Shimano xt vs SRAM X0 (slijtage, duurzaamheid, ...)

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5036
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Shimano xt vs SRAM X0 (slijtage, duurzaamheid, ...)

Bericht door madskatingcow »

TaurineR schreef:Een derailleur heeft geen bewegende delen
Oei, dan heb je een speciaal model : bij mij beweegt buiten de derailleurwieltjes de kooi van voor naar achter, de derailleur zijdelings via de scharnierpunten en kan hij via het draaipunt voorwaarts / achterwaarts roteren. Is vast een speciaal model :wink: :lol:

Effe serieus : ook daar komt speling op na verloop van tijd, en ook de veer wordt slapper, wat de nauwkeurigheid van het schakelen beinvloed.
Gebruikersavatar
mountainollie
Mountainbiker
Berichten: 89
Lid geworden op: za 08 apr 2006 21:36
Rijdt met: Canyon Lux CF 7.0 Specialized stumpjumper HT '08 "GESTOLEN"

Re: Shimano xt vs SRAM X0 (slijtage, duurzaamheid, ...)

Bericht door mountainollie »

Ik heb sram x9. Mijn derailleurwieltjes zijn een maand of 2 geleden voor de eerste keer vervangen. Na toch wel ongeveer 5000km
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Shimano xt vs SRAM X0 (slijtage, duurzaamheid, ...)

Bericht door BertG »

Ik rij al jaar en dag met Sram (x0, x9 en sinds kort ook gx) en 't is mij in ieder geval nooit opgevallen dat die derrie wieltjes opvallend snel zouden slijten, of die van shimano zouden 5 jaar moeten meegaan maar da zal wel niet. Veel hangt natuurlijk af van rijomstandigheden, onderhoud, aantal km's etc... anders vergelijk je appelen met peren.
MarcNL
Mountainbiker
Berichten: 9
Lid geworden op: di 07 jun 2016 19:26
Rijdt met: Specialized Epic Expert 2018

Re: Shimano xt vs SRAM X0 (slijtage, duurzaamheid, ...)

Bericht door MarcNL »

Ook ik rijd nu 3 à 4 jaar met Sram X0. Probleemloos. Eens per 14 maanden vervang ik cassette, grote kettingblad vóór en derailleurwieltjes. Deze laatste neem ik van Hope, mooiere vorm en leukere kleurtjes. Ze slijten zeker niet harder dan de rest.
Supernaut
Mountainbiker
Berichten: 840
Lid geworden op: do 21 okt 2004 15:46

Re: Shimano xt vs SRAM X0 (slijtage, duurzaamheid, ...)

Bericht door Supernaut »

MarcNL schreef:Ook ik rijd nu 3 à 4 jaar met Sram X0. Probleemloos. Eens per 14 maanden vervang ik cassette, grote kettingblad vóór en derailleurwieltjes. Deze laatste neem ik van Hope, mooiere vorm en leukere kleurtjes. Ze slijten zeker niet harder dan de rest.
Vervangen per maand ( jaar ) is geen referentie .
Kilometers , weersomstandigheden , parcours , belasting ........... .
Ik kan ook gemakkelijk 12000km fietsen met 1 ketting en cassette .
Dan moet ik zelfs de kettingbladen en der.-wieltjes niet vervangen .
Gebruikersavatar
KUBA
Mountainbiker
Berichten: 1210
Lid geworden op: zo 19 okt 2008 19:42
Rijdt met: Speci Stumpjumper , Canyon Grand Canyon CF SLX RS1.LTD , Rocky Mountain Element 70 RSL

Re: Shimano xt vs SRAM X0 (slijtage, duurzaamheid, ...)

Bericht door KUBA »

Ik vind dat er nogal veel gerefereerd word naar advertenties / gepubliceerde testen , mijn praktijkervaring ervaart dat in deze nogal wat te betwijfelen info verspreid wordt.
Ben nogal materiaalfreak wel in deze zin dat ik het door de jaren heen een uitdaging vindt/vond zo lang mogelijk te doen met 1 set zijnde derriewieltjes/casette/3 kettingen/en middenblad.
Zodoende door de jaren heen al heel wat samenstellingen getest en sinds een 3-tal jaar vaste setting afhankelijk van fiets (zomer of mudbike)

Mudbike , zo simpel mogelijk in die zin
- XO shifters en derrie (intussen 9Jaar dienst in meest ongure omstandigheden) , ervoor X9 => XO schakelt nog net iets strakker en mijn insziens onverwoestbaar als......je er onmiddellijk de originele SRAM derriewieltjes uithaalt.
- Kettingen SH LX , niets te duur gaat er in de W-VL modder of Noord Franse terrilgrond of Strand/duinuitstappen toch razendsnel aan.
- Ahja en V-Brakes , in de modder geen geklooi met schijfremblokken die erdoor zitten...
- Standtijd +/- 3.000Km (dus enkel gebruikt in de zware omstandigheden)

Zomerfiets(en) :oops:
- Remmen , HOPE RACE TECH 2 / op de andere SRAM XO => Hope iets beter naar instelbaarheid toe maar voor de rest even tevreden , nooit geen vodden. WAT NIET KON GEZEGD WORDEN VAN DE AVIDS , DERAF DIE ROMMEL.
- Derrie + shifters => SRAM XO
- Derriewieltjes KCNC Met ceramische lagers. (verschillende sets originele SRAM derriewieltjes "versleten" , is inderdaad wel wat opletten met deze...durven nogal eens griperen wat u een derriepad en bij geluk derrie en wat spaken kan kosten.
- Casette : SRAM RED SPIDER (9speed) de andere SRAM XO
- Kettingen : 3 x YABAN SL
- Standtijd : steeds boven de 5.000Km

De groep wordt vervangen als de kettingen op 1.0 rek zitten , dan is de rest er evenwaardig aan toe. Verder met de ketting zou mogelijk zijn maar doe ik veiligheidshalve niet want heb liever niet (meer #-o ) dat de ketting breekt juist als je vollen teut op de trappers aan het stampen bent (accelereren/intervaltraining/zware onverharde beklimming) , ooit getest hoever een ketting kan....was leutig om in den douche al den asphalt uit de schaafwonden van mijn arm/schouder/dijbeen en bil te halen ](*,) ](*,)

Hopelijk kunnen jullie er wat mee

Grts
Kuba
Plaats reactie