Custom 650B wielset

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
govaert
Mountainbiker
Berichten: 512
Lid geworden op: za 12 apr 2008 21:08
Rijdt met: canyon gc al 29 9.9

Bericht door govaert »

Wat gebruik je eigenlijk allemaal om uw wielen ineen te boksen? Heb je ook een spaakspanningsmeter gebruikt?
Gebruikersavatar
mtbfool
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: zo 11 sep 2005 19:25
Rijdt met: Corratec Airtech Worldcup 2012 - 650B wheels

Wielen.

Bericht door mtbfool »

Ik bouw al jaren wielen en heb het geleerd van een oude vakman die al 50 jaar fietsen en racefietsen en zo maakt.
Wielen spaken is vooral veel doen en goed opletten.
Bouw er momenteel redelijk veel ook omdat een klant volledig custom kan laten spaken.
Wel is het meest gebruikte patroon 32 spaaks met kruis over 3 gespakkt omdat dit en een sterk wiel oplevert voor vooral mensen vanaf 75 kg en het is makkelijk te richten en het is relatief licht.
Gebruik geen spaakspanningsmeter.

Grtz; mtbfool
Bulkie
Mountainbiker
Berichten: 528
Lid geworden op: wo 14 sep 2005 11:09
Rijdt met: Open - NoTubes - FOX Terralogic Fit

650b

Bericht door Bulkie »

Leuk wielsetje, die 650b wint steeds aan aandacht! Bestaat ook trouwens in ZTR Crest en ZTR Flow...

2mm spaken vind ik niet nodig, dubble boutted spaken zijn even sterk (2.0-1.8-2.0), enkel en fractie minder stijf, maar dat weegt niet op tegen de gewichtswinst). Dunne spaken kunnen ook, maar zijn nog minder stijf en idd niet aan te raden voor zware personen (max ong 80 kg, afhankelijk van de velg).

Vraagje: Bestaan die Racing Ralph nu in 27,5 x 2.1 ??? Ik dacht enkel in 2.25...

Fox heeft 't meeste plaats , de Alps 't minste van alle Fox vorkjes...

Iemand ervaring met de 26" frames, welke wel en niet gaan??

Gr,

Ken
Gebruikersavatar
mtbfool
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: zo 11 sep 2005 19:25
Rijdt met: Corratec Airtech Worldcup 2012 - 650B wheels

650B

Bericht door mtbfool »

Heb geprobeerd met een Manitou R7 , Rock Shox Reba SL , Fox Alps , DT Swiss XRM 100 mm
Wielen zitten al in een Univega en een Yeti.

Grtz; mtbfool
Gebruikersavatar
RVH
Mountainbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: wo 23 nov 2011 18:10
Rijdt met: Merckx / Cube Elite 29 Super HPC 2012

Re: Wielen.

Bericht door RVH »

mtbfool schreef:Ik bouw al jaren wielen en heb het geleerd van een oude vakman die al 50 jaar fietsen en racefietsen en zo maakt.
Wielen spaken is vooral veel doen en goed opletten.
Bouw er momenteel redelijk veel ook omdat een klant volledig custom kan laten spaken.
Wel is het meest gebruikte patroon 32 spaaks met kruis over 3 gespakkt omdat dit en een sterk wiel oplevert voor vooral mensen vanaf 75 kg en het is makkelijk te richten en het is relatief licht.
Gebruik geen spaakspanningsmeter.

Grtz; mtbfool

Mooi setje wielen, gewicht vind ik persoonlijk allemaal vrij relatief om daar grammen te gaan afwegen.
Ik rij trouwens het liefst rond met een casette op de naaf dus ik weeg een paar wielen het liefst inclusief casette :lol:
Rij je door de modder dan hangt die er ook aan en weegt wel wat na een tijdje.

Persoonlijk vind ik 1 kg lichaamsgewicht tien keer belangrijker dan 500 gr. gewicht van een wiel.
Ik lach me soms een bult als ik sommigen hoor discussiëren dat ze op hun bike weer is 120 gram hebben kunnen besparen in gewicht terwijl de persoon in kwestie 90 kg weegt, ik zelf zou wel weten wat men voorkeur geniet.
Als je lange stukken bergop moet rijden weet je snel waarmee je het grootste voordeel haalt.


Betreft wielen spaken ....
Heb ik ook altijd zelf gedaan en ik weet wel waarom, wielen zeer goed spaken kost veel tijd, tijd is geld bij de fietsenmaker en daar schuilt het grootste gevaar om slecht gespaakte wielen te kopen.
Een echt goed gespaakt wiel bij de fietsenmaker kan dus NIET goedkoop zijn. 2 dezelfde paren wielen kunnen een heel groot verschil in kwaliteit zijn als ze 1 door een fietsenmaker snel in elkaar gespaakt worden of 2 gespaakt werd door een fietsenmaker die er echt zijn tijd ingestoken heeft.
1 wiel kost me een dag werk, dus 2 dagen voor een setje maar ze mogen er wel zijn :-D
Ik rijd op de weg nog altijd met men laatste 2 zelfgemaakte setjes vanhalf jaren de 90 ' en ze bollen nog steeds als boter en nooit spaakbreuken, ik gebruikte altijd de DT swiss spaken, gerenforceerde.

