Nokon shifter kabels: vraag voor de gebruikers

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gomez
Mountainbiker
Berichten: 94
Lid geworden op: zo 04 mei 2003 16:43
Rijdt met: Specialized Epic Marathon 2004
Contacteer:

Nokon shifter kabels: vraag voor de gebruikers

Bericht door Gomez »

Ik overweeg nokon schakel kabels op mijn bike te laten monteren, maar ik twijfel nog om de volgende redenen.

1: Hoe zien de kabels en vooral de buitenkant er naar verloop van tijd uit? zie je corrosie en zie je het alu door de kleur heen komen (als je bijv. zwarte nokon kabels gebruikt)

2: Kan je het goed schoonmaken tussen de kraaltjes?

3: krijg je snel sleet op de kabels aan de buitenkant?

4: blijven de kabels glimmen of worden ze dof

Indien Nokon toch niks voor mij is (het glimt te veel), dan overweeg ik mudlovers of flying snake van transfil. Iemand hiermee ervaringen en wie is de verdeler in de benelux?
Gebruikersavatar
Dzjowie
Mountainbiker
Berichten: 1002
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 15:28
Rijdt met: Specialized - Radon

Bericht door Dzjowie »

In een van de vorige nummers van O2 bikers staat een grote test van allerhande kabelsetjes. De Nokons en de Transfils worden daarin getest. De invoerders kan je er ook in vinden.

Voor Transfil is dat overigens Transmission (http://www.transmission.be)
:-D
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Bericht door Serge R »

1:Zwarte kleur gaat na een tijdje op sommige plaatsen verminderen.(waar de kabels over elkaar schuren)
2:Kan als je de versnellingsapperaten ontspant dan schuiven de pareltjes gemakkelijk uit elkaar,maar vuil komt er zo goed als niet tussen of het zou een gevolg van een valpartij moeten zijn.
3: Niet in normale omstandigheden, waar de kabel het frame raakt worden transparante plastik hulsjes geplaatst (zitten bij het pakket).(is ter bescherming van het frame)
4:Ik heb alleen ervaring met de zwarte,zien er tot nu toe goed uit.
Het is wel een beetje puzzelwerk om ze te monteren,zeker op een fully waar de gainen in 1 stuk doorlopen daar ben je toch ff zoet mee.
Maar schakelen doen ze prima.
Gebruikersavatar
lennart07
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: za 13 nov 2004 23:16
Rijdt met: Principia MSLe Pro 2004 & Cube Agree GTC 2009
Contacteer:

Bericht door lennart07 »

Ik heb de zilveren op mijn bike en die zijn echt super, zelfde ervaring als Serge R.

Het schoonmaken doe ik met wd40 erop spuiten en dan met een droge doek de viezigheid eraf halen.

ALs je eenmaal met nokons hebt geschakeld van wil je niets anders meer, zeer veel beter en minder zwaar als de xtr bv.

Ik heb dat teflon kabeltje uit 1 stuk gemaakt, los gekocht, anders moet je 2 kabeltjes van een meter met elkaar verbinden door een iets dikker kabeltje. Heb nu het perfecte gesloten systeem.

AANRADER, wel een dure grap maar dan heb je ook wat
Gebruikersavatar
Yakke
Mountainbiker
Berichten: 1540
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: ne goeie!
Contacteer:

Bericht door Yakke »

Serge R schreef:zeker op een fully waar de gainen in 1 stuk doorlopen daar ben je toch ff zoet mee.
Kom je daarvoor toe met 1 set?
Gebruikersavatar
Cannondale freak
Mountainbiker
Berichten: 62
Lid geworden op: za 13 nov 2004 14:24
Rijdt met: iets met twee wielen

Bericht door Cannondale freak »

Yakke schreef:
Serge R schreef:zeker op een fully waar de gainen in 1 stuk doorlopen daar ben je toch ff zoet mee.
Kom je daarvoor toe met 1 set?
ik heb bij mijn prophet 1000sl, 2 sets moeten gebruiken, anders kwam ik niet toe met de hulsjes.

Wel een plezant werkje, :-D één ding is dan wel een ,nadeel, als je een fully volledig wilt bekabelen. zullen ze waarschijnlijk onder de onderbuis tegen je kader rammelen, omdat het geheel zo soepel is.( was bij mij het geval namelijk). Ik heb het opgelost, door de holle ruimte in de busjes, die je erover moet schuiven ( chromé of zwarte) de speling telkens op te vullen door stukjes krimpkous van 4 à5mm lengte telkens af te knippen, en deze over de pvc beschermingskabel te schuiven en nadien met een beetje lijm, de hulsjes erover te plaatsen. Zo is het bij mij tot één geheel geworden die niet meer tegen mijn frame rammelt. :bounce:

ps: voor diegene die gaan zeggen dat ik zot aan het worden ben, moet ik ze teleurstellen, ik ben het al. :wink:
Gebruikersavatar
JanMan
Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: wo 18 feb 2004 21:14
Rijdt met: Custom Xcluziv, Orbea, Zannata

Bericht door JanMan »

Ik heb de gouden al een half jaartje.
Na een poosje gaat de laklaag er af op de schuurpunten. Maar dit kan je oplossen door de plastiek beschermstukjes die meegeleverd zijn.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5036
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Bericht door madskatingcow »

Ik heb er zelf ook een poosje mee gereden, maar toch terug overgestapt op XTR kabels : eenvoudig & degelijk.

Na een tijdje komt er zand tussen de hulsjes - rijd je met een fully kraken de kabels om gek van te worden. Vooraan aan het stuur vind ik ze een afrader, omdat de kabels doorhangen en de ganse tijd tegen je frame liggen te schuren. Daar kan je zeker beter gewone kabels nemen. Schakelen doen ze wel super, maar ik was het gekraak kotsbeu (ondanks de vele wasbeurten van de kabels).
Gebruikersavatar
JanMan
Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: wo 18 feb 2004 21:14
Rijdt met: Custom Xcluziv, Orbea, Zannata

Bericht door JanMan »

madskatingcow schreef:Ik heb er zelf ook een poosje mee gereden, maar toch terug overgestapt op XTR kabels : eenvoudig & degelijk.

Na een tijdje komt er zand tussen de hulsjes - rijd je met een fully kraken de kabels om gek van te worden.
Zowel ik als mijn vader rijden met volledig nokon kabels en nog nooit niks last gehad van gekraak.
Gebruikersavatar
lennart07
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: za 13 nov 2004 23:16
Rijdt met: Principia MSLe Pro 2004 & Cube Agree GTC 2009
Contacteer:

Bericht door lennart07 »

als ze kraken, gewoon een beetje wd40 op spuiten en geen gekrak meer
Plaats reactie