Welke band voor mijn gebruik ?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
GL1500
Mountainbiker
Berichten: 42
Lid geworden op: do 17 okt 2002 20:07
Rijdt met: Trek/Ridley

Bericht door GL1500 »

Hoe dan ook: Een mtb dient niet om mee op de baan te rijden
En ik dacht dat dat wel mocht. Stom van mij. Dan zal ik voortaan alle dagen maar 50 km naar het werk lopen zeker ?

En nu serieus. Ik heb heel goede ervaring met de Ritchey Speedmax 1.90. Lage rolweerstand op de weg, redelijke grip off-road en niet duur. (Ik heb er 10 euro/stuk voor betaald). Omdat de Speedmaxen versleten waren (na +- 8000 km !!!!) heb ik sinds vorige week Schwalbe Hurricane's gemonteerd. Daar heb ik nog geen echte off-road ervaring mee en ik denk dat dat ook niet aan te raden is. Ik ga het in elk geval nog proberen. Op de weg zijn de Hurricane's in droge maar zeker ook in natte omstandigheden goed.
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

En ik dacht dat dat wel mocht. Stom van mij. Dan zal ik voortaan alle dagen maar 50 km naar het werk lopen zeker ?
Ok ge hed gelijk, ik ga ook naar mijn vriendin met de mtb me slicks op over de baan. Ma een MTB dient toch voor offroad, en soms gebruik ik hem voor de straat. Das anders dan omgekeerd he, dan zijt ge beter me een hybride model denk ik ;)
En as ge iedere dag 50km doet, chappeau.
pvandebe
Mountainbiker
Berichten: 2400
Lid geworden op: wo 17 mei 2006 21:18
Rijdt met: Vanalles

Bericht door pvandebe »

Een MTB nie voor op de weg ?

Als ge voor marathons traint vind 'k dat toch niet slecht zunne. En een hybride gebruiken is ook al niet slim want als je trainingen doet van 100+ op die hybride en je doet dan een marathon met je MTB kan dat wel 'ns dik tegenvallen.

(heb ik mogen ervaren)

Mijns inziens tenminste fietsen nemen met dezelfde geometrie, stand zadel, stuurpenlengte, stuur,....
Gebruikersavatar
GL1500
Mountainbiker
Berichten: 42
Lid geworden op: do 17 okt 2002 20:07
Rijdt met: Trek/Ridley

Bericht door GL1500 »

Ik rijd in het weekend TT's en een keer of twee per jaar een marathon. Doordeweeks rijd ik elke dag met de MTB naar het werk. Ik doe dit met de MTB omdat ik het gekkenwerk vindt om voor het woon-werkverkeer een aparte fiets te kopen terwijl ik een fiets heb staan die aardig wat duiten gekost heeft en omdat ik me hierop het best thuisvoel (figuurlijk dan he). Tot hier waarom ik met de MTB op de weg rijd.

Dan de bandenstory.
Als je elke werkdag 50 km met noppenbanden over de weg moet gaat dit je op den duur behoorlijk tegensteken. Drie redenen: de rolweerstand, het geluid en de grip op een nat wegdek.
Dan heb ik een tijd met twee wielsets gereden. Helaas was dit voor mij ook geen succes. De remblokjes moesten iedere keer opnieuw afgesteld worden, ketting wisselen, cassette wisselen, .... en dit minimaal twee keer per week.

Zodoende kom je dus op het feit dat je een bandencompromis gaat zoeken, waarmee je dus zowel op de weg als off-road mee uit de voeten kan.


Ik hoop hiermee voldoende verklaart te hebben.
Zodanig ook dat de mensen die een hekel hebben aan de baanjanetten eens zouden nadenken waarom iemand op de baan rijd.
Plaats reactie