slijtage...

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
Quickfit
Mountainbiker
Berichten: 78
Lid geworden op: za 09 okt 2004 23:56
Rijdt met: Trek 6000 (mtb), Trek 5500 (race)

Bericht door Quickfit »

remblokjes: om de 3 a 5000km (winter/zomer)
schijfremmen?
Gebruikersavatar
Splenter
Mountainbiker
Berichten: 463
Lid geworden op: zo 14 jul 2002 02:00
Rijdt met: rocky mountain etsx-70
Contacteer:

Bericht door Splenter »

freaky_biker schreef:
Splenter schreef:Ikzelf heb da zelf eens wa bijgehouden en hier de resultaten:

- kabeltjes: ca om de 3 maand nieuwe (zelf gefabriceerd, quasi compleet afgesloten circuit)

Zelf gefrabiceerd? hoe doede da?
Ja, wat ik bedoel is dat ik zelf een gesloten circuit heb ineengeknutseld (niks speciaals zene) en dat ik niet met van die dure systemen rij zoals goretex kabels en avid flak jacket. De buitenkabels zelf haal ik vaneigens bij de lokale fietsenboer.
Gebruikersavatar
Cokeske
Mountainbiker
Berichten: 51
Lid geworden op: do 14 okt 2004 09:36
Rijdt met: Thompson Challenge XC (Deore)

Bericht door Cokeske »

net eerste onderhoud gehad na 860 km, wat kabelkes aangespannen enzo

en... remblokjes moeten binnen 1 of 2 ritten vervangen worden :-?

en natuurlijk, eerste onderhoud was gratis en daarom nog ni vervangen waarschijnlijk :roll:
Gebruikersavatar
Geronnimo
Mountainbiker
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 24 jul 2005 18:44
Rijdt met: Merida Matts sport 700
Contacteer:

Bericht door Geronnimo »

Erg flink van me moet ik zeggen met die super-de-luxe zoekfunctie vind je echt wat je zoekt!

Ik heb een probleem: ik heb ondertussen bijna 5000 km erop zitten met mijn fietsje dat net geen half jaar oud is (de microbe heeft duidelijk erg gebeten) en ik heb net voor ik in Duitsland ging biken gepoogd een nieuwe ketting te leggen omdat de oude zo hard was uitgeloterd da ik vreesde da ze zou breken, maar da pakte niet (en de wet van murphy zeg dat alles misgaat: 3 keer raden wat er in Duitsland gebeurde...)
en toen heb ik de reactie gekregen dat ik toch wel alles nekeer moet gaan laten vervangen:
in welke termen spreken we dan?
Cassette, crankset, ketting?
en wat gaat dat grapje me allemaal kosten?
voor cranks benik met deore best tevreden, enkel de casette (die duidelijk versleten is tot op den draad) verkies ik precies toch XT. en wat met mijn derailleur(XT), is die nog oké?want echt perfect schakelen doet hij niet meer...
ik zou graag zoveel mogelijk zelf doen, vermits de fietsboer me nog wat extra duiten uit mijn zakken haalt (en als student is geld wel degelijk een groot probleem)


groetjes

Geronnimo
Xaus
Mountainbiker
Berichten: 91
Lid geworden op: za 14 jan 2006 18:47
Rijdt met: ne rode

Bericht door Xaus »

euhm... ik heb vanachter nieuw remblokjes moeten laten steken na 250km, wel in vooral extreme omstandigheden, zware modder en sneeuw, enz. Waren zo goed als volledig op.
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

ketting en cassette vervangen en een nieuwe kabelset.
eventueel: stelletje deore kettingbladen kopen, andere tandwieltjes voor de derailleur, andere trapas en afstellen die handel. Ge zult zien da uw fietske weer goed schakelt.
de eerste drie moeten voor minder dan 60€ lukken (xt cassette, sram ketting en goeie kabels), het geheel voor 100 ook wel as ge wa rondkijkt ;)
Gebruikersavatar
marb
Mountainbiker
Berichten: 330
Lid geworden op: ma 30 jun 2003 12:08
Rijdt met: Cannondale scalpel 26"

Bericht door marb »

Wat ik van kosten heb ; om de 1000 km een nieuwe ketting om slijtage van de tandwielen tegen te gaan en zo dus ook de casette of voorste ketting bladen te moeten vervangen zo kan je het heel lang trekken met dezelfde tandwielen
gainen in geen 3 jaar aangeweest (gore tex)
ik rij wel ettelijke km's op straat probeer iedere dag met de fiets naar het werk te gaan +-28 km enkel (Als het weer wat mee zit)
Voor de rset standaard smeringen van de lagers en kosten aan de fietsenboer heb ik al helemaal niet (verloren geld)
Gebruikersavatar
Max Power
Mountainbiker
Berichten: 799
Lid geworden op: ma 19 dec 2005 00:36
Rijdt met: Orbea Compas /Schwinn Mesa Aluminum

Bericht door Max Power »

voorlopig heb ik 650km met mijn nieuwe bike. Enige kost die ik had was gewoon een nieuwe biba. Maar men remblokjes zullen het niet zo lang meer trekken vrees ik....
Gebruikersavatar
GL1500
Mountainbiker
Berichten: 42
Lid geworden op: do 17 okt 2002 20:07
Rijdt met: Trek/Ridley

Bericht door GL1500 »

Ik zal 't hier nog wat straffer maken, .... 8000+km met Speedmaxen waarvan 95% asfalt (woon-werkverkeer). En ik ben nog nie van plan om ze er al af te halen. Ik rij er soms zelfs nog een TTje mee hier in de buurt.
Plaats reactie