ZTR Crest of Mavic crossmax slr 29er

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: ZTR Crest of Mavic crossmax slr 29er

Bericht door Reflex »

roelp schreef:op bikeboosting.nl staan max. rijdersgewichten, al moeten die wel met een korrel zout genomen worden. Ik heb Crest velgen, en zit voorlopig toch nog een stuk boven de 85kg ... Maar we werken eraan :-D
Ben ik het niet mee eens. Ernie zet de max gewichten zo scherp om zeker te zijn dat er geen geplooide velgen ontstaan. Als je met een hoger gewicht zulke lichte wielen wenst te gebruiken bestaat er een kans dat de velg breekt. Door mannen zoals jou worden de Crest velgen als slecht bestempeld. Dat is net als zoveel lichtgewichte dingen. Mensen nemen de max gewichten met een korrel zout en dan is het product slecht als het breekt.
Gebruikersavatar
rombaft
Mountainbiker
Berichten: 1118
Lid geworden op: do 17 aug 2006 19:02
Rijdt met: Canyon 29'er, CUBE 26" fixed fork, Canyon ultimate CF 8,0

Re: ZTR Crest of Mavic crossmax slr 29er

Bericht door rombaft »

Reflex schreef:
roelp schreef:op bikeboosting.nl staan max. rijdersgewichten, al moeten die wel met een korrel zout genomen worden. Ik heb Crest velgen, en zit voorlopig toch nog een stuk boven de 85kg ... Maar we werken eraan :-D
Ben ik het niet mee eens. Ernie zet de max gewichten zo scherp om zeker te zijn dat er geen geplooide velgen ontstaan. Als je met een hoger gewicht zulke lichte wielen wenst te gebruiken bestaat er een kans dat de velg breekt. Door mannen zoals jou worden de Crest velgen als slecht bestempeld. Dat is net als zoveel lichtgewichte dingen. Mensen nemen de max gewichten met een korrel zout en dan is het product slecht als het breekt.

nietemin zal de handelaar/fabrikant wel marge inbouwen om zo ganratie/schade claims te ontlopen.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: ZTR Crest of Mavic crossmax slr 29er

Bericht door Reflex »

Dat staat er toch ook? Ernie heeft die cijfers zo scherp gesteld om er zeker van te zijn dat er geen velgen plooien. (Gebeurt dat wel dan is dit slechte reclame voor hem) Enkel als je over de gewichtsbeperking heen gaat van de fabrikant zit je in de marges te spelen. Je moet er dan ook niet van schrikken dat een velg plooit. Dan toegeven dat je zelf fout zit is voor veel mensen moeilijk. Dus word een product afgeschilderd als een slecht product. Een gewichtsbeperking is er niet voor niks.
Gebruikersavatar
locust
Mountainbiker
Berichten: 1136
Lid geworden op: do 23 aug 2007 17:12
Rijdt met: zemst

Re: ZTR Crest of Mavic crossmax slr 29er

Bericht door locust »

Een goed gespaakt wiel kan heel wat hebben. Ik snap dat Ernie zich wat wil indekken maar volgens mij kunnen die velgen heel wat meer hebben.
Deftig gespaakt wiel gaat al veel meer kunnen hebben en is niet enkel voor lichtgewichten. Ik ken genoeg mensen die meer dan 80kg wegen en geen voorzichtige rijstijl hebben. Ga eens naar een wielenmaker en vraag zijn mening.

Ik heb geen ervaring met de crossmaxen dus kan geen vergelijking geven. Rij nu al jaren met ZTR wielen en ben daar heel tevreden van.
roelp
Mountainbiker
Berichten: 435
Lid geworden op: vr 05 nov 2010 20:30
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: ZTR Crest of Mavic crossmax slr 29er

Bericht door roelp »

