Forumoverzicht Productinfo Fietsonderdelen Sram eagle X01 dubbele prijs GX dubbele duurzaamheid?

Sram eagle X01 dubbele prijs GX dubbele duurzaamheid?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.

Moderators: Reflex, Angelo., JanMan


theguy Mountainbiker

Berichten: 137
Hallo,

Zijn er hier mtb'ers die daarmee ervaring hebben en dit kunnen bevestigen of ontkennen?

thx!

kevx Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1753
Mijn bike: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO
Mijn gx cassette trapt op 1 kransje door sinds vorige weekend en is dus aan vervanging toe. Altijd met 2 gx kettingen gereden en wissel geregeld van voorblad.

Heb ong 8000km met die cassette gereden. Hier zitten ook redelijk wat weg km's bij + een handvol moddertochten.

De deraillieurwieltjes van gx zijn dikke rommel. Als je pecht hebt zijn ze na 1 modderige rit naar de kl*te...
Achterderailleur houdt het hier nog altijd uit maar er al zit wel wat speling op. Schakelt wel nog perfect dus die laat ik nog zitten.

Ben ook benieuwd naar de ervaringen met de duurdere versies.

theguy Mountainbiker

Berichten: 137
ik zou al heeeel blij zijn met 8000km op een GX cassette. Ik heb de mijne op 2000km al moeten vervangen omdat er een kleine kroon versleten was (wss van van 'plat' te rijden). Het was te irritant met die ketting die over de tanden slipt. Daarom dus de vraag.

theguy Mountainbiker

Berichten: 137
....en derailleurwieltjes GX idd rommel. De kunststof is al redelijk met bramen gereden na 600km

kevx Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1753
Mijn bike: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO
2000km is wel een heel groot verschil met de mijne...

Ik wisselde geregeld tuss een 34 en 36 voorblad. Daardoor reed ik telkens een tand kleiner of groter op de cassette. Heeft blijkbaar wel geholpen voor de levensduur. Er is momenteel ook maar 1 kroon die doorschiet.

Heb 2 34t en 2 36t voorbladen, die trouwens nog altijd niet versleten zijn waar ik dikwijls mee wisselde.

Ward81 Mountainbiker

Berichten: 148
Mijn bike: Stumpy, ne zwarten
Over het algemeen hebben duurdere spullen met betrekking tot de aandrijving geen langere levensduur, maar gaat het over gewichtsbesparing en de bling factor. En misschien schakelen de duurdere spullen ook iets sneller en vlotter. Maar als is relatief, een goed onderhouden en afgestelde SLX aandrijving zal beter en sneller schakelen dan een slecht afgestelde 1x12 XTR aandrijving.
Maar als je dus een langere levensduur zoekt heb je dus geen voordeel bij een X01 in plaats van de GX. Je ketting zeer goed onderhouden en roteren is de boodschap voor een langere levensduur.

theguy Mountainbiker

Berichten: 137
kevx schreef:
2000km is wel een heel groot verschil met de mijne...

Ik wisselde geregeld tuss een 34 en 36 voorblad. Daardoor reed ik telkens een tand kleiner of groter op de cassette. Heeft blijkbaar wel geholpen voor de levensduur. Er is momenteel ook maar 1 kroon die doorschiet.

Heb 2 34t en 2 36t voorbladen, die trouwens nog altijd niet versleten zijn waar ik dikwijls mee wisselde.


Ik rij met een 32 en die heeft me al heel veel uit de nood geholpen als plan B om met afgepeigerde benen of of steil bergop niet direct alle pijlen te verschieten. Die is ook groot genoeg om op de platte baan 35km/h te rijden (lukt aardig met een 29er om snelheid te maken). Ik rij ook al geruime tijd met een ovaal voorblad van Absolute Black en die toont na meer dan 3000km 0,0 slijtage sporen. Ik heb dus het voorblad niet mee vervangen en test nu een NX ketting (die kan roesten!) en die blijkt nu al duurzamer te zijn dan een GX ketting (ik heb een meetplaatje om 'rek' te meten). Zolang die ketting geen krimp slijtage vertoont laat ik deze erop liggen.
Ik vrees dat heel stijl & lang bergop met een 34t of 36t vooraan voor mij moeilijk zou zijn. In de zomer zou ik constant moeten wisselen tussen 'platte' lokale ritten (grote versnelling en dus de kleinere tandwielen gebruiken) tijdens de week en dan pittige ritten in het weekend wil zeggen telkens de trapas eruit halen om het voorblad te wisselen
Dus mocht iemand uit ervaring weten dat die x01 dubbel zo lang mee gaat dan probeer ik die eens.

bartike Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 466
Mijn bike: karton/aluminium/ijzer
heb er 4000km opstaan op gx cassette en kettingen , met 2 kettingen gereden die ik rond de 600km telkens wisselde.
xo derrailleur , tandwieltjes nog redelijk, wel beetje spelling op. derrailleur verder in prima staat. merendeel droge ritten

Enfant terrible Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 345
Mijn bike: Lapierre XR 629 2017 / Giant ATX Team
Ik rijd nu bijna 6 jaar met 1x11 X01. Mijn derailleur begint wat speling te vertonen.
Ik rijd altijd minstens 2 jaar met 1 casette en 2 kettingen, wat neerkomt op +/- 5000Km. Ik ben dus zeer tevreden met X01 geweest.
Ik zou nu graag een upgrade doen naar 1x12 en twijfel ook tss GX en X01. Ik heb 2 vrienden die
inmiddels met GX rijden. Eén ervan heeft reeds na 1 jaar casette en ketting moeten vervangen, de andere doet er wellicht ook geen 2 jaar mee naar
ik verhoor.

Je kan idd 2 GX kopen voor een X01. En GX schakelt blijkbaar zeker niet slecht.
Vraag me af of ik geen "Eagle X01 ASX upgrade kit" koop. Geen kabels meer : dan kan ik die zelf plaatsen => weer geld gespaard.
Ik moet alleen nog met zekerheid weten indien indien ik mijn 1x11 trapstel en tandwielen nog kan gebruiken met de Eagle.
Naar verluid wel...

marsellus_2000 Mountainbiker

Berichten: 55
Mijn bike: Trek Procaliber 9.7
Ik rij nu een klein jaar met NX, 7000km, van droge wegritten tot zware modderritten. Heb in het begin wel wat last gehad met afstelling van de derailleur. Uiteindelijk een betere kabel getrokken en de shifter geüpgraded naar X01, schakelt nu perfect. Heb mijn mening over derailleur dus wat bijgesteld, momenteel zeer tevreden over. Ketting en cassette vervangen iets onder de 6000km maar dat was vooral omdat ik alles in orde wilde hebben voor 7-daagse rit in het buitenland, was nog niet helemaal versleten.

Volgende

Keer terug naar Fietsonderdelen