Pirelli Scorpion

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
WT6
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: do 30 jan 2003 15:28
Rijdt met: 2 wielen, een stuur, ge kent dat..

Re: Pirelli Scorpion

Bericht door WT6 »

Ik was bij de fietsenmaker op zoek naar een Forekaster(Maxxis) om achteraan te leggen bij dit modderweer, maar hij wees me op de promo van Pirelli.
Bijgevolg een Scorpion XC S 2.4 en 2.2 meegenomen om de modderstroken te bekampen. Vlaamsbrabantse modder kan wel eens hardnekkig plakken en dan kom je met goedlopende profielen niet ver.
Gisteren makkelijk gemonteerd zonder compressor op een Duke velg met 25mm binnenbreedte. Beetje Squirt latex erin en blijven perfect op druk.
Het profiel van de 2.4 ziet er uit als iets waar je effectief zonder veel schuiven door de ergste modder mee geraakt, de 2.2 als een iets meer geprofileerde Forekaster. Hoe het zich gedraagt in het terrein, weet ik binnenkort te vertellen.
De R, of specifieke achterband, lijkt me niet geschikt voor winterse toeren tenzij op zandgrond.
Gebruikersavatar
WT6
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: do 30 jan 2003 15:28
Rijdt met: 2 wielen, een stuur, ge kent dat..

Re: Pirelli Scorpion

Bericht door WT6 »

Vandaag een modderig toertje gedaan.
De Scorpion XC S 2.4 vooraan is eentje die makkelijk naar het bikepark mee kan. Steeds grip zelfs in de zwaarste modder, maar evengoed een stevige rolweerstand.
De Scorpion XC S 2.2 achteraan geeft heel wat grip, maar voor de rolweerstand die je moet wegduwen, had ik mss nog meer verwacht.
Er waren wel wat stroken, zeker bergop, waar ik meer grip had verwacht van de iets smallere Scorpion.
Maxxis Forekaster gaat er vooraan zeker terug op, achteraan ga ik de Maxxis Beaver eens een kans geven om te zien hoe zich dat verhoudt tot de Scorpion XC S.
Vorige week een vergelijkbaar toertje gereden op de Forekaster/Canis combo en die ging ongeveer 3 per uur sneller gemiddeld. Dat geeft toch stof tot nadenken.
Een powermeter komt er volgend jaar aan :-)
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Pirelli Scorpion

Bericht door spaghetti_2 »

WT6 schreef: ma 21 dec 2020 00:38 Vorige week een vergelijkbaar toertje gereden op de Forekaster/Canis combo en die ging ongeveer 3 per uur sneller gemiddeld. Dat geeft toch stof tot nadenken.
Een powermeter komt er volgend jaar aan :-)
Niet dat ik je algemeen oordeel in twijfel wil trekken maar met dit soort vergelijkingen (obv snelheid) zou ik opletten.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Pirelli Scorpion

Bericht door Mister No Chaïn »

Eigenlijk alle Maxxis banden die ze bij BRR al getest hebben komen allemaal behoorlijk slecht uit de tests in vergelijking met Schwalbe of Continental. Jammer genoeg hebben ze nog geen Pirelli getest.
Dan spreek je over 10 a 15 watt verlies voor beide banden, maar daarmee rijd je echt nog geen 3 per uur sneller of trager.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Pirelli Scorpion

Bericht door spaghetti_2 »

Er zijn teveel variabelen in het verhaaltje: bandendruk, bandbreedte, ondergrond, weer, etc. Sommige banden hebben een bovengemiddelde weerstand op asfalt maar bollen dan weer beter offroad..
De ene band zal sneller zijn dan de andere maar zelfs als ik een snelle wedstrijdband zou wisselen voor een grove modderband dan zal ik nog nooit 3 km/h verschil merken.

Ik heb het al vele wielertoeristen - racers - bikers horen claimen, maar 99% van de mensen kan geen 10W verschil waarnemen.

