Voorvork: inrijden+levensduur

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
diger
Pro
Berichten: 189
Lid geworden op: za 30 okt 2004 13:13
Rijdt met: something new and FAST....scandium

Bericht door diger »

no problem met manitou 8)
Gebruikersavatar
viperke
Mountainbiker
Berichten: 1212
Lid geworden op: ma 07 apr 2003 22:08
Rijdt met: Merida flx 5000
Contacteer:

Bericht door viperke »

is het mss zelfs ni beter om mét lockout aan te rijden in de modder (als het vlak of omhoog is) ? dan kan de modder die op de vorkbenen hangt, niet meer voortdurend tegen de dichtingen worden geduwd he en zo kunde dan ms uw dichtingen beschermen ??
grz
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

viperke schreef:is het mss zelfs ni beter om mét lockout aan te rijden in de modder (als het vlak of omhoog is) ? dan kan de modder die op de vorkbenen hangt, niet meer voortdurend tegen de dichtingen worden geduwd he en zo kunde dan ms uw dichtingen beschermen ??
grz
Niet echt aan te raden denk ik. Onder die modder liggen dikwijls boomstronken,
keien, kuilen, enz... :roll:
Yves Vandermoere
Mountainbiker
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 14 mei 2004 13:29
Rijdt met: Scott FX25

gewoon rijden !

Bericht door Yves Vandermoere »

rij zelf sindskort met voorvork mét lock-out - niemand heeft me verteld deze 20u te laten inrijden

volgens mij fabeltje - gewoon rijden en laten afzien (fiets én rijder)

de leute,
Yves.
peter
Mountainbiker
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jul 2002 02:00

Bericht door peter »

Inrijden dat betekent dat de nieuwe dichtingen moeten inslijten op de vorkbenen zodat er geen stick meer is. Dit is vooral het geval bij kwaliteitsdichtingen. Pas na die 20u zal de vork smooth werken.
Lockout op een vork is gevaarlijke onzin als het niet steil bergop gaat op asfalt.
Gebruikersavatar
VoRtX
Mountainbiker
Berichten: 91
Lid geworden op: za 06 nov 2004 17:32
Rijdt met: Gary Fisher Marlin 2005

Bericht door VoRtX »

Nieuwe bike vandaag getest op Bloso-route in Waasmunster... Voor ik vertrok eens de verschillende posities van het wieltje van die Manitou Axel Comp voorvork getest en alles was oké (lock-out: 1 cm veren, maar dus niet erg).
Maar toen ik terug naar huis reed, merkte ik plots dat de Lock out het niet meer deed en dat mijn vork op alle instellingen (ook op de lock-out, wat niet geestig is als je op de asfalt eens op de trappers gaat staan :evil: ) hard doorveerde.... Is dit normaal of mag ik al terug naar mijn dealer gaan??????? *lichtjes paniekerig & ontgoocheld*
Gebruikersavatar
VoRtX
Mountainbiker
Berichten: 91
Lid geworden op: za 06 nov 2004 17:32
Rijdt met: Gary Fisher Marlin 2005

Bericht door VoRtX »

Voor wie het mocht interesseren ivm een oplossing voor dit probleem (kan wel zijn dat het nog voorvalt als ik het zo lees). Ik heb contact opgenomen met mijn bike shop en dit kreeg ik als antwoord terug.
"als de lock-out niet correct werkt is er een "probleem" met de voorvork. Geen groot probleem, elke dealer heeft een nota van Manitou dat de Axel lock-out vorken wel eens, af fabriek, met te weinig olie uitgerust zijn. In garantie wordt zoiets opgelost dus maak je geen zorgen, wanneer het past breng je de fiets even binnen en we lossen dat kosteloos op. Best wel niet te lang mee wachten: het is kosteloos dus kan maar beter in orde zijn. En moest je er echt heel lang mee blijven rijden zou je op den duur wel beschadiging kunnen krijgen."
Probleempje dus hoogstwaarschijnlijk deze week opgelost :drunk: ...
Gebruikersavatar
Sorki
Mountainbiker
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 10 jan 2005 11:07
Rijdt met: Gary Fisher Marlin
Contacteer:

Bericht door Sorki »

VoRtX schreef:Nieuwe bike vandaag getest op Bloso-route in Waasmunster... Voor ik vertrok eens de verschillende posities van het wieltje van die Manitou Axel Comp voorvork getest en alles was oké (lock-out: 1 cm veren, maar dus niet erg).
Maar toen ik terug naar huis reed, merkte ik plots dat de Lock out het niet meer deed en dat mijn vork op alle instellingen (ook op de lock-out, wat niet geestig is als je op de asfalt eens op de trappers gaat staan :evil: ) hard doorveerde.... Is dit normaal of mag ik al terug naar mijn dealer gaan??????? *lichtjes paniekerig & ontgoocheld*
Idem met me'n axel =( ga hem in de loop van de week eens bij de fietsboer 'binnesmijten'
Knocky
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 04 feb 2005 21:24
Rijdt met: THOMPSON challenge edge deore

vork manitou axel

Bericht door Knocky »

Ik heb inderdaad ook problemen met m'n vork is pas 14 dagen oud en zowel regeling als lock-out werkt niet meer, verleden week binnen gedaan voor nazicht en conclusie: er dienen nieuwe binnenstukken ???
bestel, ( onder garantie natuurlijk) hopelijk is daarbij het probleem verholpen!!!!!!!!
Als ik volgende week m'n mtb terugkrijg laat ik na testrit iets weten.
Hopelijk positief nieuws. :roll: [color=darkblue][/color]
Knocky
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 04 feb 2005 21:24
Rijdt met: THOMPSON challenge edge deore

Bericht door Knocky »

M'n bike terug na herstelling van m'n voorvork: zowel nieuwe veer als nieuwe blokeerstang en na een 50 tal km gaat alles goed.
Alles onder garantie vervangen.
Hopelijk blijven de problemen nu achterwege.
:P :P :P een gelukkige biker.
Plaats reactie