Klikpedalen

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
Oteb
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: do 10 feb 2005 14:45
Rijdt met: Scott

Klikpedalen

Bericht door Oteb »

Ik ben onlangs begonnen met mountainbiken (ben trouwens ook nieuw hier op het forum) en ik moet zeggen dat het mij wel bevalt. Ik ben nu al efjes bezig en zou graag andere pedalen opsteken. Het lijkt mij handiger dan gewone pedalen omdat je nu ook kunt trekken i.p.v alleen te duwen. Het is vooral om aan kracht te winnen, o.a. voor beklimmingen en lastige modderstroken. Is dit een goed idee, vooral voor de modder? Kun je dan nog gemakkelijk in- en uitklikken?
Welke (niet te dure) kun je mij aanraden en welke niet? Wat is jullie ervaring met klikpedalen, kun je nog op tijd uitklikken, enz..?

Alvast bedankt.

P.S. Sorry dat ik een beetje veel vragen tegelijkertijd gesteld heb.
Gebruikersavatar
scott racer
Mountainbiker
Berichten: 1639
Lid geworden op: zo 02 nov 2003 11:54
Rijdt met: bolt als ik trap!

Bericht door scott racer »

:wink: Welkom al op het forum.

Klik eens op zoeken en vul klikpedaal in ,dan ben je een avondje zoet(koemeke koffe en e koekske :wink: )


Nee zeker doen ,eens ge ze hebt kunde ze niemeer missen.
Een goeie starter is de pdm-520 van shimano de 540 is duurder maar beter .
8) Have fun
flabbes
Mountainbiker
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 09 jan 2005 14:14
Rijdt met: Kinesis a500 frame rockshox judy tt en shimano deore

Bericht door flabbes »

U kunt u ook bij de Local Bike Shop een shimano boekje halen. Zoek even in de inhoudpagina naar schoenen of SPD-pedalen, en u bent een stuk wijzer wat de prijs betreft. Wat betreft hoe efficient het is: vraag op t forum naar eigen ervaringen
Gebruikersavatar
Merlin
Mountainbiker
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 30 mei 2004 22:55
Rijdt met: Specialized Stumpjumper, Reba Team, sram X-0

Bericht door Merlin »

Welkom op 't forum.

Klikpedalen zijn ne must vind ik. Als ge der nog nooit mee gereden hebt, zal da effekes raar doen dat uw voeten 'vasthangen', maar da zijt ge zeer snel gewoon. Ik vind het zelf al raar, en zelfs ambetant om me ne fiets te rijden zonder klikpedalen.
Ge geraakt daar zeker en vast gemakkelijk uit. Iedereen heeft wel al ne keer op zijn zomerzij gelegen, maar da gebeurt echt ni veel.

Klikpedalen... nen aanrader

greetz
Merlin
Gebruikersavatar
DeJean
Mountainbiker
Berichten: 449
Lid geworden op: ma 07 feb 2005 16:47
Contacteer:

Bericht door DeJean »

Eggbeaters zijn duurder maar beter in de modder dan Shimanos.

2 tips:
-neem ruim de tijd om je plaatjes op je schoenen af te stellen. Als je daar vlug overgaat kan je kniepijn hebben tijdens t rijden. Vraag een kenner om hulp.
- in t begin ga je zeker vallen. Omdat je in t begin nog de uitklikbeweging niet als reflex hebt. Live with it. Na een val of drie zal je ermee weg zijn en zelfs tijdens crashes ngo vlot losklikken.
Van Cot
Mountainbiker
Berichten: 1045
Lid geworden op: za 20 mar 2004 01:34
Rijdt met: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Bericht door Van Cot »

voordeel in het klimmen, niet echt, aangezien de vermoeidheid meespeelt, het trekken en duwen aan de pedalen is vermoeiender dan duwen alleen, maar soms kan het er wel op aankomen.

in de modder: ja! zeker en vast aangezien het daar belangrijk is een zo constant mogelijke soepele beweging te hebben. Toen ik nog met gewone pedalen reed vele meer stilgevallen in de modder dan met klikpedalen.
Gebruikersavatar
cg
Mountainbiker
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 19 apr 2004 12:15
Rijdt met: cube acid XT groep en manitou mars vork

Bericht door cg »

ook niet onbelangrijk is het feit dat je niet meer van je pedalen kan glijden op een hobbelig parkoer of afdaling. Als je in het begin echt oefend op het in en uitklikken en ke niet direct off road begeeft valt het gewoonworden wel mee.
flabbes
Mountainbiker
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 09 jan 2005 14:14
Rijdt met: Kinesis a500 frame rockshox judy tt en shimano deore

Bericht door flabbes »

hoe zot het eiglijk met een Aluminium kooi, met toeclips & straps zoals op de giant xtc 3 zit zoals op het bijgevoegd plaatje. Is dat ook zo handig als de klikpedale??

http://www.giant-bicycles.com/images/_u ... C3_031.jpg
Gebruikersavatar
P€T€R
Mountainbiker
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 21 nov 2004 18:41
Rijdt met: Granville

Bericht door P€T€R »

flabbes schreef:hoe zot het eiglijk met een Aluminium kooi, met toeclips & straps zoals op de giant xtc 3 zit zoals op het bijgevoegd plaatje. Is dat ook zo handig als de klikpedale??

http://www.giant-bicycles.com/images/_u ... C3_031.jpg
Ik denk van ni. Ge geraakt er volgens mij veel moeilijker in en uit.
En vooral da moeilijk uitgerakken lijkt me vervelend (gemakkelijk vallen).
Gebruikersavatar
alain vandam
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 31 jan 2005 09:51
Rijdt met: american eagle

Bericht door alain vandam »

Ik zelf heb ook jaren gereden met gewone pedalen.
Na lang twijfelen heb ik ook gekozen voor klikpedalen,en ik moet zeggen.
Ik had het VEEL EERDER moeten doen.
Man ,wat een comfort.Zowel bergaf als bergop.Ik heb gekozen voor shimano en rij met schoenen van Specialized : kostprijs klikpedalen 63 € en voor de schoenen 78 €.
Wat betreft "eruit klikken van de pedaal";mijn fietsenmaker heeft de klikpedalen zo geregeld dat ik er direct uit klik.
Echt simpel hoor.dus ik zou zeggen ;niet zo lang twijfelen als ik heb gedaan en installeer ze zo vlug mogelijk!!!
Plaats reactie