Rock Shox Pilot

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
Quadrifoglio
Mountainbiker
Berichten: 556
Lid geworden op: ma 23 dec 2002 12:23

Re: Ervaring Rock Shox Pilot XC?

Bericht door Quadrifoglio »

REM schreef:Zijn er mensen die positieve/negatieve ervaringen hebben met deze vork?
Ik heb daar sinds 1,5 jaar positieve ervaring mee. Er zijn natuurlijk meer geavanceerde vorken maar ik heb er alvast geen enkel probleem mee...
REM schreef:Zit er in deze vork lucht en/of olie?
Ik dacht lucht (vering) en olie (demping) maar ben er alles behlave zeker van. Als ik fout zit zal ik het hier rap genoeg horen... :-?
REM schreef: Hoe moet hij onderhouden worden? Kan ik dat zelf?
Heb me daar nog niet aan gewaagd. Ik laat dat dus doen... Je kan eens op de rockshox website piepen in de service manual, en dan beslissen of je daar handig genoeg voor bent of niet...
REM schreef: Is er iets te regelen aan deze vork? Indien ja, wat?
Alleen de luchtdruk bij mij.
Gebruikersavatar
Merlin
Mountainbiker
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 30 mei 2004 22:55
Rijdt met: Specialized Stumpjumper, Reba Team, sram X-0

Bericht door Merlin »

Ik bol ook rond me nen pilot xc. Ben er tot nu toe vrij tevreden van.

Ge kunt idd enkel de luchtdruk regelen. Tip... ni te hard oppompen... [-X
Ik heb dit in't begin dus gedaan, en die vork rammelde nogal wa ze wanneer ze veerde... Oplossing: druk aflaten, en rammelen was weg. Vork werkt perfect nu
Gebruikersavatar
Joris
Mountainbiker
Berichten: 200
Lid geworden op: di 22 apr 2003 11:46
Rijdt met: Niner Ros 9; Orbea Occam

Bericht door Joris »

Pilot XC nu 1,5 jaar in bezit. Na 9m waren de schachten uitgesleten, vervangen onder garantie. Voor de rest werkt de vork prima. Idd niet te hard oppompen.
Laatst gewijzigd door Joris op di 21 sep 2004 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
crazy ivan
Mountainbiker
Berichten: 276
Lid geworden op: za 12 jun 2004 16:55

Bericht door crazy ivan »

iets meer dan twee jaar oud en meer dan 8000 km nog geen kosten aan gehad en zoals eerder vermeld niet te veel druk :lol:
Gebruikersavatar
Yakke
Mountainbiker
Berichten: 1540
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: ne goeie!
Contacteer:

Re: Ervaring Rock Shox Pilot XC?

Bericht door Yakke »

Quadrifoglio schreef:
REM schreef:Zit er in deze vork lucht en/of olie?
Ik dacht lucht (vering) en olie (demping) maar ben er alles behlave zeker van. Als ik fout zit zal ik het hier rap genoeg horen... :-?
Veer, lucht en olie.
De vering is dus combinatie van lucht en veer.
Gebruikersavatar
R.E.M.
Mountainbiker
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 16 aug 2004 14:49
Rijdt met: Granville Quadra Comp LX-gold 2003

Bericht door R.E.M. »

Jullie spreken over druk aflaten en oppompen.

Doen jullie dat zelf?
-Is dat elke arm apart?
-Gebeurt dit met een speciale pomp?
-Moet je die vijs bovenaan dan helemaal losdraaien en zit daar dan een ventiel onder?

Hoeveel druk staat er bij jullie op? Hangt dit af van het gewicht van de persoon, of zijn er nog andere factoren die meetellen?

Om de hoeveel kilometer/tijd dient de Pilot onderhouden te worden?
-Olie vervangen?
-Veer vervangen?
Gebeuren deze handelingen het best door de fietshersteller?

Groeten
Van Cot
Mountainbiker
Berichten: 1045
Lid geworden op: za 20 mar 2004 01:34
Rijdt met: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Bericht door Van Cot »

je kan dit zelf doen met een hogedrukpomp, maar neem een goede waarbj je niet alle lucht kwijt bent als je ze los wil maken.

De druk hangt af van gewicht en persoonlijke voorkeur.

hoe dit bij de pilot werkt weet ik niet, dat kunnen de eigenaars van deze vork je wel zeggen.

wat de pilot over het algemeen betreft, in vele winkels bijv bike-sportive raden ze deze niet echt aan, en persoonlijk zou ik hem ook niet kopen, maar een echt slechte vork is het niet.
Gebruikersavatar
Quadrifoglio
Mountainbiker
Berichten: 556
Lid geworden op: ma 23 dec 2002 12:23

Bericht door Quadrifoglio »

  • Er staat een tabelletje met richtwaarden op 1 van de vorkpoten.
  • Je moet slechts 1 been oppompen.
  • Onder die schroefdop zit inderdaad een ventiel.
  • Ik laat jaarlijks een onderhoud doen.
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

De pilot 03 is een vork die als positieve veer een stalen veer combineert met een luchtveer.
De negatieve veer is staal, de demper werkt op olie.
Het voordeel van de luchtkamer is dat de vork veel beter op kleine schokken reageert, de veer neemt de grotere oneffenheden voor zijn rekening.
Nadeel is het gewicht.

Op volgende pagina vind je de starting en de service manual van de pilot.
www.sram.com/nl/service/rockshox/pilot.php
Als dat doenbaar lijkt kan je eraan beginnen, anders gooi je de vork jaarlijks binnen bij een goede fietsenmaker met Rock Shox ervaring.

Verder zorg je er best voor dat de vork niet boven de maximaal voorgeschreven druk oppompt(20 PSI), de luchtkamer is aan de kleine kant en de dichtingen zullen het niet lang uitzingen als de druk te groot is.
Als de vork toch teveel deint moet je een andere stalen veer plaatsen of de travel van 100 naar 80 mm brengen dmv een spacer.
Lichte rijders die meer travel willen doen er ook goed aan een lichtere veer te kiezen of de Veerweg van 80 naar 100 mm te brengen door de spacer te verwijderen.
Gebruikersavatar
biker84
Mountainbiker
Berichten: 242
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 21:15
Rijdt met: cube ltd team 06

Bericht door biker84 »

ben terug van de fiestenwinkel!
heb met hem gesproken en had modellen van rockshox 2005 binnen namelijk een duke sl en judy xc 2005!
dus nu zei ie dat ik moest wachten totdat er een deel binnen waren van rockshox 2005 en dan zouden we zien zei ie !

wie kan me mss al helpen met wat voor iets dat ik zou nemen? prijs rond de 300 euro!


merciekes
Plaats reactie