Vork: wie geveerd en wie vast?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
tragerudy
Mountainbiker
Berichten: 47
Lid geworden op: za 23 okt 2004 21:16
Rijdt met: flanders

Vork: wie geveerd en wie vast?

Bericht door tragerudy »

Ik heb vroeger met geveerde vork gereden en vond dit maar niks, je verliest zo veer power als je eens doorstampt,heb ook nog met dubbelle pomp(achtertrain en voorvork) gereden en dat was nog slechter, ik rij nu met een vaste voorvork en dat vind ik prachtig!! Dit is pas echt, ik heb vijf jaar aan cyclocross gedaan en daar was het ook zonder pomp!!
Mijn voorvork in carbon van Ridley kost mij 150 euro en is onderhoudsvrij!!!
Gebruikersavatar
Rudy D
Mountainbiker
Berichten: 100
Lid geworden op: wo 23 okt 2002 20:05
Rijdt met: Radon ZR Black Race

Bericht door Rudy D »

Zolang je in Vlaanderen blijft rijden is een vaste vork ok, maar eens je naar de Ardennen trekt is een deftige geveerde vork onmisbaar. Vooral op het gebied van comfort en veiligheid bij het afdalen.
Gebruikersavatar
catchup!
Mountainbiker
Berichten: 521
Lid geworden op: wo 09 apr 2003 11:14

Bericht door catchup! »

mijn gedacht!
Echte mountainbiken zonder voorvering is de hel. In de ardennen, maar zeker in hooggebergte (de alpen) kun je maar 50% van uw mogelijkheden benutten.

In de beide vlaanders, antwerpen en de limburg is het vooral comfort, 90% van de tt's daar zijn dan ook meer cyclocross dan mtb.
Gebruikersavatar
bieste
Mountainbiker
Berichten: 613
Lid geworden op: za 07 dec 2002 10:56
Rijdt met: BULLS Coperhead 3 27.5"

Bericht door bieste »

Ik heb twee bikes. Eentje met verende vork en daar steekt ook pion 11-32 op. De andere heeft vaste vork en 12-23 pion. Hier in de vlaanders rij ik bijna steeds met vaste voorvork en dat heeft zeker zijn voordelen. Ook de keuze van pioen is hier belangrijk, die kleine versnellingen hebt ge hier toch niet nodig. Eens het parcours wat meer geaccidenteerd is ondervind ik direkt het comfort van die verende vork. Ik heb ook verende zadelpen. Maar in de vlaanders ondervind ge daar meer last dan voordeel van.
Deze zomer waren we in de Vogezen, maar daar zou het onbegonnen werk zijn zonder verende vork.
Gebruikersavatar
Venne
Mountainbiker
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 19 nov 2004 18:43
Rijdt met: specialized rockhopper pro 2003

Bericht door Venne »

Ik zou niet meer kunnen zonder verende voorvork. Het is veel confortabeler en ge hebt alles meer onder controle. Da veel power verliezen is ook ni waar want er bestaat nog altijd zoiets als ne lock out of nen Terra Logic van FOX.

---> geeft mij maar een verende vork. :wink: :wink:
Gebruikersavatar
RacScott
Mountainbiker
Berichten: 138
Lid geworden op: za 06 jul 2002 02:00
Rijdt met: Scott Comp Racing
Contacteer:

Bericht door RacScott »

Ik rijd ook altijd met geveerde voorvork, momenteel een Rockshox Judy XC (basis dus) maar ga deze vervangen door iets beter. Vermits ik veel last heb van carpal-tunnel syndroom(slaperige handen) na enkele kilometers, zou ik toch niet zonder voorvork willen. Zelfs in ons vlaanderenland vind ik het toch ook nuttig. In de Ardennen heb ik er echt wel meer aan al zouden de veereigenschappen beter kunnen dan deze judy.
Magura
Mountainbiker
Berichten: 939
Lid geworden op: zo 26 sep 2004 18:59
Rijdt met: 4x alu, 1x krakbon, 1x tita + dolf, 1x tita 29",1x Cust Tec SingleSpeed, 1x staal, 1x tita zand
Contacteer:

Bericht door Magura »

Ik MTB al 10 jaar, en ik heb pas sinds dit jaar een verende voorvork. Met de vaste vork heb ik al ontelbare marathons in binnenland en buitenland gedaan (Ardennen, Alpen, ...).
De meesten kijken wel raar als je aan de start staat met ne vaste vork, maar die met hun duur materiaal reed ik toen evenwel voorbij!

Nu moet ik wel toegeven dat een vering "aangenamer" rijd, maar ik wil maar zeggen dat het ook zonder kan.
Van Cot
Mountainbiker
Berichten: 1045
Lid geworden op: za 20 mar 2004 01:34
Rijdt met: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Bericht door Van Cot »

beter geen vering dan een slechte, daarom zit ik er ook aan te denken om een vast vork op mijne yz2 te zetten, tegenwoordig heeft dat vork een raar effect, ze veert pas na het obstakel met andere woorden, eerst krijg je ne schok te verwerken alsof je met een vast vork rijd en dan begint ze in te veren om daarna uit te veren en te blijven trillen gedurende een halve minuut.
Gebruikersavatar
beethoven
Mountainbiker
Berichten: 658
Lid geworden op: ma 06 okt 2003 18:44
Rijdt met: Specia hard-rock

Bericht door beethoven »

Een maat van mij rijd ook al eens met een vaste vork. En ja je verliest geen snelheid bij een vaste vork. Met een verende vork welke je niet vast kan zetten is dat wel zo.

Je hebt verlies, ik ben ook die menig toe gedaan.

Mijne andere maat welke wel met een lock-out rijd zie ik deze veel gebruiken zelfs, vooral als die bergop gaat.

Ik moet je hier in bij treden.

Ik had juist nog 1 vraag, heb jij mtb schoenen????????

Rudy VdE
Gebruikersavatar
Yakke
Mountainbiker
Berichten: 1540
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: ne goeie!
Contacteer:

Bericht door Yakke »

Ik rij met beide en wissel ze af en toe.
Voor strandraces gebruik in altijd een vaste vork, enerzijds voor meer rendement, maar zeker ook om de verende niet te folteren.
Nu het winter is, blijft mijn vaste vork er gewoon opstaan, omdat ik dan toch enkel hier in de buurt rij en een voorvering dus geen zin heeft.
Plaats reactie