Raad gevraagd ivm 1x sets en breder stuur met kortere pen

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
Dieterrr
Mountainbiker
Berichten: 9
Lid geworden op: za 26 nov 2016 20:39

Raad gevraagd ivm 1x sets en breder stuur met kortere pen

Bericht door Dieterrr »

Hey, ik heb een Scott Genius trail bike met een 740mm stuur op een 80mm stuurpen. Ik wil graag experimenteren met een breder stuur met kortere stuurpen. Ik denk richting 800mm stuur met 40mm pen. Wat zijn jullie ervaringen? Tips? Ervaringen met componenten? Ik rijd voornamelijk trails met geregeld technische singletrack afdalingen.

Ik wil ook graag richting 1X drivetrain (nu 2x10) maar blijkbaar passen SRAM 1x12's niet op m'n body. Kennen jullie 1x12's die eventueel wel passen of raden jullie Shimano 1x11 ook aan?

Fietsmodel: https://www.racycles.com/product/detail/11186" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Raad gevraagd ivm 1x sets en breder stuur met kortere pe

Bericht door KrisMaes76 »

Dieterrr schreef:Hey, ik heb een Scott Genius trail bike met een 740mm stuur op een 80mm stuurpen. Ik wil graag experimenteren met een breder stuur met kortere stuurpen. Ik denk richting 800mm stuur met 40mm pen. Wat zijn jullie ervaringen? Tips? Ervaringen met componenten? Ik rijd voornamelijk trails met geregeld technische singletrack afdalingen.

Ik wil ook graag richting 1X drivetrain (nu 2x10) maar blijkbaar passen SRAM 1x12's niet op m'n body. Kennen jullie 1x12's die eventueel wel passen of raden jullie Shimano 1x11 ook aan?

Fietsmodel: https://www.racycles.com/product/detail/11186" onclick="window.open(this.href);return false;
Kheb op mn spectral een 800mm stuur gezet (spank spike) en een 50mm pen (kcnc bear arm). Brede stuur gekocht met het idee om er wat vanaf te halen (ik was al een tijd met mn handvatten naar buiten geschoven aan het rijden), maar die 800 bevalt me enorm en ik ga het zo laten denk ik. Totale breedte is nu 810 door de handvatten.
-> ik ben wel gene smalle gast, ik kan me voorstellen als je vrij smal gebouwd bent, dat 800 wat te breed gaat voelen.

-> op sommige smalle stukken heb ik in het begin wel wat beter moeten mikken om er heelhuids door te geraken.

ivm 1x: geen ervaring mee, ik vind mn voorderrie wel handig :)
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Raad gevraagd ivm 1x sets en breder stuur met kortere pe

Bericht door Mister No Chaïn »

Op jou naaf kan je een xD body zetten, gewoon die 1x12 kopen dus!
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Raad gevraagd ivm 1x sets en breder stuur met kortere pe

Bericht door aresius »

Die keuze zal ook wat van je budget afhangen.
1x12 is relatief nieuw en kost meer dan een 1x11 groep. Met de 11sp groepen kan je iets voordeliger iets regelen.

Maar de eagle heeft volgens mij wel meer voordelen aangezien je het bereik van je 2x10 kan behouden.
Met een 1x11 zal je moeten kiezen langs welke kant je enkele versnellingen wil missen. Alhoewel kan je met de E13 cassette dan weer meer bereik creëren.
Plaats reactie