Rockshox SID Select+ 2021 : ingesteld op 110mm of probleem met vork ?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
Scott_rider
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 03 mei 2021 21:19

Rockshox SID Select+ 2021 : ingesteld op 110mm of probleem met vork ?

Bericht door Scott_rider »

Beste bikers,
ik heb me een Scott Spark RC 900 worldcup aangeschaft, model 2021 (https://www.scott-sports.com/global/en/ ... d-cup-bike)

Deze MTB is uitgerust met een vork type Rockshox SID Select+ (https://www.sram.com/en/rockshox/models/fs-sid-selp-b4) waarvan de veerweg op 110mm en 120mm kan worden ingesteld - ik vermoed met spacers binnenin.

In rusttoestand (zonder belasting door het gewicht van de biker) komt de vork niet helemaal in extensie maar blijft deze bijna 10% ingedrukt. Ik vraag me af of dit komt door de instelling van de veerweg op 110mm (10mm oftewel 8% is sowieso ingedrukt, rest een veerweg van 110mm oftewel 82%), dan wel een defect is in de vork (moet deze in te drukken zijn van 0% tot 92% ?).

Logischerwijze zou ik denken dat de 10mm niet-gebruikte veerweg al is ingedrukt zodat de bike zijn sportieve karakter behoudt (de Spark RC is niet echt een stadsfiets :wink:) maar in de fietswinkel zeggen zij dat dit niet normaal is.

Heeft iemand van jullie een Spark RC model 2021 en kan hij (of zij) eens kijken op zijn (haar) MTB ? Of kent iemand iets van de instellingen van de Rockshox ?

Alvast bedankt voor jullie feedback !

Beste groeten,

Carl
Stino89
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 04 sep 2009 15:26
Rijdt met: Canyon Lux CF8

Re: Rockshox SID Select+ 2021 : ingesteld op 110mm of probleem met vork ?

Bericht door Stino89 »

Zo ziet het er op mijn Select+ uit (ook 110mm)

Afbeelding
Scott_rider
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 03 mei 2021 21:19

Re: Rockshox SID Select+ 2021 : ingesteld op 110mm of probleem met vork ?

Bericht door Scott_rider »

Bedankt voor je reactie. Op de schaal 110mm moet de vork zonder gewicht op 0% staan, hetgeen niet het geval is. Lijkt dus op een probleem. Ik heb de vork inmiddels naar de winkel gestuurd voor herstelling onder garantie (ik had bovendien het probleem dat de lockout niet meer werkte).
Gebruikersavatar
K2-er
Test team
Berichten: 3630
Lid geworden op: vr 04 jul 2003 11:35
Rijdt met: Orbea Rallon/Commencal Meta/ Nicolai Helius/Kona Jake the snake
Contacteer:

Re: Rockshox SID Select+ 2021 : ingesteld op 110mm of probleem met vork ?

Bericht door K2-er »

Je verliest travel door instellen van de sag, dit ligt aan het volume van de negatieve kamer. Debonair 2 demper lost dit op, tenminste voor lyrik en pike vorken.
Maebe
Mountainbiker
Berichten: 18
Lid geworden op: di 08 apr 2014 23:53

Re: Rockshox SID Select+ 2021 : ingesteld op 110mm of probleem met vork ?

Bericht door Maebe »

Hallo Carl,
ik heb ook een spark rc 2021 met diezelfde sid vork.
Zit met gelijkaardige bevindingen; Enerzijds blijft die soms ook “plakken” op ong 10% (schaal 110mm) als ik het stuur ophef. Na een paar keer op en neer drukken is het meestal in orde en veert hij volledig uit als ik hem aan het stuur ophef.

Anderzijds merk ik al speling op de glij-bussen (waar het binnenbeen in het buitenbeen glijdt). Dit merk ik door men vinger tussen de vorkbrug (de boog dewelke beide buitenbenen verbindt) en binnenbeen te steken en dan de fiets met ingehouden voorrem vooruit en achteruit te bewegen (zoals je balhoofdspeling controleert) zonder dat de voorvork inveert.

Ik heb nog maar 1500km met de fiets waarvan zeer weinig modder ofzo. Dit lijkt me echt niet ok. Op een verschillende fora vond ik al gelijkaardige bevindingen met de laatste generatie sid 35mm vorken dus ik denk dat dit om een productie-probleem gaat.

https://www.pinkbike.com/forum/listcomm ... did=220611

Ik ben hiervoor nog niet bij men dealer geweest maar ben dit wel binnenkort van zins.

Kan je iets laten weten indien je hier nieuws over hebt?

Mvg,
Thomas
dman
Mountainbiker
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 21 jan 2019 17:58

Re: Rockshox SID Select+ 2021 : ingesteld op 110mm of probleem met vork ?

Bericht door dman »

Toevallig over gesproken met de mannen van SRAM tijdens de worldcup in Nove Mesto, er heeft een slechte serie tussen gezeten waar de bushings niet lekker waren. Vork opsturen naar Rockshox/SRAM dan wordt t onder garantie gefixt
Scott_rider
Mountainbiker
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 03 mei 2021 21:19

Re: Rockshox SID Select+ 2021 : ingesteld op 110mm of probleem met vork ?

Bericht door Scott_rider »

Beste bikers,

bedankt voor de vele reacties. De vork is teruggekomen uit herstelling onder garantie en alles lijkt nu in orde te zijn :
> de blokkage werkt opnieuw
> de binnenbenen zijn vervangen en alles ziet er exact zo uit als op de foto van Stino89 (aparte markering 120mm/110mm, op 0% in rusttoestand).

Wel bedenkingen over de kwaliteit van deze Rockshox SID Select+. Een maat van me had een olielek, eveneens amper 2 maand na aankoop. Hopen dus dat de problemen definitief voorbij zijn en geen aanslepende kwestie worden ...

Beste goeten,

Carl
Plaats reactie