verschil tussen Shimano FC-M552 crank en XT FC-M780

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Jurgen_
Mountainbiker
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 09 okt 2011 00:31
Rijdt met: Cube Ltd race 2012

verschil tussen Shimano FC-M552 crank en XT FC-M780

Bericht door Jurgen_ »

Loont het volgens jullie de moeite om de FC-M552 crank te vervangen door de xt-fc-M780 crank? Of is het verschil in kwaliteit te verwaarlozen?

Zou het ook eventueel maar doen omdat de rest vd fiets volledig xt is behalve het crankstel.

Xt cranckstel is een kleine 150 gram lichter maar dat is maar bijzaak als de biker nog een aantal kg overgewicht heeft :P

wat is bovendien het verschil tussen de XT FC M770 en M780?
Modeljaar?

alvast bedankt!
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Bericht door _anonymus_ »

M780 is de nieuwe XT, voor 10 speed ketting.

XT is wat lichter en zal misschien ook wel wat stijver zijn, al heb ik geen ervaring met dat andere crankstel.
Ik heb al enkele jaren de M770, en zeer tevreden van.
Gebruikersavatar
Gke
Mountainbiker
Berichten: 144
Lid geworden op: vr 16 nov 2012 00:18
Rijdt met: Canyon

Re: verschil tussen Shimano FC-M552 crank en XT FC-M780

Bericht door Gke »

Hallo, ik zit de zelfde vraag.
bijna dezelfde fiets :-D

heb je deze verandering reeds doorgebracht?
en voel je der verschil op.

ik het is een goede 20% op het gewicht van dit onderdeel, maar is het de 200€ waard?

is het doenbaar dit zelf te vervangen? tips hierover mag steeds....
Gebruikersavatar
scelter
Mountainbiker
Berichten: 1926
Lid geworden op: za 28 aug 2004 21:45
Rijdt met: Canyon Exceed SLX 9.9 & Rose Pro RS SRAM Force

Re: verschil tussen Shimano FC-M552 crank en XT FC-M780

Bericht door scelter »

Een nieuwe crank steken van dit type is kinderspel.
- ketting afpakken
- 2 boutjes op de linker crank loszetten.
- de grote schroef in de linker traparm eruit draaien.
- plastick plaatje dat in de spleet van de linker crank zit moet je wat omhoog kantelen. Anders kan de linker traparm er niet af.
- linker traparm verwijderen.
- met rubber hamer of plankje en hamer klop je de crank van links naar rechts uit het bracket

Terug monteren is net het omgekeerde. Let er wel op dat je de grote bout in de linker traparm niet te vast zet. Als de speling op de crank weg is staat hij vast genoeg! Test ook even of de crank vlot ronddraait (zonder ketting voel je dit het beste). Draai de 2 kleine boutjes links geleidelijk aan. Niet eerst de ene volledig en dan pas de andere.
ravercolnago
Mountainbiker
Berichten: 37
Lid geworden op: do 16 feb 2012 13:17
Rijdt met: Bulls Copperhead 3

Re: verschil tussen Shimano FC-M552 crank en XT FC-M780

Bericht door ravercolnago »

Ik heb ook alles XT, buiten de crank, daar heb ik ook die goedkopere versie.

Om eerlijk te zijn, vind ik het de investering niet waard. De naam 'xt' die erop staat schuur ik er toch af met men overschoenen s'winters :lol:

Ge kunt de kettingbladen toch altijd vervangen door XT's of een ander merk, De lagers kunt ge ook vervangen door een ander merk, ik rij bijvoorbeeld met token omdat die shimano's nog geen 1000km halen bij mij.

Het extra geld betaalt ge dus eigenlijk enkel voor de traparmen en de spider (dat stuk waar ge uw kettingbladen op vastmaakt)

Conclusie; is het mij wat duur voor.

Grtzz
Gebruikersavatar
Gke
Mountainbiker
Berichten: 144
Lid geworden op: vr 16 nov 2012 00:18
Rijdt met: Canyon

Re: verschil tussen Shimano FC-M552 crank en XT FC-M780

Bericht door Gke »

ravercolnago schreef:Ik heb ook alles XT, buiten de crank, daar heb ik ook die goedkopere versie.

Om eerlijk te zijn, vind ik het de investering niet waard. De naam 'xt' die erop staat schuur ik er toch af met men overschoenen s'winters :lol:

Ge kunt de kettingbladen toch altijd vervangen door XT's of een ander merk, De lagers kunt ge ook vervangen door een ander merk, ik rij bijvoorbeeld met token omdat die shimano's nog geen 1000km halen bij mij.

Het extra geld betaalt ge dus eigenlijk enkel voor de traparmen en de spider (dat stuk waar ge uw kettingbladen op vastmaakt)

Conclusie; is het mij wat duur voor.

