Wielenbouwer

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
JLSteve78
Mountainbiker
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 07 nov 2011 22:17
Rijdt met: Scott Spark RC Team Issue AXS 2022

Wielenbouwer

Bericht door JLSteve78 »

Hoi,

Ik ben op zoek naar een leuk setje wielen voor mijn Scott sprak RC.

In mijn MTB staan nu Syncros wielen als ik goed de specificaties lees voor én achter zelfde maten: 28H en 30mm binnenbreedte. Banden Rekon Race 2,4". Ik vermoed dat de 28H op het aantal holes slaat of hoogte..

Heeft er iemand advies of ervaring met goede wielbouwers; zelf kwam ik uit op Wheeltec die toch scherpe prijzen hebben en Stealth Wheels.

Ik had op mijn racefiets DT Swiss 240 naven en wat daar enorm tevreden van dus dat zou ik sowieso willen behouden in zwarte kleur icm carbon velgen. Nu zie ik op het aanbod van een van de winkels de interne breedte van de verkochte velgen varieert van 25 tot 31mm, wat toch wat speling is tov mijn velgen. Idem dito voor de hoogte, daar varieert de aangeboden hoogte van 18 tot maximaal 22 (bvb Duke Lucky Jack), wat met zeer laag lijkt??

Is er een duidelijke verklaring voor deze verschillen in breedte en vooral in hoogte?

Ik lees ook dat je een andere breedte achter en voorwiel kan nemen, waarom zou ik dat doen?

Thanks voor jullie reactie.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Wielenbouwer

Bericht door Dickie »

Morgen is er een rit in Vrasene van de Ronde van het Waasland, 10de verjaardags-rit van Stealth Wheels, inschrijvers krijgen alvast een kortingsbon van 10%.
Ik ben tevreden met het setje van hen.

Heb ook al wielen gehad met DT-swiss 240 naven, top, samen met Hope of Shimano XTR. De Easton M1, Newmen, Novatec-naven die ik heb of had zitten daar net onder imo.

Bandentype, druk en omstandigheden bepalen voor mij (XC) veel meer de rijeigenschappen dan een velg die enkele mm breder is.
Voor mijn gebruik vind ik 25mm ruim voldoende. Meer maakt de wielen voor mij minder levendig.

Hogere velgen maakt iets stijvere wielen en wat meer 'aero', hetgeen bij mtb imo geen voelbaar verschil maakt. Zie eerder nadelen bij stevige zijwind om van de singletrack te waaien :wink:

Verschillende velgbreedtes voor en achter hoort in dezelfde categorie als gewicht roterende massa, verschil achter de komma.
Gebruikersavatar
KWBiker
Mountainbiker
Berichten: 461
Lid geworden op: di 20 sep 2005 12:11
Rijdt met: Orbea Alma 29 / Lynskey M230

Re: Wielenbouwer

Bericht door KWBiker »

Ik koop zelfgespaakte wielen bij Dforce in Beerse.

Lagere velgen gaan normaal gezien iets meer verticaal flexen, wat een iets hoger comfort geeft. Echt lage velgen gaan ze in carbon niet hebben, deze zijn gericht op stijfheid.

Velgbreedte is ook van belang voor het vallen van de band. Kies je een erg brede band op een smalle velg, dan gaat die boller staan. Dit is nadelig voor het stuurgedrag en de rijweerstand. De banden staan dan ook minder mooi. Maar hoe breder, hoe meer gewicht en minder levendig, zoals hiervoor vermeld.

PS ik heb mijn sets met DT Swiss 350naven laten spaken : bombproof en minder duur, even slijtvast als de DT240. Voor het gewicht : de as is het minst roterende deel van het wiel, dus daar merk je geen verschil aan.
bavibiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: di 13 mei 2014 23:11

Re: Wielenbouwer

Bericht door bavibiker »

sportivo in bavikhove
de wielen kunnen volledig volgens uw goesting worden gemaakt
Plaats reactie