piepende schijfremmen wat aan doen

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
klainblat
Mountainbiker
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 14 feb 2005 08:31
Rijdt met: Decatlon Rockrider Pro 8xc
Contacteer:

Bericht door klainblat »

Ik heb xtr's metal van shimano op mijn xt klauwen (past allemaal en is even duur). No problem. Ik doe daar één jaar mee. Met de voorremmen doe ik nog langer. Ge moet dus inderdaad inremmen. Zoek een lange brug en rijd ze op( de brug, niet de remblokken :-D ). En dan bollen naar beneden en ondertussen remmen zodat uw remmen goed heet komen te staan. Doe dat zeker 3 keer (een goei training :-D ). Je moet dit steeds enkel de eerste keer doen bij nieuwe blokjes. Op die manier zal je de toplaag 'harden' en ben je van je sleetprobleem af. Ik rijd wekelijks in VL Brabant dus ik rem heel wat af. Van 't jaar ook nog in de Ardennen gereden. Afdalingen gedaan waar ik constant in de remmen moest. Dus mijn remmen worden inderdaad wel gebruikt. Ik ben geen salonrijder. :-). Ben van plan om id toekomst ook eens andere merken te testen maar ja, ik vervang pas om het jaar dus dat kan nog even duren...
Gebruikersavatar
avalanche
Mountainbiker
Berichten: 22
Lid geworden op: di 10 mei 2005 19:35
Rijdt met: MOUNTAINCYCLE FURY
Contacteer:

Bericht door avalanche »

WiLL3Ms schreef
dus samen 90km !
kijk vandaag na de remblokjes voor ze te kuisen
en ze zijn volledig versleten ?
da vind ik wel nie normaal ze !
ik heb ook dat probleem gehad dit weekend !
rij ook net met schijfjes (formula oro) en na 65km kon ik mijn remhendel plots heel ver induwen , even kijken naar de blokjes en ja hoor VOLLEDIG weg !!!!!!! :oops:
ik vind da ook nie echt normaal , is het inrijden dan echt zo belangrijk ?
kenny!
Mountainbiker
Berichten: 536
Lid geworden op: do 14 apr 2005 22:05

Bericht door kenny! »

ja ik heb ze ook goed ingereden beetje te goed ! moet je bij je auto of moto ook 37 keer over een brug rijden ! wa zever is da !
ik had vo de eerste keer had ik schijfremmen ! ik wist da zelf nie van da inremmen dus heb ik nie gedaan en ik heb er meer of 1200 km !
hoe leg je da uit ?

grtz
Gebruikersavatar
Foempes
Mountainbiker
Berichten: 1325
Lid geworden op: wo 16 feb 2005 12:15

Bericht door Foempes »

uit mountainbike.com ....

Remove pads: First, remove the wheel. Then remove the safety clip and retainer pin if present (top). Slide out the pads (bottom) and spreader spring if present. If the pads are stuck, use a pair of needle-nose pliers to gently wiggle the pads free. Pay careful attention to the orientation of the pads to make installation of the new pads easier.

Retract pistons: If your brake is hydraulic, use a small box wrench to gently push each piston into the caliper. If your brake is mechanical, screw down any barrel adjusters and twist any adjuster knobs fully counterclockwise.

Install new pads: Remove the new pads from their packaging, being extremely careful to not touch or contaminate the braking surface. Slide the new pads into place, making sure they fully seat and sit in the caliper square. Replace the retainer pin and safety clip if applicable.

Squeeze me, baby: Reinstall the wheel, making sure it's properly seated in the dropouts. If the brake is hydraulic, squeeze the brake lever several times to seat and adjust the pads. If your brake is mechanical, adjust pads according to the manufacturer's instructions. Double-check to ensure the rotor is not rubbing or dragging on the pads. If the rotor drags, adjust the caliper to eliminate friction. Ride your bike, activating the brakes in quick, hard pulses to season the pads. Use caution on your first ride, as brand-new pads take a number of stops to reach full power.
Gebruikersavatar
steph
Mountainbiker
Berichten: 139
Lid geworden op: zo 06 nov 2005 23:10
Rijdt met: C'dale Scalpel 29 carbon2, F2000Lefty+CAAD2 , +Tandem Lapierre

Bericht door steph »

