slicks/wegbanden
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
slicks/wegbanden
Ik zou graag onder mijn mountainbike een paar wielen/banden hebben die op de weg wat makkelijker rollen, omdat ik na de examens vooral onroad ga trainen (behalve in weekend offroad). Het probleem is echter dat ik een grote technische/mechanische leek ben :p.
Dus wat heb ik daar voor nodig?
Enkel een andere band + binnenband?
Kan een dunne band op de normale velg waar nu een 2.1 band op ligt? Moet je die dan telkens gaan vervangen? Lijkt me een hele pak werk. doch de goedkoopste oplossing
Een volledig nieuwe set wielen?
Zelfde vraag als hierboven, is het gelijk welke 26" wielset? Dan moet ik daar ook een nieuwe cassette en schijf (om te remmen) bij kopen? Is dit alles mogelijk binnen een budget van +/- 200euro? (gewicht van wielset/banden van onder geschikt belang aan duurzaamheid) Zoja zeker te overwegen, want zoveel handiger dan banden verleggen...
Welke dikte van band stellen jullie dan voor? 1.0, 1.5, ... ? schiet maar met wat argumenten...
Een nieuwe fiets kopen? Giant fcr serie? Wat zijn daar de pro/contra's van?
of dan eerder Defy 3...? Voor nieuwe fiets kan budget opgetrokken naar 700euro, maar dan enkel als je goeie argumenten hebt
Zijn er nog andere manieren waar ik niet aan denk?
Zaken waar ik op moet gaan letten?
Iemand een voorstel om dit te klaren binnen een beperkt budget?
Dus wat heb ik daar voor nodig?
Enkel een andere band + binnenband?
Kan een dunne band op de normale velg waar nu een 2.1 band op ligt? Moet je die dan telkens gaan vervangen? Lijkt me een hele pak werk. doch de goedkoopste oplossing
Een volledig nieuwe set wielen?
Zelfde vraag als hierboven, is het gelijk welke 26" wielset? Dan moet ik daar ook een nieuwe cassette en schijf (om te remmen) bij kopen? Is dit alles mogelijk binnen een budget van +/- 200euro? (gewicht van wielset/banden van onder geschikt belang aan duurzaamheid) Zoja zeker te overwegen, want zoveel handiger dan banden verleggen...
Welke dikte van band stellen jullie dan voor? 1.0, 1.5, ... ? schiet maar met wat argumenten...
Een nieuwe fiets kopen? Giant fcr serie? Wat zijn daar de pro/contra's van?
of dan eerder Defy 3...? Voor nieuwe fiets kan budget opgetrokken naar 700euro, maar dan enkel als je goeie argumenten hebt
Zijn er nog andere manieren waar ik niet aan denk?
Zaken waar ik op moet gaan letten?
Iemand een voorstel om dit te klaren binnen een beperkt budget?
- Guido Beeck
- Mountainbiker
- Berichten: 976
- Lid geworden op: do 23 mar 2006 20:00
- Rijdt met: $ola
- Contacteer:
Bericht door Guido Beeck »
Wat ik heb gedaan:
Cheapo-wielen (1900 gr) met Shimano-naafkens voor een 100-tal EUR, aldanniet OEM/2ehands.
Daarop een stel Schwalbe Super Moto's in 2.35 en Centerlock-schijven en een oude cassette die ik nog liggen had.
Dat geeft me een set-up waarmee ik belachelijk veel grip heb, zonder dat ik echt ergens aan moet wennen (nieuwe zitpositie/dunne bandjes). Comfort is superbe. Echt trash 'n' go. Snelheid is toch niet belangrijk op training, maar dit is wel zowat de meest duurzame oplossing die ik vond. Gewoon met binnenbandjes, geen geklier met latex. Downside (?): M'n fiets weegt nu zomaar eventjes 1200 gr meer :D Ik vind het ideaal.
Cheapo-wielen (1900 gr) met Shimano-naafkens voor een 100-tal EUR, aldanniet OEM/2ehands.
Daarop een stel Schwalbe Super Moto's in 2.35 en Centerlock-schijven en een oude cassette die ik nog liggen had.
Dat geeft me een set-up waarmee ik belachelijk veel grip heb, zonder dat ik echt ergens aan moet wennen (nieuwe zitpositie/dunne bandjes). Comfort is superbe. Echt trash 'n' go. Snelheid is toch niet belangrijk op training, maar dit is wel zowat de meest duurzame oplossing die ik vond. Gewoon met binnenbandjes, geen geklier met latex. Downside (?): M'n fiets weegt nu zomaar eventjes 1200 gr meer :D Ik vind het ideaal.
- R1ALAIN
- Mountainbiker
- Berichten: 941
- Lid geworden op: do 23 aug 2007 21:07
- Rijdt met: Niner AIR9RDO-NINER AIR9-Scott Spark RC900(STOLEN !)-SCOTT SCALE RC WC
Ik deed het vroeger met andere binnenbanden (tot 1") en buitenbanden Michelin (1"). Ze hangen nog in mijn tuinhuis. op deze Michelinbanden kon je tot 6 bar gaan. Wel opletten dat er geen beperkingen van de velg zijn!
Mijn velgen waren toen Mavic CrossMax ST keramisch en daar had ik geen probleem.
Het volgende is als je met 2 wielen werkt en dus 2 cassettes dat je op den duur (door niet evenredige slijtage) kettingproblemen zult krijgen. Als je echt handig bent is de cassette zo gewisseld en heb je dit probleem niet.
DUS het goedkoopst: binnen- en buitenbanden gewoon switchen, da's 10 minuten werk.
Ik gebruik nu hiervoor versleten NN 1.8 op 4 bar, da bolt evengoed !
Mijn velgen waren toen Mavic CrossMax ST keramisch en daar had ik geen probleem.
Het volgende is als je met 2 wielen werkt en dus 2 cassettes dat je op den duur (door niet evenredige slijtage) kettingproblemen zult krijgen. Als je echt handig bent is de cassette zo gewisseld en heb je dit probleem niet.
DUS het goedkoopst: binnen- en buitenbanden gewoon switchen, da's 10 minuten werk.
Ik gebruik nu hiervoor versleten NN 1.8 op 4 bar, da bolt evengoed !
- Guido Beeck
- Mountainbiker
- Berichten: 976
- Lid geworden op: do 23 mar 2006 20:00
- Rijdt met: $ola
- Contacteer:
joppa daar heb je het al! sjans dat ik het nog eens laat na kijkenGuido Beeck schreef:Uw schijven zijn zesgaats, terwijl uw wielen voor Centerlock zijn.
nieuwe schijf: http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=20681
komt dus 10euro bij
nice!blazer schreef:ja , ik heb zelfs 3 stellen wielen met schijven
gewoon even je tijd nemen en alles op elkaar netjes af stellen
Nog een vraag: Ik zie op verschillende sites bij verschillende wielsetjes/velgen staan: compatibel met bandbreedte: 1.5 to 2.3
Kijken jullie daar naar? Iemand een idee of het zal lukken om die 1.1 bandjes op dat wielsetje te krijgen dat ik hierboven voorstelde?