Schalbe ADDIX SPEED

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
rumblefish
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 31 mar 2019 11:48

Schalbe ADDIX SPEED

Bericht door rumblefish »

Heb m'n 2' Racing Ralph Addix Speed een 3-tal weken geleden gemonteerd, en ben nu al terug compleet lek gevallen.
Zijn er andere gebruikers die dit probleem ook hebben? dit is volgens Schwalbe een top-band, maar ik heb echt slechte ervaringen.
Deze is super lek gevoellig, en de anti-lek vloeistof ( Stan's) blijkt hier niet te werken. Deze blijft gewoon leeglopen , en de vloeistof blijft eruit spuiten. met beide banden heb ik hetzelfde probleem! Zelf als de fiets een week niet wordt gebruikt, en ik de banden terug oppomp, heb ik al verschillende malen dat er plots een lek vloeistof begint te spuiten.
Hiervoor reed ik met Continental , en lek rijden was een uitzondering. Nu heb ik ongeveer 50% van de ritten problemen.
Zijn hier nog gebruikers van deze banden die hetzelfde problemen hebben?
Gebruikersavatar
Reindert
Mountainbiker
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 20 nov 2005 19:46
Rijdt met: Niner EMD, Specialized Stumpjumper
Contacteer:

Re: Schalbe ADDIX SPEED

Bericht door Reindert »

Zit er een gat/scheur in?
Waar lekt de vloeistof eruit?

Ik heb dezelfde liggen met dezelfde 'melk', ettelijke marathons en meerdaagsen dit seizoen (Ardennen, Alpen,...) : niet 1x lekgereden...
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Re: Schalbe ADDIX SPEED

Bericht door De Wreter »

Ik zou beginnen met kijken waarom je Stan's zomaar wegloopt. Dat vind ik absoluut niet normaal.
rumblefish
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 31 mar 2019 11:48

Re: Schalbe ADDIX SPEED

Bericht door rumblefish »

De lekken komen steeds voor op het loopvlak.
beiden zijn Addix speed.
M'n voorband is een Addix speedgrip ( blauw) Racing Ray, en met deze heb ik nooit een lek. Supergoede band trouwens.
Als sealant gebruik ik Stan's , 120ml melk , dus dat zou het probleem niet mogen zijn.
Toen ik zaterdag lek reed was deze nog maar 3 weken oud, dus kan de melk onmogelijk zijn uitgedroogd.
Gebruikersavatar
TimW
Mountainbiker
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 24 jul 2011 15:18

Re: Schalbe ADDIX SPEED

Bericht door TimW »

Hier ook een volledig seizoen marathons gereden met de nieuwe Racing Ralph en Racing Ray.
Geen enkele lekke band gehad.
Ik gebruik wel Joe's no flats maar dat gaat geen verschil maken.

Heb je de banden ontvet aan de binnenkant voor montage? En heb je de bus Stan's goed geschud voor gebruik?
Gebruikersavatar
Reindert
Mountainbiker
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 20 nov 2005 19:46
Rijdt met: Niner EMD, Specialized Stumpjumper
Contacteer:

Re: Schalbe ADDIX SPEED

Bericht door Reindert »

Dan moet op de plaats op je loopvlak, waar de melk eruit komt, toch een duidelijk gat zijn of een scheur.
Anders lijkt mij dat gewoon onmogelijk.

Ik gebruik maar 60ml melk :)
rumblefish
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 31 mar 2019 11:48

Re: Schalbe ADDIX SPEED

Bericht door rumblefish »

Ja Reindert, dat is het juist, telkens kleine gaatjes tot sneetjes ( 2à3 mm).
Normaal gezien stoppen die lekken wel, maar bij deze Addix rood blijft dus de melk er uit spuiten , ipv te de lek op te stoppen.
Heb nu de band terug tubeless gezet, met opnieuw een plug.
Nogmaals, ik rij al een 5-tal jaar tubeless, met verschillende bandenmerken , en had tot nu toe geen problemen.
Enkel dus met die Addix rood.
Mijn vraag was of er nog mensen zijn met hetzelfde probleem.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Schalbe ADDIX SPEED

Bericht door BertG »

Productiefout of slechte batch kan ook. Misschien kan je ze nog inruilen.

Ik heb indertijd iets vergelijkbaars meegemaakt maar dan wel met Continental Racekings, op een bepaald moment moest je daar twee banden bestellen om toch hopelijk minstens één goede te krijgen. Was vrij duidelijk dat er daar toen iets niet goed ging in de fabriek.
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: Schalbe ADDIX SPEED

Bericht door Jumping Jack »

Ik heb zo nog een paartje Conti's Cross King liggen die ik ook met de beste wil van de wereld niet volledig dicht krijg... Maar met Schwalbes heb ik nog geen problemen gehad (al zat er bij mijn laatste achterband bij de eerste rit al een nagel van zo'n 10cm door het loopvlak en de flank, geen melk in de wereld die dat kon dichten :( )
meyke1
Mountainbiker
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 16 aug 2015 16:16
Rijdt met: nen oldtimer en ne ktm scarp master

Re: Schalbe ADDIX SPEED

Bericht door meyke1 »

Ik rij al jaren met hutchinson en maar één enkele keer lek door dikke nagel.
Vooraan taipan en achteraan python hard skin.(zomerband).het hele jaar door.
Als ik vergelijk met mijn fietspartner die met schwalbe rijd heb ik op vettige trails nog altijd meer grip.
Zie artikel op mountainbike.be,Hutchinson nooit meer lek.
Als je lekke banden zie op tochten is het toch meestal schwalbe,daarom versta ik niet waarom er zo veel mensen die banden leggen.
24/07/2018
Onderdelen
Nooit meer lek met de Hutchinson Hardskin banden

Hutchinson is een absolute referentie wat rubber betreft. Het is een bandenfabrikant die niet alleen banden produceert onder eigen naam, maar ook voor andere merken. Het bedrijf werd meer dan 150 jaar geleden opgericht. Wanneer je banden van een dergelijk merk op de testbank krijgt, zijn de verwachtingen hoog gespannen.
Tubeless HardSkin banden zijn onverwoestbaar

© Mountainbike.be
Breedte van de Corbra HardSkin 29x2.25"

© Mountainbike


. Er zijn zo veel varianten dat we ze hier niet allemaal gaan beschrijven.

