Standaard roval wielen

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
yelram
Mountainbiker
Berichten: 16
Lid geworden op: di 04 jun 2013 19:57

Standaard roval wielen

Bericht door yelram »

Dag Allen

Ik heb een epic comp carbon WC (2017). Leuke fiets, maar op snelle afdalingen heb ik wat schrik, het is precies of ik op hoge snelheid de fiets niet echt onder controle heb en dat hij rechtdoor wil wanneer ik wil draaien. De angst is dan dat mijn wiel zal wegschuiven. OP mijn vorige bike had ik dit niet, lekker vlammen bergaf...

Ik dacht dat het misschien aan de standaard roval wieltjes kan liggen die niet stijf genoeg zijn? Daarom wil ik deze graag vervangen met kerst door een setje mavic crossmax light wielen. 400 euro voor dat setje

Wat is jullie idee? go or no go?

Groet Yelram
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Standaard roval wielen

Bericht door Free_ltd »

Hebt ge er al eens andere wielen in gestoken om te voelen of het effectief aan de velg ligt of aan de banden?
Ik vermoed dat er iemand van uw vrienden/mederijders wel een setje even wil uitwisselen, indien het past?
Gebruikersavatar
Wacky-S
Mountainbiker
Berichten: 1059
Lid geworden op: di 11 aug 2009 12:31
Rijdt met: ene zonder moteur

Re: Standaard roval wielen

Bericht door Wacky-S »

Op welke fiets heb je voordien gereden?
En lekker bergaf vlammen met een Crossmax Light setje? Ik veronderstel dan gewone boswegen zonder al te veel wortels, putten, etc?
yelram
Mountainbiker
Berichten: 16
Lid geworden op: di 04 jun 2013 19:57

Re: Standaard roval wielen

Bericht door yelram »

Ik kan niet direct testen. Boost+xd zit niet in mijn vrienden groep. Ik heb een 6 tal vss banden die ik wissel en rij tibles. Aan de babd ligt het niet. Hiervoor dt swiss 2700 wielen.

Ik rij bams en 02bikers ritjes en af en toe iets in duitsland. Marathons. Maar mijn budget is niet zo ruim dat ik daar set van 800 in kan steken. Ik wil gewoon upgraden naar iets beter, lichter en stijver en stoot op de crossmax lite wielen die in mijn budget passen.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Standaard roval wielen

Bericht door spaghetti_2 »

Op dit forum of op 2dehands vind je wel eens X1700 of XR1501 wielen van DT Swiss die zo goed als nieuw uit een Canyon te koop worden gezet. Ik rij zelf met de X1700 naar volle tevredenheid en heb al veel goede dingen gehoord over XR1501. Passen volledig in jouw (en mijn) inzetgebied.
bossi
Mountainbiker
Berichten: 114
Lid geworden op: do 04 aug 2011 19:49
Rijdt met: specialized epic

Re: Standaard roval wielen

Bericht door bossi »

In de epic expert zit een wielset roval control oem disc ( carbon velg waarde 749 ) is het nodig deze te vervangen door de roval control 29 carbon omdat daar dt swiss naven inzitten( 1199).Zijn deze de investering waard ?
Gebruikersavatar
Tommy G
Mountainbiker
Berichten: 71
Lid geworden op: do 23 mar 2006 10:40
Rijdt met: specialized epic comp carbon worldcup, specialized stumjumper, Trek 2.5 racefiets

Re: Standaard roval wielen

Bericht door Tommy G »

Volgens mij zijn die wielen geen boost maar gewoon 12x142 achter en 15x100 voor. De body is ook geen xd. Controleer het maar eens goed voor je nieuwe wielen koopt. Met al die verschillende standaarden heb je rap iets fouts besteld.
Ik heb dezelfde fiets model 2017 (zwart met groen lijntje).
Zelf rij ik tubless met rocket ron banden en ik heb geen last in het naar beneden rijden.
Ik ben echter ook niet super tevreden van de originele wielset, regelmatig spelling op as en al 2 maal goede slag in mijn wiel.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Standaard roval wielen

Bericht door KrisMaes76 »

yelram schreef:Dag Allen

Ik heb een epic comp carbon WC (2017). Leuke fiets, maar op snelle afdalingen heb ik wat schrik, het is precies of ik op hoge snelheid de fiets niet echt onder controle heb en dat hij rechtdoor wil wanneer ik wil draaien. De angst is dan dat mijn wiel zal wegschuiven. OP mijn vorige bike had ik dit niet, lekker vlammen bergaf...

Ik dacht dat het misschien aan de standaard roval wieltjes kan liggen die niet stijf genoeg zijn? Daarom wil ik deze graag vervangen met kerst door een setje mavic crossmax light wielen. 400 euro voor dat setje

Wat is jullie idee? go or no go?

Groet Yelram
Ik betwijfel of dit aan je wielen ligt...

Hoe is de geometrie van je epic tov je vorige fiets?

Mijn eerste idee is dat je te weinig druk op je voorwiel zet bij het afdalen. Probeer je stuur lager te zetten en/ of je gewicht meer naar voor te schuiven. Mss dat een breder stuur + kortere stuurpen ook kunnen helpen.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Standaard roval wielen

Bericht door spaghetti_2 »

De spaken eens naspannen kan soms ook veel doen. Het zou niet mogen, maar moet al eens gebeuren bij fabriekswielen.
Gebruikersavatar
Erik.B
Mountainbiker
Berichten: 1396
Lid geworden op: di 05 jul 2005 11:21
Rijdt met: Orbea Oiz TR

Re: Standaard roval wielen

Bericht door Erik.B »

Bandendruk te hoog?
Plaats reactie