Geluiden Reba race en haar instellingen..

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
Wimbeest
Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: di 08 aug 2006 20:27
Rijdt met: Santa Cruz Nomad

Geluiden Reba race en haar instellingen..

Bericht door Wimbeest »

Beste mensen,

Ik heb dus op mijne reaction een reba race (u-turn) staan. Na 2 keer rijden heb ik allicht nog altijd niet de juiste instelling gevonden voor mijn Reba'ke. Dit vind ik echter vrij normaal. Dus ben ik al een tijdje aan het zoeken naar een instelling. De Rock Shox indicaties zijn volgens de meeste mensen veel te "stroef". Dat heb ik zelf al zeker ondervonden. Maar rond de 115psi + en - vind ik hem precies nog wat stroef... Is dit normaal voor iemand als mij met een gewicht van 78kg? Ik zit wel vrij recht op mijn bike! (Rizerke en ?? lange armen??).

- Wat zijn jullie instellingen voor de Reba? (uitgedrukt in bar of psi)

- Is het normaal dat ik precies ook niet veel merk van de Rebound instellingsmogelijkheid bij het handmatig inveren (nog niet uitgetest tijdens het rijden)

- Is het normaal dat die vork bij handmatig in- en uitveren zo een "luchtig", "zuigend" geluid maakt?

- Ik heb nog geen vorkpompje, dus ben ik genoodzaakt de vork op druk te zetten met perslucht (met zo een ding op pistooltje waar de luchtdruk op staat aangegeven)...Kan perslucht schadelijk zijn voor de vork? Want ik associeer dat namenlijk een beetje met dat "luchtig" geluidje??

Misschien veel vragen tegelijk, maar alle reacties zijn uiteraard welkom [-o<
Gebruikersavatar
daelman
Mountainbiker
Berichten: 3758
Lid geworden op: vr 14 okt 2005 21:32
Rijdt met: isaac impact
Contacteer:

Bericht door daelman »

mijne reba race (geen u-turn) staat op 80 psi. (met een gewicht van 58kilo) in het begin maakte mijn vork een piepend geluidje als die terug uitveerde. met de rebound-instelling heb ik dit verholpen. maar ik ben dat rode knopje kwijt voor rebound in te stellen. ik denk wel dat je met zo'n pompje nauwkeuriger druk kunt zetten als met perslucht.
Explicarmelo
Mountainbiker
Berichten: 194
Lid geworden op: do 08 sep 2005 12:41
Rijdt met: Cube Airmatic Teamline, DtSwiss, Fox F100X, X.0, Magura Marta SL!

Bericht door Explicarmelo »

Dat luchtig geluidje is niks om je zorgen over te maken. Je zal zien dat als je je Rebound sneller instelt (richting "haas" draaien) het geluid afneemt (bij het UITveren), en zal toenemen bij het draaien richting schildpad.

Ik heb geen ervaring met het oppompen zonder vorkpomp. Ik zou er persoonlijk eerder voorzichtig mee omspringen. Fijn doseren lijkt me immer moeilijk met een compressor.
Gebruikersavatar
van_hoof
Mountainbiker
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 25 sep 2005 18:33
Rijdt met: Specialized Epic, Trek 8500
Contacteer:

Bericht door van_hoof »

volgens mij levert een compresseur een veel te groot luchtdebiet en is dat veel te onprecies, je fietsenmaker heeft zeker zo'n pompje, als je daaar eens vriendelijk gaat vragen of je dat eens mag gebruiken ben je zeker dat er niets aan je vork komt
Explicarmelo
Mountainbiker
Berichten: 194
Lid geworden op: do 08 sep 2005 12:41
Rijdt met: Cube Airmatic Teamline, DtSwiss, Fox F100X, X.0, Magura Marta SL!

Bericht door Explicarmelo »

Trouwens zo'n pompje kost 25€... Kan je je vork niet voor opblazen!
Gebruikersavatar
Barny
Mountainbiker
Berichten: 506
Lid geworden op: do 27 jan 2005 20:11
Rijdt met: Nicolai Helius RC / Lapierre Spicy 916

Bericht door Barny »

Gebruikersavatar
looneycooney
Mountainbiker
Berichten: 1904
Lid geworden op: zo 15 jun 2003 10:01
Rijdt met: 15 december 2009 : Scott Scale 40 2009

Bericht door looneycooney »

dat 'lucht' geluid komt net door je rebound ;) zet je rebound maar eens wat trager of sneller ;) ga je snel merken dat vanaf een bepaald punt dat pffft lucht geluidje weg zal zijn ;) *zoals Explicarmelo ook zei .
Heb zelf de tora en die doet dat , kameraad heeft de recon , die doet dat ook ...vanaf een iets te snelle/trage rebound geeft ie dat als ie terug inveert alvorens terug compleet uitgeveerd te zijn , dit is dus overdruk die ie laat ontsnappen ... :wink:
ivm rebound, mja op zich merk je dat niet fel als je langs de fiets staat , maar eens je de vork wat gewoon bent ga je die toch op een gemiddeld goede afstelling zetten, is ook onhandig als je dat elke week opnieuw zou moeten instellen heh .
Nuja je zal het wel merken , eens je wat km's hebt met de vork , zal je wellicht op elke instelling wel 'je favoriet' hebben en zo laten staan ...
ivm stijheid vd vork ..ik weeg ook een 78kg ongeveer en vond dat van mijn tora ook, maar de recon bv vind ik dan weer heel soepel in zijn veerweg , doch stijve poten ..dat vind ik dan weer een voordeel tijdens modder, beklimmingen en snelle afdalingen ..mar als je vorkje pas nieuw is , zal ie zeker nog soepelder worden !

Mvg
Laatst gewijzigd door looneycooney op ma 21 aug 2006 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wimbeest
Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: di 08 aug 2006 20:27
Rijdt met: Santa Cruz Nomad

Bericht door Wimbeest »

Thx voor reacties mannen...

@Barny, daar had ik al gekeken, maar zou toch graag wat meer horen over de instellingen van andere mensen....
Gebruikersavatar
Dzjowie
Mountainbiker
Berichten: 1002
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 15:28
Rijdt met: Specialized - Radon

Bericht door Dzjowie »

Speel eens met de negatieve luchtdruk (onderaan de rechter vorkpoot)! Die bepaalt hoe gevoelig je vork reageert op kleine schokken...

Zompig geluidje komt idd waarschijnlijk van je reboud die te traag staat, ideaal is rebound zo snel mogelijk, zonder dat de vork begint te wippen bij het uitveren.

Mijn instelling: denk 105 PSI positief en 130 negatief voor +/- 75 kg.
Gebruikersavatar
Wimbeest
Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: di 08 aug 2006 20:27
Rijdt met: Santa Cruz Nomad

Bericht door Wimbeest »

Staat momenteel al op volledig konijn #-o
Plaats reactie