vervangen van onderdelen

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
biker84
Mountainbiker
Berichten: 242
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 21:15
Rijdt met: cube ltd team 06

vervangen van onderdelen

Bericht door biker84 »

ben eens naar de fietsen winkel geweest en ze hebben gezegd dat ik na een tijd nieuwe tandwielen en ketting moet steken en nog een aantal dingen!

zie hier:

ketting
cassette
derieurwieltjes
een nieuwe naaf + lichaam
en eventueel nieuw midden blad voor

wat zal we me dat ongeveer gaan kosten wil alles van deore want dat zijn de orginel stukken nog wat ik nu heb, cassette SRAM 850 11-32, 8 speed,ketting ng of gn weet het niet meer juist en de naaf gewoon shimano!
Gebruikersavatar
fieldbiker
Mountainbiker
Berichten: 604
Lid geworden op: do 21 nov 2002 22:15
Rijdt met: Canyon CF SLX 9.9

Re: varvangen van onderdelen

Bericht door fieldbiker »

trekbiker schreef:ben eens naar de fietsen winkel geweest en ze hebben gezegd dat ik na een tijd nieuwe tandwielen en ketting moet steken en nog een aantal dingen!

zie hier:

ketting
cassette
derieurwieltjes
een nieuwe naaf + lichaam
en eventueel nieuw midden blad voor

wat zal we me dat ongeveer gaan kosten wil alles van deore want dat zijn de orginel stukken nog wat ik nu heb, cassette SRAM 850 11-32, 8 speed,ketting ng of gn weet het niet meer juist en de naaf gewoon shimano!
Het eerste wat normaal slijtage vertoont is de ketting en de cassette, dus die moet je altijd tesamen vervangen.

Wat betreft derailleurwieltjes, achternaaf & body, bladen vooraan, die verslijten toch niet zo vlug als een ketting en cassette. Ik ken dus de staat niet waarin deze huidige stukken van jou verkeren, maar tenzij ze zodanig versleten zijn, dan moet het vervangen worden. Als ze nog in goede staat zouden zijn, dan zou dit kunnen ruiken naar 'geldgeklop' van jouw fietsmaker. Ik zeg wel : "zou" . Het vervangen van deze laatste stukken zijn echter kosten die - veel - minder voorvallen.
Ik weet niet van waar je bent, maar als je bij Vaneyck in Aalst 's gaat, daar heb je de beste prijzen voor al deze stukken.

succes ermee,

field
Gebruikersavatar
biker84
Mountainbiker
Berichten: 242
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 21:15
Rijdt met: cube ltd team 06

Bericht door biker84 »

welke groep van deore (lx of xt) kan ik mij het best te aanschaffen wie heeft er goede ervaringen mee?
heb een 8 speed!
Gebruikersavatar
Johan
Mountainbiker
Berichten: 41
Lid geworden op: za 20 sep 2003 14:40
Rijdt met: Cube Reaction 2004

Bericht door Johan »

LX en XT zijn beiden van goede kwaliteit.
Als je alleen op de weg en in het bos fietst, is een LX-groep ruim voldoende. Wanneer je regelmatig het ruigere werk opzoekt (met veel slijk en modder) is een XT-groep aangeraden omdat deze onderdelen beter afgedicht zijn en dus minder snel vuil en vocht laten indringen.
Een XT-groep is dan wel weer een stukje duurder...

Succes met je keuze!
Gebruikersavatar
SOM epic ghost
Mountainbiker
Berichten: 981
Lid geworden op: wo 11 aug 2004 22:44
Rijdt met: ghost scandium team/ridley/specialized epic marathon
Contacteer:

Bericht door SOM epic ghost »

effekes denken aan sram ook hé. prijs kwaliteit volgens mij nog altijd het beste
Gebruikersavatar
biker84
Mountainbiker
Berichten: 242
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 21:15
Rijdt met: cube ltd team 06

Bericht door biker84 »

je een hele groep moet ik niet moet gewoon een nieuwe ketting en cassette! en eventueel een nieuwe naaf en bladen vanvoor!
bij aankoop nieuwe naaf zit er dan ook een nieuw lichaam op?
Gebruikersavatar
bikerju
Mountainbiker
Berichten: 103
Lid geworden op: do 03 jun 2004 19:02
Rijdt met: scott genius rc 30

Bericht door bikerju »

is je naaf ook stuk mischien ,,? het is niet omdat je cassette versleten is
dat je naaf ook moet vervangen worden #-o #-o

als je naaf moet vervangen worden moet heel je wiel hervlochten worden
Gebruikersavatar
biker84
Mountainbiker
Berichten: 242
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 21:15
Rijdt met: cube ltd team 06

Bericht door biker84 »

nee mijn naaf is niet stuk maar mijn lichaam maakt een niet zo mooi geluid en daarom mss direct een nieuwe naaf erin steken van deore is beter afgedicht als ik mss het lichaam alleen ga vervangen heb ik het na een jaar weer ofzo! een nieuwe naaf zit er een lichaam bij of niet?
Gebruikersavatar
bikerju
Mountainbiker
Berichten: 103
Lid geworden op: do 03 jun 2004 19:02
Rijdt met: scott genius rc 30

Bericht door bikerju »

je kan gewoon de bielen van je naaf uithalen en daar nieuw vet laten inzetten en ben je zeker dat het je body is die kraakt de body kun je ook
appart laten vervangen(de body is het stuk waar je cassette op zit)
Supernaut
Mountainbiker
Berichten: 840
Lid geworden op: do 21 okt 2004 15:46

Bericht door Supernaut »

Als je andere naven wil,zou ik minstens LX nemen.De conussen zijn anders behandeld dan Deore naven waardoor je ze langer uitlopen (minder wrijving).De meerprijs is miniem.
Een schatting van de onderdelen

LX naven +/- € 60
LX cas. 8 speed +/- € 30
LX ketting 8 speed +/- € 12
Der. wieltjes +/- € 10
Deore blad 32 T +/- € 15

Zonder werkuren wel te verstaan,en houd er rekening mee dat je wiel herspaakt moet worden.
Plaats reactie