=P~ Inderdaad ,INREMMEN!!! Een gulden regel is +20keer vanaf 30km/h tot stilstand afremmen ;na elkaar!!!Probleem is dat de remvoering samen gehouden wordt met ahw bindstof ,door dit inrijden ontstaat er een "geglaceerde laag " op de remblokjes. Is deze er niet ,slijten uw blokjes als boter !!!Zodus rijdt deze goed in en slijtage blijft binnen de perken.
Mijne Magura Marta's gaan al 3000km mee ,en zijn nog niet aan vervanging toe!! Ondanks mijn licht (?!) overgewicht en schijven al "blauw" gereden in bergen deze zomer... :-D
Gebruikersavatar
HaVoC
Mountainbiker
Berichten: 80
Lid geworden op: do 07 okt 2004 11:34
Rijdt met: Giant Terrago Aluxx F/S 1 (MPH-3) @ MX Comp ETA
Contacteer:

Bericht door HaVoC »

Kan je ze nog inremmen als ze bijvoorbeeld al half afgesleten zijn ?
Dus als je merkt dat ze te snel slijten, ze nog eens voorzien van zo'n hard laagje...
klainblat
Mountainbiker
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 14 feb 2005 08:31
Rijdt met: Decatlon Rockrider Pro 8xc
Contacteer:

Bericht door klainblat »

WiLL3Ms schreef:ja ik heb ze ook goed ingereden beetje te goed ! moet je bij je auto of moto ook 37 keer over een brug rijden ! wa zever is da !
ik had vo de eerste keer had ik schijfremmen ! ik wist da zelf nie van da inremmen dus heb ik nie gedaan en ik heb er meer of 1200 km !
hoe leg je da uit ?

grtz
Met een fiets wèl (lees eens gebruiksaanwijzingen of informeer je via bvb. dit forum, of....tatatataaa ! bij je fietshandelaar.). Met een auto of moto moet je, als er nèt nieuwe blokken opstaan ook eerst zachtjesaan inremmen omdat de remkracht dan nog niet optimaal is. Dat voel je trouwens ook als er net nieuwe op staan. Punt is wel dat de snelheid van een auto en moto véél hoger ligt. Dus bij een 'gewone' rustige stop, bij pakweg 50-60 km/uur, staan die blokken al warm! Je moet daar uiteraard geen bruggen voor oprijden. Je hebt immers een motor die genoeg snelheid kan ontwikkelen. Met een fiets is 50-60 per uur rijden niet echt dagelijkse kost. Die brug maakt het makkelijker om snelheid te halen en je op het inremmen te concentreren. Je zal met je vorige blokken toch redelijk ingeremd hebben zonder het te beseffen. Anders waren die sneller versleten. 't Is echt geen 'gezever'. :wink:
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Bericht door roger »

Steeds tegenstander van schijfremmen geweest,wegens de problemen die jullie aanhalen.Nu onlangs schijfremmen getest en ik moet zeggen "fenomenaal".Dus dan toch de beslissing genomen om schijfremmen te plaatsen op mene fuel.Een koopje kunnen doen van Wielen (DT4,1d+ 240s naven)met Maguras Louise.
Volgend week-end gaan we ze plaatsen en hopelijk blijf ik gespaard van gepiep of andere kwaaltjes want tenslotte moet ik toch weer wat extra gewicht meesleuren,maar het comfort van de schijfremmen zal dit wel compenseren.
Als jullie wat tips hebben mag je ze me altijd doormailen.
klainblat
Mountainbiker
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 14 feb 2005 08:31
Rijdt met: Decatlon Rockrider Pro 8xc
Contacteer:

Bericht door klainblat »

Schijven remmen beter, punt. De afstelling is alleen wat complexer. Maar als dit goed wordt gedaan is er nooit een probleem. Zorg ervoor dat je jezelf goed informeert (de fietshandelaar weet er normaal het meeste van af; forums zijn soms erg verwarrend omdat je van alles hoort dat elkaar tegenspreekt).

Bij velgremmen wordt het blijkbaar makkelijker geapprecieerd dat ze snel slijten,piepen enz... Het wordt zelfs algemeen aanvaard dat je bij natte en slijkerige toestanden minder remkracht hebt #-o ](*,)
kenny!
Mountainbiker
Berichten: 536
Lid geworden op: do 14 apr 2005 22:05

Bericht door kenny! »

vandaag achter blokjes geweest ! die ene fietswinkel zei dat da normaal is :-? ! ik heb mij andere setje gekocht en naar een ander winkel geweest daar heb ik et zelfde gezegt van 90km blablabla ! en die zei inderdaad van dat inremmen zo'n 30 keer een 30 per/uur bij droog weer !
Moet ik nu wachten tot het droog ligt ?
kan zo maand wachten ! mag dat ook als het nat ligt !

grtz
Plaats reactie