Klik hier om het gamma online te bekijken.

In het kader van 'Nooit meer lek' kozen we ervoor om de Hardskin banden van het Franse merk te testen. Dit zijn de cross-country en marathon banden met het sterkste karkas. De hieldraden van deze banden zijn tubeless ready en dus konden we ze razendsnel luchtdicht makeProfielen

Voor de namen van hun fietsbanden kiezen ze bij Hutchinson meestal voor slangennamen. Als we van het snelste naar het meest grove profiel gaan, klinken de namen als volgt: Black Mamba, Skeleton, Cobra, Python2, Taipan en Toro. De door ons geteste Cobra en Python2 zitten in het all-round segment.




Karkassen

Van alle bovenstaande profielen zijn er meerdere variaties qua hieldraad, breedte en karkas. Deze worden in detail opgelijst op de website van Hutchinsonn met antilekvloeistof.

Metingen

De karkassen van de Hardskin banden lijken wel onverwoestbaar. De Cobra versie heeft zo veel lage noppen met slechts weinig ruimte ertussen dat het bijna onmogelijk is om de band te doorboren tussen twee noppen. Bovendien zijn de flanken zo stevig dat je er zelfs met een breekmes nauwelijks doorheen geraakt. Dit alles brengt natuurlijk wat gewicht met zich mee. Onze Cobra Hardskin testbanden wogen gemiddeld 820 gram, niet licht dus. Met hun breedte van 53,52 mm vallen ze eerder smal uit voor een 2.25 band.

De Python2 banden hebben hetzelfde karkas en het gewicht zit in dezelfde grootteorde, namelijk 868 gram per band. Qua breedte vallen de Pythons nog een fractie smaller uit. Wij hebben ze nagemeten op 52,79 mm.

Bevindingen

Deze karkassen zijn oersterk. Ik zou niet weten hoe je met deze banden kan lekrijden. Ze zijn ook ongelofelijk slijtvast. Na 1000 kilometer zie je nauwelijks slijtage. Ze lenen zich dan ook uitstekend voor offroad trekking.

Zoals je ondertussen wel weet is er geen enkele band die perfect is. Het gewicht van deze banden is niet laag en in de Hardskin versie is de rolweerstand van de Cobra 'gemiddeld' offroad maar 'goed' op asfalt, de Python rolt globaal zwaar. De banden hebben ook weinig vervormbaarheid. Als je ze op één bar oppompt, voelt de druk een pak hoger wanneer je er snel even aan voelt. Maar laat je niet vangen: het is belangrijk om steeds de banden tot de juiste druk op te pompen, ook al voelen ze niet slap.

Het stuggere karkas heeft ook zijn repercussie op de rijeigenschappen. Deze band haalt zijn goede grip uit het rubbermengsel, niet uit zijn vervormbaarheid. Bij overvloedige en diepe modder moeten zowel de Cobra als de Python wel passen. In dat geval grijp je beter naar de Taipan.

Vooral voor de Cobra hebben we een boontje. Hij komt in Vlaanderen heel goed tot zijn recht zo lang er geen extreme modder is. Hij slijt nauwelijks, je kan er vrijwel niet mee lekrijden, je voelt het meergewicht niet want er zijn geen hellingen. Bovendien rolt de band goed op geasfalteerde tussenstukken en moet je er echt niet veel vloeistof indoen zodat je daar wat gewicht bespaart. Een aanrader.

Competitieve varianten

Zowel van de Python als de Cobra bestaan er minder sterke versies die waarschijnlijk een pak beter bollen en lichter zijn. De vraag is, hoe sterk zijn die banden dan? Om dat te weten zouden we ze ook uitgebreid moeten testen. Ook de recent gepresenteerde Skeleton banden zien er een veelbelovende snelle band uit.

Conclusie

Wil je een slijtvaste band met de allerhoogste lekbescherming, dan is de Cobra Hardskin 29x2.25 echt een betrouwbare keuze. Wil je dezelfde bescherming met een iets polyvalenter profiel, dan kan je naar de Python2 Hardskin grijpen. Deze laatste band heeft een grover profiel zodat je ook op vettig terrein uit de voeten kan.

Prijs

De adviesprijs van de door ons geteste Hardskin banden bedraagt 57,90 euro per stuk. Voor een band die zo sterk is en zo lang meegaat, is dit niet veel geld.

Klik hier voor een lijst met dealers.


Auteur: Michiel Van Aelbroeck

tags Banden Hutchinson Bandendruk Nooit meer lek
























































































































.be




Breedte van de Python2 HardSkin 29x2.25"

© Mountainbike.be




Hutchinson Cobra HardSkin

© Mountainbike.be




De Cobra is een relatief snelle band en gaat extreem lang mee dankzij zijn harde rubbercompound

© Mountainbike.be




Het noppenprofiel van de Python2 is zeer all-round

© Mountainbike.be




De Python2 op de weegschaal

© Mountainbike.be
Plaats reactie