Voorvork: inrijden+levensduur
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
- VoRtX
- Mountainbiker
- Berichten: 91
- Lid geworden op: za 06 nov 2004 17:32
- Rijdt met: Gary Fisher Marlin 2005
Voorvork: inrijden+levensduur
Ik heb ergens gelezen dat een voorvork ingereden moet worden... Men sprak van 20u inrijden vooraleer je de lock-out zou mogen opzetten.
Dit lijkt me vrij raar... Is het een fabeltje, of is dit weldegelijk waar? En wat is dan inrijden: gewoon wat tourtjes doen zonder lock-out aan te zetten?
Alle tips ivm verlenging van de levensduur ook welkom natuurlijk (analoog aan de topic over inremmen van schijfremmen).
Ik heb een Gary Fisher Marlin gekocht en daar zit een Manitou Axel Comp 100mm met Lockout als voorvork op...
Dit lijkt me vrij raar... Is het een fabeltje, of is dit weldegelijk waar? En wat is dan inrijden: gewoon wat tourtjes doen zonder lock-out aan te zetten?
Alle tips ivm verlenging van de levensduur ook welkom natuurlijk (analoog aan de topic over inremmen van schijfremmen).
Ik heb een Gary Fisher Marlin gekocht en daar zit een Manitou Axel Comp 100mm met Lockout als voorvork op...
-
- Pro
- Berichten: 189
- Lid geworden op: za 30 okt 2004 13:13
- Rijdt met: something new and FAST....scandium
er is wel verschil tussen lock-out en bv. climb control bij sid vorken
als je vork een olie-veerprincipe heeft, kan je in weze niks kwaads doen met een lock-out, maar met een lucht-olie vork kunnen er serieuze belastingen op de dichtingen komen als je de vork blokkeert !!
de nieuwste vorken zijn wel een beetje voorzien van een overdrukkanaal of iets dergelijk, dus dat zit wel goed
dus lock kan geen kwaad, alleen opletten met olie-lucht vorken in serieuze afdalingen
als je vork een olie-veerprincipe heeft, kan je in weze niks kwaads doen met een lock-out, maar met een lucht-olie vork kunnen er serieuze belastingen op de dichtingen komen als je de vork blokkeert !!
de nieuwste vorken zijn wel een beetje voorzien van een overdrukkanaal of iets dergelijk, dus dat zit wel goed
dus lock kan geen kwaad, alleen opletten met olie-lucht vorken in serieuze afdalingen