Xt 1x11 of 2 X 11??

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2002
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Xt 1x11 of 2 X 11??

Bericht door Mister No Chaïn »

spaghetti_2 schreef:en met een 32-11 kan je wel bijtrappen tot ca. 42 km/h. Het is echter niet uitzonderlijk dat er op dalende stukken in een marathon/chrono stevig wordt doorgereden en hier wil ik wel echt niet tekort komen.
Om 42 per uur te rijden op een 32x11 moet je al 105 omwentelingen trappen, dat is uiteraard mogelijk maar als je spreekt over lange afdalingen lijkt me dat toch niet ideaal. Op dat vlak heeft een Sram met zijn 10 tanden toch wel een streepje voor.
Zoals je zegt mag qua lichtste verzet 32x42 zeker geen probleem zijn, als je bij Shimano wil blijven kan je misschien opteren voor een 34 vooraan. Voor mezelf zou dit in de Ardennen te zwaar zijn maar voor jou niet onmogelijk denk ik. Dat zullen andere wedstrijdrijders beter weten :-)
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Xt 1x11 of 2 X 11??

Bericht door _anonymus_ »

Ik rij nu zelf al even met 1x11.
Ik vind het super, omdat het zo simpel is.
Maar je verliest toch echt wel bereik, en zoals vroeger omhoog rijden op de meest onmogelijke beklimmingen is er niet meer bij voor mij.
Dus als wedstrijdrijder zou ik toch eerder 2x11 nemen, zeker als je graag een constante cadans trapt.
Gebruikersavatar
Klein
Mountainbiker
Berichten: 98
Lid geworden op: za 15 dec 2007 20:59
Rijdt met: Specialized stumpjumper expert carbon 29

Re: Xt 1x11 of 2 X 11??

Bericht door Klein »

1x11 is het beste wat ik al veranderd heb aan mijn fiets. Momenteel rij ik 32 ovaal en 11/42, en totaal geen problemen met het bereik en geraakt nog "overal" op...
Wacht nu op onderdelen om 34 ovaal en 11/46 te steken. Om toch sneller te kunnen rijden en niet te zot moet bijtrappen.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Xt 1x11 of 2 X 11??

Bericht door spaghetti_2 »

Bedankt voor alle reacties alvast. Zo te horen is iedereen tevreden maar is er toch altijd een 'maar'. Ik denk dat ik voorlopig voor 2x11 zou opteren, aangezien de fiets die ik op het oog heb zo is afgemonteerd en dit redelijk eenvoudig naar 1x11 om te bouwen valt zonder grote kosten, mocht ik het toch eens willen proberen :)
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: Xt 1x11 of 2 X 11??

Bericht door TaurineR »

Ik ben heel blij met mijn keuze om naar 1x 11 te gaan.
Vroeger had ik 2x9 (44-29) en (34-11) ratio hoog-laag +/-4,2.
Nu 1x11 voor 34 en achter 44-9, ratio is +/-4,85
Voordeel 1: geen problemen meer met voorderaileur.
Voordeel 2: Groter schakelbereik.
Voordeel 3: Sneller schakelen als het nodig is..
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Xt 1x11 of 2 X 11??

Bericht door _anonymus_ »

Hangt er inderdaad wat vanaf wat je gewend bent om te trappen.
Ik reed voordien ook 2x9, maar wel 20-32 voor in combinatie met 11-32 achteraan.
Nu heb ik 1x11 met een 30T vooraan en 11-42 achteraan.
Tot nu toe ben ik hier nog nergens echt mee in de problemen gekomen, maar ik ben er nog niet mee naar de Ardennen geweest.
Als ik naar de bergen zou trekken, zou ik toch een 11-46 cassette achteraan steken.
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: Xt 1x11 of 2 X 11??

Bericht door TaurineR »

_anonymus_ schreef:Hangt er inderdaad wat vanaf wat je gewend bent om te trappen.
Ik reed voordien ook 2x9, maar wel 20-32 voor in combinatie met 11-32 achteraan.
Nu heb ik 1x11 met een 30T vooraan en 11-42 achteraan.
Tot nu toe ben ik hier nog nergens echt mee in de problemen gekomen, maar ik ben er nog niet mee naar de Ardennen geweest.
Als ik naar de bergen zou trekken, zou ik toch een 11-46 cassette achteraan steken.
Het is toch eenvoudiger om vooraan het tandwiel aan te passen?
Ik heb een 32t(Alpen) en 36t(wegrit) liggen, maar nog niet gebruikt.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Xt 1x11 of 2 X 11??

Bericht door _anonymus_ »

In mijn geval niet: mijn voorste tandwiel is momenteel een 30, en da's het kleinste dat je op een XT-crank kan monteren.
Dus als ik nog lichter wil, moet ik een 11-46 cassette monteren. Maar eerst eens met de huidige set-up naar de Ardennen zien te geraken, dat zal veel zeggen of ik effectief een 11-46 cassette nodig heb of mijn 11-42 toch volstaat voor de bergen.
Toen ik 2x9 reed, had ik een 20T als kleinste en een 32T als grootste blad vooraan. Ik ben dus gewend om licht te kunnen trappen.
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Xt 1x11 of 2 X 11??

Bericht door aresius »

Vooraan een 30t en achteraan 42t komt ongeveer overeen met 22t voor en 32t achter.
Als je een 20t vooraan gewend bent, zal het toch even straffer trappen zijn op de steile stukken.

Zelf heb ik op m'n hardtail een 1x10 (30t / 11-42t) setup, in de Ardennen gaat dit nog net omdat de klims niet ontzettend lang zijn.
Op m'n fully blijf ik (voorlopig) met de 2x10 (34-22t / 11-36t) setup rijden, zeker voor de buitenlandse uitspattingen in de Alpen en Pyreneeën heb ik graag een comfortabel klimverzet.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Xt 1x11 of 2 X 11??

Bericht door BertG »

Dat gebrek aan bereik is ondertussen wel achterhaald tenzij je natuurlijk enkel Shimano kent of wil gebruiken, o.a. e13 heeft mooie oplossingen die nog goed blijken te werken ook. Vorige zomer met veel plezier 3 weken in Frankrijk rondgereden met een Sram 10-42 cassette en een 30t ovalen blad, dus geen kl*te voorderrie meer voor mij.

Enige minpunt dat ik nog kan bedenken is de iets grotere stappen met een enkel voorblad t.o.v. een dubbel of trippel maar weet dat je met bijvoorbeeld een dubbel ook best niet alle versnellingen gebruikt i.v.m. de kettinglijn.
Plaats reactie