Grtzz
zijn het dan de kettingbladen die het gewichtverschil realiseren?
en zijn de lagers en heel de reutemeteut hetzelfde?

ik moet zelf toegeven, ik ben een 2 maand geleden pas beginnen fietsen.
maar als ik op TT van de sjieke fietskes met XT en XTR en SRAM XX of XO zie staan begint mijn portefeuille
te kriebelen om dingskes te upgraden.
tot ik de prijzen van deze upgrades hoor bij mijn LBS, en dan berg ik mijn kriebels weer op tot het weekend erachter.
ik heb al eens gevraagd aan mijn lbs als het de moeite is deze fiets te upgraden, en volgens hem zou het niet de moeite zijn. Omdat het massa's geld zal kosten voor een paar honder gram.
dan kan ik beter deze verkopen en een hogere reeks nemen en ipv een paar honder gram voor honderden euro's.

deze stelling klink logisch, maar zoals ik zeg, het kriebelt.....
ravercolnago
Mountainbiker
Berichten: 37
Lid geworden op: do 16 feb 2012 13:17
Rijdt met: Bulls Copperhead 3

Re: verschil tussen Shimano FC-M552 crank en XT FC-M780

Bericht door ravercolnago »

Het crankstel dat wij hebben is het deore crankstel..Weegt wat meer, tandbladen zullen wel iets zwaarder zijn dan xt, maar vooral de lagers vind ik van mindere kwaliteit..

Er zal wat gewichtsverschil inzitten tussen de traparmen..Maar 200 a 300 gram vind ik niet de moeite om zo zwaar te investeren.

Idd op TT's vliegen u de dure fietsen soms rond de oren..Maar daar moet ge niet op afgaan vind ik.
Gewoon degelijk en betaalbaar materiaal moet ik hebben...

Mijne fiets, Bulls Copperhead 3, full xt(buiten de crank :-" ) en Reba vork, wordt niet gespaard. Afgelopen jaar in Jura gezeten, ardennen, luxemburg, duitsland, ... probleemloos en deze krijgt nog wel de noemer van 'budgetfiets' mee.

Ge moet er ook aan denken dat topmateriaal meer geld kost, ook in onderhoud en vervangen van slijtageonderdelen zoals ketting, casette.. Persoonlijk zou ik dat op de duur niet kunnen betalen...Gevolg is dat ge misschien langer op uw versleten materieel blijft rondrijden waardoor ge opeens zware stukken krijgt of een serieuze tuimeling maakt.

Ik koop dus ene fiets waarvan ik weet dat ik die achteraf ook goed ga kunnen onderhouden naar mijn budget..Zo heb ik er langer plezier van.

Wil hiermee de mannen met een ferm racemachien niet tegen het hoofd stoten [-o< Hun budget ligt misschien ook anders.. Vertel het gewoon hoe ik het zie:)

grtzz
Jurgen_
Mountainbiker
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 09 okt 2011 00:31
Rijdt met: Cube Ltd race 2012

Re: verschil tussen Shimano FC-M552 crank en XT FC-M780

Bericht door Jurgen_ »

online is de cranck wel goedkoper

kijk maar eens op rose.nl

heb zelf ook nog steeds niet gewisseld. Pas als de huidige cranck - tandwielen versleten zijn ga ik voor de upgrade naar xt
Gebruikersavatar
VaMalder
Mountainbiker
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 17 feb 2008 09:29
Rijdt met: Ene me 64 spaken en 2 pedalen

Re: verschil tussen Shimano FC-M552 crank en XT FC-M780

Bericht door VaMalder »

Hou het forum in de gaten, hier staat geregeld een xt crank te koop, ook nieuwe. Vergelijk prijzen met onlne shops zoals bikediscount.
Gebruikersavatar
Gke
Mountainbiker
Berichten: 144
Lid geworden op: vr 16 nov 2012 00:18
Rijdt met: Canyon

Re: verschil tussen Shimano FC-M552 crank en XT FC-M780

Bericht door Gke »

Jurgen_ schreef:online is de cranck wel goedkoper

kijk maar eens op rose.nl

heb zelf ook nog steeds niet gewisseld. Pas als de huidige cranck - tandwielen versleten zijn ga ik voor de upgrade naar xt
ik denk het inderdaad op dezelfde manier te doen.
enkel jammer dat er niemand op het forum werkelijk met de twee heeft gereden, en een reactie post.

ik weet dat er goedkope modellen te vinden zijn, maar ik heb geen momentsleutel en ect om ook alles goed te installeren. en ik geef dan liever 50€ meer uit en dat ze goed geinstalleerd zijn dan door een slechte plaatsing zelf dinge kapot te rijden;
Plaats reactie