Pagina 2 van 4

Geplaatst: wo 26 aug 2009 10:10
door Wimbeest
Lol dat spul moet precies nog als een ninja wapen kunnen dienen

Geplaatst: wo 26 aug 2009 10:11
door jahsper
vergeet je bevindingen hier niet te posten, dan wordt dit een interessant topic

succes

Geplaatst: wo 26 aug 2009 10:57
door Larsbiker
Nu al bezig met u eindwerk. Ik ga nu ook naar het 6de jaar IW en ik zou bijgod nog niet weten waarover ik het ga hebben. Ik fiets liever tijdens de vakantie dan met school bezig te zijn :-D

In ieder geval succes ermee en hou ons op de hoogte.

Geplaatst: wo 26 aug 2009 11:07
door sammyboy
Hey Allemaal,

Voor Method, Voor te testen zal voornamelijk allerhande buiging worden.

Dan voor het bespreken:

-Standaard assen (voordelen, nadelen, krachten,...)
-verschillende soorten lagers
-ceramisch vs gewoon
-ovale tandbladen vs ronde vs oude biopace
-Q factor (uitleggen, voordelen, nadelen,...)
-Dode punt (waar juist precies, oorzaak, ...
-...

Blackbox, planetair stelsel zal zeker worden aangehaald, alleen is het voor mij veel moeilijker om aan die dingen te geraken en financiel misschien ook niet zo goed haalbaar. Maar natuurlijk ook wel heel intressant voor een eindwerk :wink:

Mijn test en al de rest van uitleg word zeker gepost.

Alvast bedankt allemaal

Geplaatst: do 27 aug 2009 10:09
door Old Skool
Als je wetenschappelijke literatuur nodig hebt over tecnishe keramiek (slijtagegedrag ed), stuur me dan maar een PB

der bestaan trouwens heel wat versch keraische lagers:
op constructie
hybride (enkel de kogeltjes keramiek)
volkeramisch (kogel en banen keramiek)

op materiaal
Al2O3
SiC
SiN
ZrO2
zullen de meest voorkomende zijn

Geplaatst: do 27 aug 2009 12:40
door superbiker25
in o2 bikers nr131 staat een artikel over lagers. over de
voor-na delen, types, onderhoud, toepassingen en tests.
als ge wilt moogt ge het hebben.

Geplaatst: do 27 aug 2009 17:43
door sammyboy
Superbiker25 en Old skool, jullie hebben een pb'tje :-D

Nog even een klein mededelingkje,

De mensen die crankstellen of lagers hebben liggen die versleten zijn of stuk zijn, je mag het me altijd laten weten.
Voor mijn eindwerk heb ik namelijk wel wat studie materiaal nodig :)
De mensen binnen een straal van 20-30 km rond herentals kan ik steeds komen halen met de fiets.

Alvast bedankt

Geplaatst: do 27 aug 2009 17:58
door BramDR
Ik heb er net ne nieuwe trapas ingestoke.
Dus als ge wilt moogde de oude hebbe

Geplaatst: do 27 aug 2009 18:30
door Bulkie
Cool!

- Vroeger ook bredere assen, nu smallere, doch crank gebogen.
- Systemen: "gewone" fiets, vierkant, octalink, ISIS, Hollowtech etc
Dikkere assen: voordeel = stijver, nadeel = kleinere lagers door dikkere assen
- Dood punt: biomechanica opzoeken: elke spier heeft een optimale lengte (waarbij ze 't meest kracht kan zetten), dood punt = 'slechte' kniehoek, + overgang achterwaarts naar voorwaarts bewegen
- Stevigheid & stijfheid van de cranckarm zelf (te plat is niet meer sterk etc), holle armen, u-vormig (cfr Truvativ Stylo),
- Verschillende diameters vd gaten (4 en 5 gaats, steek 64,94, 104 mtb, 110 mtb oud + compact koers, 130 shimano, 135 campa etc).
- Tussenafstanden tss de tandwielen
- Lengtes 165, 170, 172.5, 175, 180
- Ovale: biopace, nu Rotor (zie site rotor) etc....

Tja, wat valt er zo nog te bespreken?

Ken

Geplaatst: do 27 aug 2009 18:31
door Method
sammyboy schreef:Superbiker25 en Old skool, jullie hebben een pb'tje :-D

Nog even een klein mededelingkje,

De mensen die crankstellen of lagers hebben liggen die versleten zijn of stuk zijn, je mag het me altijd laten weten.
Voor mijn eindwerk heb ik namelijk wel wat studie materiaal nodig :)
De mensen binnen een straal van 20-30 km rond herentals kan ik steeds komen halen met de fiets.

Alvast bedankt
Ik heb nog een versleten trapas van mijn Deore crank.
Octalink denk ik?

Het zal juist 30km zijn denk ik :wink: