorfin schreef:Zeker dat het niet aan de techniek ligt ?

Specialized = marketing = winst
Zoals zovele
Mijn techniek is allesbehalve goed maar op mijn Niner zou het allemaal veel vlotter gaan.

Als er voldoende vraag naar 26" fietsen zou zijn zou specialized deze zeker aanbieden. Bikers die absoluut zweren bij 26" sturen ze bij specialized wandelen en moeten op zoek naar een ander merk.

Van een vertegenwoordiger van mtb banden weet ik dat de vraag naar 26" banden zeer klein is.
Gebruikersavatar
hANDYman
Mountainbiker
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 10 jun 2005 20:31

Bericht door hANDYman »

_alain_ schreef:Bij ons in de groep zijn we ook heftig anti 29'er aan het worden,
het rijdt lomp, je kan absoluut niet technisch rijden, optrekken duurt een eewigheid,...
Kortom, het is pure rommel.
LOL
Gesloten