Lekbestendigheid Tubeless

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
klainblat
Mountainbiker
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 14 feb 2005 08:31
Rijdt met: Decatlon Rockrider Pro 8xc
Contacteer:

Bericht door klainblat »

Moet je weten dat ik nog steeds aan het zoeken ben naar de ideale druk. Ik probeer alles zoveel mogelijk zelf uit omdat je zoveel klokken hoort luiden dat je het op den duur niet meer weet. Ik zet dus het laatste half jaar 4 bar ! op mijn tubes :oops: . Dat is het maximum en ik heb er tot nog toe geen last van ondervonden. Ik rijd wekelijks een TT in Vl Brabant en 't is steeds weer afwegen. Als er veel verharde stukken :( zijn dan denk ik dat je voordeel hebt met iets meer bar (ok, 4 bar IS erover). Nu dat het zo modderig is aan het worden ben ik zeker van plan om eens af te zakken naar 2.5 bar. Want op den duur zit de band zo vol met slijk dat alle grip weg is. Als je minder doorslipt en meer grip hebt bij het klimmen dan zal de gemiddelde snelheid misschien zelfs toenemen... wie weet. Ik hoop het want ik wil best met 2 bar rijden maar 't moet nog wel een beetje vooruit gaan hé :-D
Gebruikersavatar
MaC'Red
Mountainbiker
Berichten: 4483
Lid geworden op: do 14 mar 2002 02:00
Rijdt met: Scott Spark RC team
Contacteer:

Bericht door MaC'Red »

ik veronderstel dat als je gewicht rond de 70 kg is dan is een ideale druk een 2 bar en zo kan je naar boven of onderen gaan.
ik reed ervoor ook steeds met iets te harde banden en uiteindelijk van op diene dvd van op het expo velo salon eens beginnen zoeken en mijn laatste 2 TT's waren modder en een perfecte grip gehad.

Gizmo 8)
Gebruikersavatar
gamutter
Mountainbiker
Berichten: 458
Lid geworden op: za 15 jan 2005 22:46
Rijdt met: Epic S-w carb - Sjump S-w carb - Sjumper M4 - Roubaix Pro D-Ace
Contacteer:

Bericht door gamutter »

klainblat schreef:Moet je weten dat ik nog steeds aan het zoeken ben naar de ideale druk. Ik probeer alles zoveel mogelijk zelf uit omdat je zoveel klokken hoort luiden dat je het op den duur niet meer weet. Ik zet dus het laatste half jaar 4 bar ! op mijn tubes :oops: . Dat is het maximum en ik heb er tot nog toe geen last van ondervonden.
... Ik hoop het want ik wil best met 2 bar rijden maar 't moet nog wel een beetje vooruit gaan hé :-D
wielertoerist zeker? :-) Onlangs reed ik ook een TT met een winter-MTBiker (zomerwielertoerist) mee, die had ca 5-6 bar gestoken: kwestie van vooruit te gaan op het asfalt hé. Als het modderig werd, had hij natuurlijk geen grip meer en slipte maar van links naar rechts.
't Is toch voor het moeilijke parcours dat we MTbiken zeker? Ik heb niets liever dan rotspaden bergop (en bergaf) en technischere stukken: dat is pas plezier.

Ikzelf rij tubeless. In de winter-herfst met Skinny Jimmy (afhankelijk van parcours) met ca 2,7 bar voor redelijk parcours en tot ca 2,2 bar voor parcours waar je veel grip nodig hebt (XCR Mud bij veel modder, Skinny Jimmy vooraan en XCR All mountain achteraan bij keienpaden bergop).

In de zomer bij droog weer met XCR dry op 3 bar. Je blijft goede grip hebben en het gaat vooruit.

In een jaar tijd met tubeless in 1 band een paar keer gaatjes gehad, maar de band stond pas 's anderdaags plat. Je kan meestal nog uitrijden tenzij je een scheur zou hebben. Overigens heb ik altijd een busje Geax latexschuim mee, maar heb dit nog niet moeten gebruiken. Anderzijds zie ik elke TT een tiental mensen binnenbanden vervangen.
Ik ben enthousiast pro tubeless.
Gebruikersavatar
viperke
Mountainbiker
Berichten: 1212
Lid geworden op: ma 07 apr 2003 22:08
Rijdt met: Merida flx 5000
Contacteer:

Bericht door viperke »

ik krijg een veel grotere kick/genot/.. als ik 5 a 10 meter vlugger ben vlakbij en in de bochten, dan dat ik van iemand 20meter kan wegrijden op de rechte weg ze :P
Gebruikersavatar
WT6
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: do 30 jan 2003 15:28
Rijdt met: 2 wielen, een stuur, ge kent dat..