Ik heb vroeger veel vragen gekregen om wielen te maken voor anderen maar heb dat nooit gedaan, het kost gewoon te veel tijd om het voor iemand anders te doen.Geld ervoor vragen deed ik niet graag, gewoon neen zeggen.
Ik heb het zelf eenvoudig geleerd vroeger uit een klein boekje " Praktisch Fietsboek " van Rob van der Plas, daar heb ik heel veel uit geleerd over fietstechniek uit die tijd.
Momenteel is veel verandert vergeleken met eind jaren 80 ' maar wat betreft wielen spaken blijft het toch hetzelfde.
Spanningsmeter ? De hand is het beste hulpmiddel denk ik.
Gebruikersavatar
mtbfool
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: zo 11 sep 2005 19:25
Rijdt met: Corratec Airtech Worldcup 2012 - 650B wheels

650B

Bericht door mtbfool »

Wielen spaken kost inderdaad tijd maar mijn klant krijgt iets wat gewoon goed is en betrouwbaar.
Op een goede dag zou ik 5 setjes kunnen maken dat lukt me wel maar dan moet je hard aanpoten.
Het is ook een kunstje natuurlijk wat ik gelukkig geleerd heb van een oudere vakman waar ik hem nog steeds dankbaar voor ben.
Heb nu juist witte spaken bestelt en hoop die Vrijdag klaar te hebben.
Met handgebouwde wielen kan je voor je klant custom bouwen en heeft de klant ook iets exclusiefs.

Grtz; mtbfool
Gebruikersavatar
RVH
Mountainbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: wo 23 nov 2011 18:10
Rijdt met: Merckx / Cube Elite 29 Super HPC 2012

Bericht door RVH »

Ik twijfel niet aan uw kunnen hoor, en je kan inderdaad iets exclusief maken als is het met kleurwissels van spaken of nippels. :-)
Gebruikersavatar
mtbfool
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: zo 11 sep 2005 19:25
Rijdt met: Corratec Airtech Worldcup 2012 - 650B wheels

650B

Bericht door mtbfool »

Wat is een 650B voor de Mountain Bike en waarom zou ik het kopen?

Simpel gezegd, 650B is een wiel / bandenmaat die in vergelijking met de andere twee beschikbare mountainbike wielmaten van 26 "en 29", er precies tussen in valt. 650B wielen worden dus ook wel 27,5 "inch genoemt.

Net als 29 "mountainbikes zullen de fietsen met 650B steeds populairder worden.
Het is moeilijk te zeggen of ze blijven hangen of verdwijnen in een paar jaar, maar ze zijn een interessante optie voor mountainbikers die "29" net iets te groot vinden.
Speciaal voor de kleinere berijders is vele malen beter dan "29".
Waarom zou 650B niet de nieuwe standaard voor mountain bikes kunnen worden? Nou, is er veel discussie over de wielmaat in de mountainbike-industrie. Het uitgangspunt van de keuze van wielmaat "26" was indertijd (jaren 70) de beschikbaarheid van banden en velgen. De levensstandaard van de 26 "wiel was dus enigszins willekeurig. Eigenlijk kan niemand zeggen dat 26 "wielen de perfecte maat voor mountainbikes zijn.
Dus je zou je kunnen afvragen waarom we eigenlijk niet weten welke wielmaat we het best zouden kunnen gebruiken. Nou, in de meeste gevallen komt het erop neer kosten. Het is zeer duur om nieuwe gereedschappen/mallen voor verschillende maten banden te maken. Dus je kunt niet gewoon even iets uitproberen wanneer je dat wilt.

Dan is er de ander probleem. Bijna alle in de mountainbike gebruikte geometrie en technologieen zijn gebaseerd op 26 "wielen. Als je alleen de wielmaat veranderd zoals bijvoorbeeld bij "29"bikes heeft dat veel gevolgen , frames en voorvorken moesten dratisch veranderd worden. Echter bij 650B is het verhaal anders. In veel gevallen kan men de wielen gewoon monteren in een "26" mountainbike zonder enige aanpassing. Er zij echter nog verschillende carbon frames en verende voorvorken die nog te "krap"zijn. Dus er zijn zowel positieve en negatieve kanten aan bijna elke optie.

Iets moois is dat sommige vorkfabrikanten nu al "OK" geven om de 650B te gebruiken in hun standaard 26 "vorken. Dit zal de 650B ontwikkeling ten goede komen.
Ook word er al gewerkt aan 650B voorvorken voor 2013.
Er staan er bij verschillende grote merken 650B mountainbikes in de collectie 2013 gepland.

