xx1 vs 2x10 (X0-X9)

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
I cannondale myself.
Mountainbiker
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 02 mei 2012 19:46
Rijdt met: cannondale flash 2 carbon29er

Re: xx1 vs 2x10 (X0-X9)

Bericht door I cannondale myself. »

[quote="flupke73"]wat koste dat dan?[/quote

Nou, €730 voor de groep en ik schat €100 voor de body. Dit is goed te doen :bounce:
Maar de cassette as die versleten is Mmmmm. :( http://www.chainreactioncycles.com/Sear ... Search=xx1" onclick="window.open(this.href);return false;

Groet,
Gebruikersavatar
fucalot
Mountainbiker
Berichten: 313
Lid geworden op: za 23 feb 2008 19:29
Rijdt met: 2 chinezen (blacky & roadblacky),salsa horsethief, niner bsb rdo

Re: xx1 vs 2x10 (X0-X9)

Bericht door fucalot »

Ik begrijp de hype niet zo goed, wat is er mis met gewoon 1x10 te rijden aan een fractie van de kost?
Gebruikersavatar
malmedy
Mountainbiker
Berichten: 524
Lid geworden op: ma 23 jul 2007 20:40
Rijdt met: epic en canondale optimo

Re: xx1 vs 2x10 (X0-X9)

Bericht door malmedy »

Daar is niks mis mee maar met een 36 kom je niet overal boven moesten ze nu een 11-40 maken met 10 sp denk niet dat er dan nog veel xx1 verkocht zouden worden
Gebruikersavatar
Johnne
Mountainbiker
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 30 mar 2012 16:02
Rijdt met: Grysperre , Cube Ltd Race

Re: xx1 vs 2x10 (X0-X9)

Bericht door Johnne »

fucalot schreef:Ik begrijp de hype niet zo goed, wat is er mis met gewoon 1x10 te rijden aan een fractie van de kost?
Maar met xx1 heb je geen chaingaurd of chainguide nodig
Of heb ik het verkeerd voor

Grtz
Gebruikersavatar
fucalot
Mountainbiker
Berichten: 313
Lid geworden op: za 23 feb 2008 19:29
Rijdt met: 2 chinezen (blacky & roadblacky),salsa horsethief, niner bsb rdo

Re: xx1 vs 2x10 (X0-X9)

Bericht door fucalot »

Voorblad kiezen ivm parcours, ergens boet je wel in, of in topspeed, maar hoe dikwijls rijd je 40km/u, of in klimvermogen, train die klimspieren :evil: . Een guide is inderdaad noodzakelijk, maar daar zijn ondertussen al zoveel lichte, goede en goedkope versies van dat dat ook geen probleem hoeft te zijn.
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Re: xx1 vs 2x10 (X0-X9)

Bericht door _alain_ »

fucalot schreef:Een guide is inderdaad noodzakelijk
Nope, ik heb een paar toppers zien rijden met de XX1 in de TransProvence zonder chainguard.
En daar is het terrein net iets anders dan hier in de weides.
Japie carbon
Mountainbiker
Berichten: 884
Lid geworden op: di 04 okt 2011 08:52
Rijdt met: Scott scale 29

Re: xx1 vs 2x10 (X0-X9)

Bericht door Japie carbon »

Hij bedoeld denk ik met een 1x10 setup.

Maar het grappige is dat een X0 set net zo duur is (dus zonder voorderrie en linker shifter)
Dus waarom zou je voor een 1x10 gaan als je ook 1x11 kan kiezen.
Gebruikersavatar
fucalot
Mountainbiker
Berichten: 313
Lid geworden op: za 23 feb 2008 19:29
Rijdt met: 2 chinezen (blacky & roadblacky),salsa horsethief, niner bsb rdo

Re: xx1 vs 2x10 (X0-X9)

Bericht door fucalot »

Op xx1 heb je inderdaad geen guide nodig en 1 op 10 even duur als 1 op 11? Vergelijk even het prijsverschil van tandwielen, ketting en cassette. Meestal heb je ook al het materiaal al en moet je enkel de voorderrie vervangen door een guide en een tandwiel kiezen. Als je nu echt van 0 moet beginnen, is het een andere zaak.
Het grote probleem zijn eigenlijk de cassettes uit 1 stuk. Er zijn altijd 2 of 3 tandwielen die je 85% van de tijd gebruikt, terwijl de rest van de cassette amper ingereden is. En om dan telkens 200 euro op te hoesten als een xt cassette daar bijvoorbeeld maar een kwart van kost...
Laat iedereen maar die xx1 kopen, heb ik een levenslange voorraad derailleurs en dergelijke aan spotprijzen. Zelfs 1 op 9 is plezant rijden, en als je vooraan klein genoeg kiest, geraak je echt wel overal boven, en naar beneden moet je gewoon wat minder remmen. Ik ging 's woensdags trainen met wielertoeristen met mijn 33T vooraan. 30km/u gemiddeld, dus traag gaat dat echt niet... Tussensprinten wordt natuurlijk moeilijk, daarom toch maar een racer bijgekocht. En zelfs daar moet ik bekennen dat ik het groot blad zelden gebruik. Ik rijd dan ook geen koers...
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Re: xx1 vs 2x10 (X0-X9)

Bericht door nothing 's impossible »

Ik denk dat een 1x11 iets is voor mensen die marathons kunnen rijden met een singlespeed, voor jan modaal gaat dat veel te sletig zijn!

Als je een klein verzet nodig hebt voor een paar extreem steile of lange klimmen moet je vooraan een 28 steken, maar dan ga je op de snellere stukken sowieiso op de 10 zitten achteraan om toch nog iets van snelheid te kunnen halen, en die 10, die gaat niet lang meegaan!
ALs de 10 versleten is kan je op zoek naar een nieuwe casette, en dat zou wel eens heel snel kunnen zijn!

Als je met een 36 of 38-42 overal op kan rijden (omdat je superman bent of omdat er geen lastige klimmen in de rit zitten) dan ga je die 10 enkel nodig hebben om eens wat bij te trappen in de bergaf en dan gaat die casette haar tijd wel meegaan.

Als ik kijk naar de 2x10 speed rijders in de club dan zie ik dat de meesten eigenlijk wat bereik missen, voor een rit op de weg is een 38-11 regelmatig aan de kleine kant op een 29'er, en op ferme klim naar het einde van een marathon is een 22-36 mooi meegenomen! Om optimaal van de 29'er grip te profiteren is een 20-36 voor velen zelfs een voordeel!
En de meesten doen een stuk minder lang met hun cassettes omdat ze vooral op de kleine krans rijden!
Japie carbon
Mountainbiker
Berichten: 884
Lid geworden op: di 04 okt 2011 08:52
Rijdt met: Scott scale 29

Re: xx1 vs 2x10 (X0-X9)

Bericht door Japie carbon »

Het is idd zeker niet voor iedereen weggelegd. Mensen die te zwaar ztten te trappen zeker niet! Ik rij nu ook al met een 22-34 voor, en een 11-30 cassette(ik gebruike de laatste 2 kleine kransjes zo goed als nooit)
Dus ik hoop straks weg te komen in de marathons met een 32 blad voor, en in NL ook. Kom ik alleen in bij het klimmen net wat te kort, maar dat betekent wel dat ik wer wat sneller een marathon rijd (t doet alleen wat meer pijn) ;)

Voor de weg ritjes het ik een 53-11 verzet ;)
Plaats reactie