Bericht door WT6 »

Had er ook mijn vragen bij, maar ben met de jimmy's tubeless nog niet platgereden.
Zo'n 2,8 bar druk soms wat minder.
Grip is formidabel, technische capaciteiten zijn er een stuk op vooruitgegaan. Ben er zeker voorstander van geworden.
Voor de zomertochten ben ik niet overtuigd van het voordeel maar in de winter absoluut beter.
Bovendien is de mudbike een hardtail en geeft tubeless toch wat meer comfort op kasseistroken of andere hobbeltoestanden.
klainblat
Mountainbiker
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 14 feb 2005 08:31
Rijdt met: Decatlon Rockrider Pro 8xc
Contacteer:

Bericht door klainblat »

Groot gelijk allemaal. Ik ben dus ook van plan om steeds beneden de 3 bar te gaan rijden en een testen wat het geeft. Eventueel bijstellen tijdens een TT want je weet natuurlijk nooit op voorhand hoe het parcours er zal bijliggen. :-)
Gebruikersavatar
Barbeque
Kerstman
Berichten: 957
Lid geworden op: za 16 okt 2004 18:45
Rijdt met: Fully Epic M4, Hope onderdelen, Sram x0.. Garmin Forerunner 910XT and edge 705
Contacteer:

Bericht door Barbeque »

Iglo schreef:Hutchinson Python UST Light (oude compound) : lek als een zeef, verschrikkelijk - > weggegooid en basta
Hutchinson Python UST (nieuwe compound) : niet lek te krijgen, super band, niet te verslijten ook
Op de website van Hutchinson heb je twee verschillende versies van de Python ust. Welke versie is dan de Python Ust Nieuwe Compund ??
Is dit de Python Ust Mrc High Tubless of de Python Tubeless High.

http://www.hutchinsontires.com/uk/velo/accueil.php
klainblat
Mountainbiker
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 14 feb 2005 08:31
Rijdt met: Decatlon Rockrider Pro 8xc
Contacteer:

Bericht door klainblat »

Ik heb net nieuwe scorpions gekocht. En achteraan op de verpakking staat wat info over de verschillende types banden van Hutchinson.

De Pyton 'new generation'(is dit nieuwe compound ?) (het enige nog verkrijgbare type blijkbaar ?)

Voor Cross Coutry de Pyton 26x2.00 is tubeless light
Voor Enduro de Pyton 26x2.00 en 2.30 tubeless, mrc high, 4 extrusion

Op mijn pytons staat dit ook op de zijkant van de band. Je moet dus die enduro's hebben... (MRC)

Hopelijk ben je iets met deze info
Gebruikersavatar
Barbeque
Kerstman
Berichten: 957
Lid geworden op: za 16 okt 2004 18:45
Rijdt met: Fully Epic M4, Hope onderdelen, Sram x0.. Garmin Forerunner 910XT and edge 705
Contacteer:

Bericht door Barbeque »

Hey,

Voila, ik heb ze, amaai da zijn mooie banden. Ik hoop dat ze ook goe rijden. Ik heb dus de Hutchinsons tubeless Python New TSTL Mrc High gekocht. Allez dat staat toch zo op de verpakking, tja lange naam e... Enfin nu lekker verder sparen voor m'n xtr wielsets en ik kan vertrekken met m'n nieuwe fully.... Ik heb de Python gekocht omdat ik met m'n fully nooit in de modder ga rijden.. Toch danke voor jullie tips.
Gebruikersavatar
Mr. Wallace
Mountainbiker
Berichten: 173
Lid geworden op: di 28 okt 2003 22:45
Rijdt met: Orbea Zenit
Contacteer:

Bericht door Mr. Wallace »

barbeque schreef:Hey,

Voila, ik heb ze, amaai da zijn mooie banden. Ik hoop dat ze ook goe rijden. Ik heb dus de Hutchinsons tubeless Python New TSTL Mrc High gekocht. Allez dat staat toch zo op de verpakking, tja lange naam e... Enfin nu lekker verder sparen voor m'n xtr wielsets en ik kan vertrekken met m'n nieuwe fully.... Ik heb de Python gekocht omdat ik met m'n fully nooit in de modder ga rijden.. Toch danke voor jullie tips.
Ahum, ok nooit in de modder, maar er zijn nog heel wat andere situaties tussen modder en droog waar je best gene python kunt rijden, zeker in de ardennen ...
Plaats reactie