Dus waarom 650B? De mensen achter de 650B ontwikkeling beweren dat met 650B je alle voordelen van de 29 "krijgt (lagere rolweerstand, betere grip, soepeler rijden, enz.) maar minder van de nadelen (geometrie beperkingen, voet-ruimte kwesties, hogere zwaartepunt, veerweg beperkingen).
Veel van dit kan waar zijn, maar zoals altijd is het beter om op te stappen op de fiets en kijken voor jezelf of het voor jou werkt.
Het zal zo zijn dat uiteindelijk de fietsindustrie zal bepalen waar dit alles naar toe gaat ,maar zeker is dat er meer en betere opties komen voor de verschillende afmetingen van rijders en verschillende soorten van het rijden, Er is veel te veel geïnvesteerd in het 26 "wiel om het te laten verdwijnen maar het kan snel gaan , wie had de "29" invasie verwacht 10 jaar geleden?

Grtz; mtbfool
Gebruikersavatar
mtbfool
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: zo 11 sep 2005 19:25
Rijdt met: Corratec Airtech Worldcup 2012 - 650B wheels

650B

Bericht door mtbfool »

Wat is een 650B voor de Mountain Bike en waarom zou ik het kopen?

Simpel gezegd, 650B is een wiel / bandenmaat die in vergelijking met de andere twee beschikbare mountainbike wielmaten van 26 "en 29", er precies tussen in valt. 650B wielen worden dus ook wel 27,5 "inch genoemt.

Net als 29 "mountainbikes zullen de fietsen met 650B steeds populairder worden.
Het is moeilijk te zeggen of ze blijven hangen of verdwijnen in een paar jaar, maar ze zijn een interessante optie voor mountainbikers die "29" net iets te groot vinden.
Speciaal voor de kleinere berijders is vele malen beter dan "29".
Waarom zou 650B niet de nieuwe standaard voor mountain bikes kunnen worden? Nou, is er veel discussie over de wielmaat in de mountainbike-industrie. Het uitgangspunt van de keuze van wielmaat "26" was indertijd (jaren 70) de beschikbaarheid van banden en velgen. De levensstandaard van de 26 "wiel was dus enigszins willekeurig. Eigenlijk kan niemand zeggen dat 26 "wielen de perfecte maat voor mountainbikes zijn.
Dus je zou je kunnen afvragen waarom we eigenlijk niet weten welke wielmaat we het best zouden kunnen gebruiken. Nou, in de meeste gevallen komt het erop neer kosten. Het is zeer duur om nieuwe gereedschappen/mallen voor verschillende maten banden te maken. Dus je kunt niet gewoon even iets uitproberen wanneer je dat wilt.

Dan is er de ander probleem. Bijna alle in de mountainbike gebruikte geometrie en technologieen zijn gebaseerd op 26 "wielen. Als je alleen de wielmaat veranderd zoals bijvoorbeeld bij "29"bikes heeft dat veel gevolgen , frames en voorvorken moesten dratisch veranderd worden. Echter bij 650B is het verhaal anders. In veel gevallen kan men de wielen gewoon monteren in een "26" mountainbike zonder enige aanpassing. Er zij echter nog verschillende carbon frames en verende voorvorken die nog te "krap"zijn. Dus er zijn zowel positieve en negatieve kanten aan bijna elke optie.

Iets moois is dat sommige vorkfabrikanten nu al "OK" geven om de 650B te gebruiken in hun standaard 26 "vorken. Dit zal de 650B ontwikkeling ten goede komen.
Ook word er al gewerkt aan 650B voorvorken voor 2013.
Er staan er bij verschillende grote merken 650B mountainbikes in de collectie 2013 gepland.

Dus waarom 650B? De mensen achter de 650B ontwikkeling beweren dat met 650B je alle voordelen van de 29 "krijgt (lagere rolweerstand, betere grip, soepeler rijden, enz.) maar minder van de nadelen (geometrie beperkingen, voet-ruimte kwesties, hogere zwaartepunt, veerweg beperkingen).
Veel van dit kan waar zijn, maar zoals altijd is het beter om op te stappen op de fiets en kijken voor jezelf of het voor jou werkt.
Het zal zo zijn dat uiteindelijk de fietsindustrie zal bepalen waar dit alles naar toe gaat ,maar zeker is dat er meer en betere opties komen voor de verschillende afmetingen van rijders en verschillende soorten van het rijden, Er is veel te veel geïnvesteerd in het 26 "wiel om het te laten verdwijnen maar het kan snel gaan , wie had de "29" invasie verwacht 10 jaar geleden?

Grtz; mtbfool
jfcb
Mountainbiker
Berichten: 291
Lid geworden op: za 28 apr 2007 16:17
Rijdt met: Cube

Bericht door jfcb »

Dat geometrie gedeelte snap ik toch niet.
Op dit moment bestaan er fietsen met een goede 29 geometrie.
Maar als ik het goed heb is er niet echt een fiets met geometrie bestemd voor 650b of zie ik dat mis?
Plaats reactie