29" Mtb's niet wendbaar?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
Jan the Man
Mountainbiker
Berichten: 140
Lid geworden op: za 19 apr 2008 12:11
Rijdt met: Niner Jet9 kermit met Lefty, Niner RIP9 Tang, Singular Swift rigid

Bericht door Jan the Man »

petervan schreef:Men spreekt hier over aanpassen van hun rijstijl bij een 29.
Wat zijn juist de verschillen in rijstijl en wat moet men juist aanpassen?

grtz
peter
Het is niet compleet anders .

Mijn ervaring is dat je meer "on the flow" moet gaan rijden. Dus meer de fiets op snelheid houden door minder te remmen, en de fiets de bocht in te "duwen". Moeilijk omschrijven, is een gevoel. Ik vind het iig erg leuk.

Je moet in het begin wel durven. Het is best een drempel om op je vaste rondje, waar je met je 26" fiets door de tijd heen een vast rempunt hebt voor een scherpe bocht, nog niet te remmen of maar een beetje om er vervolgens met meer snelheid uit te komen. Door de extra grip breekt hij minder snel uit.

Als je dus hetzelfde aan blijft remmen op een 29er als met je 26" fiets, en dus veel snelheid verliest, heb je iets meer kracht nodig om weer op snelheid te komen. Als je de vaart erin houd, juist minder kracht.

Gewoon testen en experimenteren (en de grenzen opzoeken :-) )

Ciao,
Jan
KVDB
Mountainbiker
Berichten: 215
Lid geworden op: wo 03 aug 2011 09:18
Rijdt met: Tita no matter what, On-one 29'er

Bericht door KVDB »

Daar heb je een punt Jan.

Als ik m'n 26'er over een bergje van een meter stuur en direct een bocht naar links neem (ik zit anders in de haag), kan 'k best daarna in de remmen anders krijg 'k die bocht niet genomen. Veel te speels.

Als 'k hetzelfde met de 29'er doe is het gewoon de bocht nemen, niet remmen. Sneller dus en (of door) stabieler.
galileo
Mountainbiker
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 08 jan 2006 22:18
Rijdt met: Lapierre 629

Bericht door galileo »

Jan the Man schreef:
petervan schreef:Men spreekt hier over aanpassen van hun rijstijl bij een 29.
Wat zijn juist de verschillen in rijstijl en wat moet men juist aanpassen?

grtz
peter
Het is niet compleet anders .

Mijn ervaring is dat je meer "on the flow" moet gaan rijden. Dus meer de fiets op snelheid houden door minder te remmen, en de fiets de bocht in te "duwen". Moeilijk omschrijven, is een gevoel. Ik vind het iig erg leuk.

Je moet in het begin wel durven. Het is best een drempel om op je vaste rondje, waar je met je 26" fiets door de tijd heen een vast rempunt hebt voor een scherpe bocht, nog niet te remmen of maar een beetje om er vervolgens met meer snelheid uit te komen. Door de extra grip breekt hij minder snel uit.

Als je dus hetzelfde aan blijft remmen op een 29er als met je 26" fiets, en dus veel snelheid verliest, heb je iets meer kracht nodig om weer op snelheid te komen. Als je de vaart erin houd, juist minder kracht.

Gewoon testen en experimenteren (en de grenzen opzoeken :-) )

Ciao,
Jan
Dat is voor mij dus de grootste reden van twijfel.
Door medische problemen is het voor mij onmogelijk om te fietsen aan een hoge snelheid.
Gisteren tijdens de toertocht van Kalmthout-Achterbroek reed ik de laatste 10 km aan een snelheid tussen de 10 en 15 km per uur.
Dan vraag ik mij toch af of die grote wielen niet eerder een nadeel zijn??
Rolla
Mountainbiker
Berichten: 555
Lid geworden op: di 27 apr 2004 19:54
Rijdt met: 2019 Merida Big Nine 700
Contacteer:

Bericht door Rolla »

@Galileo Snelheid is niet alles... Je biket toch ook voor je plezier, niet ?
Heerlijk om met de 29er zowel bergop als bergaf tergend traag maar nog steeds fietsend (!) door moeilijke, technische passages te kruipen, waar mede-bikers te voet staan :-)
Rolla
Mountainbiker
Berichten: 555
Lid geworden op: di 27 apr 2004 19:54
Rijdt met: 2019 Merida Big Nine 700
Contacteer:

Bericht door Rolla »

Wie zei er ook al weer dat 29ers niet wendbaar zijn...
Check this out:

(die houdt er dan weer wel behoorlijk wat vaart in =D> )
Gesloten