Enkel voorwiel upgraden?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Plaats reactie
scaramouche
Mountainbiker
Berichten: 55
Lid geworden op: do 27 apr 2017 09:33

Enkel voorwiel upgraden?

Bericht door scaramouche »

Ik volg de stelling dat betere wielen wellicht een van de beste investeringen zijn als je je bike wil upgraden. Maar tegelijk ook een behoorlijk dure investering natuurlijk. Daarom: wordt het gedaan om in eerste instantie slechts 1 wiel te upgraden? Bijvoorbeeld het voorwiel als je vooraan gewicht wil besparen of betere handling wil? Of achteraan als je snellere acceleratie wil? Zijn er voorbeelden van rijders die met 2 verschillende wielen rijden, bijvoorbeeld eentje in carbon en eentje in alluminium? Misschien domme vragen, sorry in dat geval!
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Enkel voorwiel upgraden?

Bericht door spaghetti_2 »

De meesten rijden uiteraard met eenzelfde wielset maar er is niets wat je tegenhoudt om met twee verschillende wielen te rijden. Tegenwoordig zijn er zoveel verschillende standaarden: QR vs TA, boost voor en/of achteraan, predictive steering voornaaf die enkel met een RS1 vork past, enzovoort. Als je een interessant setje op het forum hier of op 2dehannds ziet waarbij enkel voor- of achterwiel past, dan zou ik me niet inhouden om een koopje te doen.

Als je dan toch een enkel wiel wilt kopen, dan zou ik voor het voorwiel gaan. Een wiel dat strak instuurt is een plezier om mee te rijden. Op voorwaarde dat kader en vork ook een degelijke stijfheid hebben natuurlijk. Bedenk wel dat als je op termijn toch het 'tweede' wiel wilt kopen, dat je meestal goedkoper af bent met het kopen van een set.
scaramouche
Mountainbiker
Berichten: 55
Lid geworden op: do 27 apr 2017 09:33

Re: Enkel voorwiel upgraden?

Bericht door scaramouche »

Ik dacht inderdaad in eerste instantie aan een voorwiel, omdat ik wendbaarheid, speelsheid meer vooropstel dan snelheid en strava gemiddeldes. Iemand misschien een suggestie qua wielkeuze op dat vlak?
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Enkel voorwiel upgraden?

Bericht door spaghetti_2 »

Kan je iets verduidelijken waarnaar je op zoek bent? Welk type fiets heb je, welke wielset zit er nu in, wat is je rijstijl en terrein?
Een top XC wielset biedt weinig meerwaarde onder een trail bike.
scaramouche
Mountainbiker
Berichten: 55
Lid geworden op: do 27 apr 2017 09:33

Re: Enkel voorwiel upgraden?

Bericht door scaramouche »

De fiets waarover ik het heb is een 2018 Kona Honzo AL.
Trail gericht dus, stuurkunst en fietsbeheersing gaan voorop, ik ga dan ook vaak oefenen op een nabijgelegen skatepark. Hoe meer de beide wielen van de grond komen, hoe liever ik het heb. Ik ben een hele lichte rijder: 59 kg voor 1.79m.
Ik moet in eerste instantie de vork upgraden, is nu een zeer basic en dus ook behoorlijk zware recon silver. Het voorwiel zou een 2e stap kunnen zijn.
diert
Mountainbiker
Berichten: 211
Lid geworden op: di 17 aug 2010 16:20
Rijdt met: specialized epic expert - trek costum paint beachbike

Re: Enkel voorwiel upgraden?

Bericht door diert »

ga dan maar voor xm1501, is all-mountain gebruik met een super gewicht. ik heb zelf xr1501 en weeg zelf +-100kg en geven geen krimp!
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Enkel voorwiel upgraden?

Bericht door spaghetti_2 »

Met je gewicht kan je inderdaad al naar een lichter setje gaan. Ik zou vooral naar een lekker brede velg kijken. DT Swiss maakt zeer goede wielen maar de velgbreedte is soms een beetje conservatief (= smal), al zijn ze deze nu wat aan het verbreden.
Plaats reactie