Reflex schreef:
roelp schreef:op bikeboosting.nl staan max. rijdersgewichten, al moeten die wel met een korrel zout genomen worden. Ik heb Crest velgen, en zit voorlopig toch nog een stuk boven de 85kg ... Maar we werken eraan :-D
Ben ik het niet mee eens. Ernie zet de max gewichten zo scherp om zeker te zijn dat er geen geplooide velgen ontstaan. Als je met een hoger gewicht zulke lichte wielen wenst te gebruiken bestaat er een kans dat de velg breekt. Door mannen zoals jou worden de Crest velgen als slecht bestempeld. Dat is net als zoveel lichtgewichte dingen. Mensen nemen de max gewichten met een korrel zout en dan is het product slecht als het breekt.
Ik heb er vorige zomer een ganse zomer mee gereden met 95kg. Ze gaven geen krimp.
Moesten ze plooien of breken, zal ik ze zeker niet als slecht bestempelen want ik weet dat ik er eigenlijk te zwaar voor ben.
Daarom ben ik ook van plan om als volgende setje ARCH EX te nemen.
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Re: ZTR Crest of Mavic crossmax slr 29er

Bericht door _alain_ »

Wielen plooien rapper door lompe rijders dan door zware rijders.
Maar inderdaad, eigen fouten toegeven wordt niet snel gedaan. Alhoewel ik daar geen problemen mee heb/maak.
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Re: ZTR Crest of Mavic crossmax slr 29er

Bericht door _alain_ »

In mijn ogen zijn wielen voor 90% van de gebruikers overbuild. Je kan (nog altijd volgens mijn mening) een pak lichter gaan zonder (al teveel) risico's te nemen.
Ik heb hier ook een setje met Crest velgen op een rigid fiets, maar die gebruik ik wel weer enkel voor "normale" XC (toertochten bijvoorbeeld). Qua spaken ben ik daar tegen alle adviesen in gegaan voor Revo's.
Tja, die wielen flexen inderdaad wel wat, maar daar zijn ze ook voor gebouwd. Stalen rigid met iets flexende wielen geeft toch nog redelijk comfort.

Een ander setje heb ik hier met Olympic velgen, en die hebben 2mtr drops en 4mtr dubbels achter hun kiezen. Daar durf ik behoorlijk gek mee doen, alleen zijn ze eigenlijk te smal om ideaal te zijn.
Daarom zou ik graag eens rijden met een Syntace wielset, echt licht en heel brede velgen.
Gebruikersavatar
eekhoorn
Mountainbiker
Berichten: 293
Lid geworden op: do 03 jul 2003 19:10
Rijdt met: ijzer en alu

Re: ZTR Crest of Mavic crossmax slr 29er

Bericht door eekhoorn »

Crest wielen bestaan niet... en een crest velg kan goed of slecht opgebouwd worden.
Als je je set degelijk laat spaken met fatsoenlijke naven (met een degelijke 29er flensen) en door iemand die weet wat hij doet, heb je een beter wiel dan de crossmax slr. De prijs zal dan ook vergelijkbaar zijn.
Als je een crest velg "budget" laat inspaken kan je geluk hebben, maar ben je waarschijnlijk beter af met een crossmax...
I cannondale myself.
Mountainbiker
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 02 mei 2012 19:46
Rijdt met: cannondale flash 2 carbon29er

Re: ZTR Crest of Mavic crossmax slr 29er

Bericht door I cannondale myself. »

Ik rij een Flash 29 er carbon 2 2012,
Org, zitten in deze bike wielen met ZTR Arch velgen. Wilde ook iets lichters en stijvers. Mijn gewicht +100kg.

Op advies van mijn lbs gekozen voor Xmaxen SLR.
Mijn ervaring is dat vooral de stijfheid veel winst geeft. Maw. Super.
Ga wel voor het 2013 model, deze zijn in samenwerking tussen Cannondale en Mavic ontwikkeld.
Dit zegt wel iets denk ik.
Bulkie
Mountainbiker
Berichten: 528
Lid geworden op: wo 14 sep 2005 11:09
Rijdt met: Open - NoTubes - FOX Terralogic Fit

Re: ZTR Crest of Mavic crossmax slr 29er

Bericht door Bulkie »

Met +100kg neem je wielset met Arch EX velgen

Mavic? 5-8 jaar terug waren ze toonaangevend in wielsets, sindsdien zijn ze echter nauwelijks geëvolueerd, ik snap niet dat ze - buiten hun look - nog overwogen worden, je originele Arch wielen zijn wellicht nog een stuk beter! En als je graag lek rijdt, idem.

Marja, ieder zijn keuze hè...

Ken
Plaats reactie