Pedalen

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
Vos in de bossen
Mountainbiker
Berichten: 2951
Lid geworden op: wo 16 apr 2008 10:58
Rijdt met: VIPER Nitro en CORRATEC Superbow

Pedalen

Bericht door Vos in de bossen »

Ik zit met een probleem:
Klikkers wenst ik niet te gebruiken, althans (nog) niet.£
Zijn er goede en anderen alternatieven, bvb de pedalen dat op downhills machine gebruikt worden (ik zit nu met goedkoop alu-pedalen), maar het is niet wat moet zijn (weinig grip o.a)...'k weet het, klikkers en niks anders...eens klikkers, altijd klikkers...enz.
Heeeeeeeeelp..... :cry:
Gebruikersavatar
Fry
Mountainbiker
Berichten: 930
Lid geworden op: do 24 okt 2002 21:45

Bericht door Fry »

Er zijn heel veel goede platform pedalen op de markt met breed oppervlak voor mtb gebruik. Je vindt al goedkope modellen van wellgo of VP voor 10 euro tot dure modellen tot +-200 euro. Door gebruik van titanium en magnesium duiken sommige pedalen onder de 300gr./paar. Ik zou zeggen, shimano DX of DMR V8 indien je servicebare lagers wilt. Indien je industrielagers wilt, iets anders in een gelijkaardige prijsklasse. Wellgo MG-1 (magnesium) wordt globaal goed onthaald en is vrij licht (370gr/paar). Een andere aanrader zijn DMR V12s of Tioga pedalen. Maar kijk eens rond bij sites zoals chainreaction cycles of dergelijke om te kijken wat er allemaal op de markt is.
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Bericht door Serge R »

http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=10917
Dit is ideaal om een geleidelijke overstap naar klikkers te maken
Zo heb ik er te koop staan zie
http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... highlight=
Gebruikersavatar
Fry
Mountainbiker
Berichten: 930
Lid geworden op: do 24 okt 2002 21:45

Bericht door Fry »

Serge R schreef:http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=10917
Dit is ideaal om een geleidelijke overstap naar klikkers te maken
Zo heb ik er te koop staan zie
http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... highlight=
Ik heb met de oude versie daarvan gereden en je voelt die SPD daar nog sterk door en je hebt nog niet een fractie van de grip van goeie platforms. Bovendien wil hij geen clipless rijden dus heeft het geen zin om alsnog clipless te adviseren.
Gebruikersavatar
Donny
Mountainbiker
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 23 apr 2008 09:08
Rijdt met: Merida TFS-900 Magura

Bericht door Donny »

ik heb er op mijn tweede fiets staan van Truvativ, de Hussefelt.
veel grip, gewicht is wat meer, prijs: 25€ bij barracuda.

wel oppassen voor uw schenen als ge er toch moest afschieten.
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Re: Pedalen

Bericht door kawa »

Neobiker, spookvanhetbos schreef: Klikkers wenst ik niet te gebruiken, althans (nog) niet.
Nog niet, dus je bent van zin om ooit met klikpadalen te rijden?
In dat geval... niet twijfelen en klikpedalen aanschaffen.

Wens je nooit met klikpedalen te rijden, ziets misschien?
Gebruikersavatar
Fry
Mountainbiker
Berichten: 930
Lid geworden op: do 24 okt 2002 21:45

Bericht door Fry »

ik zou toch wegblijven van pedalen zoals die hussefelts. De laatste keer dat ik ze checkte hadden ze 1 lager aan de traparm en een bushing (glijlager) aan de buitenkant. Ik heb er geen ervaring mee, maar vermoedelijk is de kans op speling veel groter en zit er waarschijnlijk ook meer wrijving op dan bij een rollager. Voordeel is wel dat het de prijs drukt.
pvandebe
Mountainbiker
Berichten: 2400
Lid geworden op: wo 17 mei 2006 21:18
Rijdt met: Vanalles

Bericht door pvandebe »

Neobiker,

'k Zat (sinds een maand dus niet echt meer) met hetzelfde probleem als jou maar nu heb 'k nog 2 paar van de deze thuis liggen :

http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=22062

Dit soort pedalen helpt je tov de alu zeker en vast in een klim. Je kan je krachten veel beter overbrengen en als je je voeten juist gebruikt zijn ze bijna zo effectief als klikpedalen in een korte klim, je krachten zijn natuurlijk veel sneller opgebruikt. O ja, bijzonder effectief in de afdaling ook, je staat stevig en je vertrouwen eveneens....

'k Wil best wel één paar wegdoen. Je ziet maar.
Julien_E
Mountainbiker
Berichten: 38
Lid geworden op: di 07 okt 2008 21:18
Rijdt met: Giant rincon :p

Bericht door Julien_E »

En wat is de reden waarom je niet met klikpedalen wil rijden?

Als je denkt dat ze niet veilig zijn, dat zijn ze wel, zeker tov voethaken met riemen zijn ze veel veiliger. :roll:
Gebruikersavatar
Vos in de bossen
Mountainbiker
Berichten: 2951
Lid geworden op: wo 16 apr 2008 10:58
Rijdt met: VIPER Nitro en CORRATEC Superbow

Bericht door Vos in de bossen »

Bedankt allemaal ...
Vandaag bij de Decathlon geweest om herfst/winter spullen te kopen, geen pedalen gevonden die ik wou. En inderdaad, mijn linker scheenbeen ziet er lelijk uit nadat ik achter de pedaal ben blijven hangen (25 cm vel eraf :-? )
het begint nu pas te juichen, na 15 dagen...ik zou eigenlijk de klikkers moeten uitproberen, maar kopen en dan wegdoen is een beetje spijtig, want voor goeie moet je toch wat meer dan 50 € neertellen ...
Plaats reactie