(Eigenlijk is de enige upgrade doorheen 12j intensief fietsen - waarvan ik met een relatief hoge statistische zekerheid kan zeggen dat die mijn gemiddelde naar boven jaagt - de overstap lage alu velgen --> hoge carbon velgen op de racefiets).
DOXX
Mountainbiker
Berichten: 159
Lid geworden op: ma 19 okt 2009 10:29
Rijdt met: SCOTT scale RC900 pro 2020, BH Lynx race EVO 2020

Re: Pirelli Scorpion

Bericht door DOXX »

spaghetti_2 schreef: ma 21 dec 2020 17:24 Er zijn teveel variabelen in het verhaaltje: bandendruk, bandbreedte, ondergrond, weer, etc. Sommige banden hebben een bovengemiddelde weerstand op asfalt maar bollen dan weer beter offroad..
De ene band zal sneller zijn dan de andere maar zelfs als ik een snelle wedstrijdband zou wisselen voor een grove modderband dan zal ik nog nooit 3 km/h verschil merken.

Ik heb het al vele wielertoeristen - racers - bikers horen claimen, maar 99% van de mensen kan geen 10W verschil waarnemen.

(Eigenlijk is de enige upgrade doorheen 12j intensief fietsen - waarvan ik met een relatief hoge statistische zekerheid kan zeggen dat die mijn gemiddelde naar boven jaagt - de overstap lage alu velgen --> hoge carbon velgen op de racefiets).
inderdaad, daar komt het eigenlijk op neer ja
en dat is met vele discussies zo en in casu waar voel je je goed bij, wat mag het kosten en hoe mooi vind je het
Gebruikersavatar
WT6
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: do 30 jan 2003 15:28
Rijdt met: 2 wielen, een stuur, ge kent dat..

Re: Pirelli Scorpion

Bericht door WT6 »

Wat ik nog niet had vermeld, is het feit dat de 2.4 Scorpion XC S de modder heel lang bijhield tussen de hoge noppen. Daar had de 2.2 duidelijk veel minder last van.
De 2.4 versie is eraf vooraan en vervangen door de Forekaster.Achteraan geef ik de 2.2 nog een kans gezien het open profiel ideaal is voor nu.
Dan ga ik snel weten of de 2.4 de 'vertragende factor' was.

Een slecht gevoel was het zeker niet, alleen was daar de vaststelling van de lagere snelheid. Ik ga de druk ook iets verhogen voor de 2.2, vorige keer gereden op 0.9.

De 2.4 is schoongemaakt en verhuisd naar de zolder :-)
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Pirelli Scorpion

Bericht door Mister No Chaïn »

madskatingcow schreef: ma 14 dec 2020 14:54Qua constructie wel nagenoeg perfect, zoals Maxxis verwacht in dat ze vrij recht op de velg liggen zonder zijdelingse slag zoals Continental / Schwalbe.
+1. Ze liggen mooi recht op de velg in tegenstelling tot wat ik bij Schwalbe wel is had.
Ik ben voor 2x de H gegaan in lite versie, zonder 1 lekje melk aan de flanken tubeless gekregen (677gr en 694gr, claimed 660gr). Nu nog wat kilometers mee beginnen doen :-)
Gebruikersavatar
steamy
Mountainbiker
Berichten: 130
Lid geworden op: ma 31 mei 2010 11:31
Rijdt met: Bulls Copperhead 3 Disc

Re: Pirelli Scorpion

Bericht door steamy »

spaghetti_2 schreef: vr 06 nov 2020 04:51 Jep, ik ben er zeer tevreden van. Ik rij met een M vooraan en H achteraan. De RC heb ik nog niet getest, teamgenoten van me wel. Ook een goed bandje, maar zie het verschil met de H niet erg goed.
Zou je deze banden aanraden voor rotsachtig terrein?
In juni doen we in principe (indien COVID het toelaat) een 4-daagse mtb marathon in Polen (Beskidy Trophy), en ik twijfel om deze hiervoor te gebruiken.
In het najaar hopelijk ook nog wat Ardense marathons...

Belangrijk zijn dus lekbestendigheid, grip en ook lage rolweerstand.
Op zoek naar de ideale banden dus :-)
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Pirelli Scorpion

Bericht door spaghetti_2 »

Sorry voor laat bericht. Sowieso zou ik een band met zijwand protectie gebruiken, dus wel het juiste model kiezen. Ik rijd altijd (eender waar) met banden waarbij niet op de zijwand bespaard is.
Plaats reactie