XT of Mavic crossride? Ervaringen?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
on6hp
Mountainbiker
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 06 dec 2010 23:36

Re: XT of Mavic crossride? Ervaringen?

Bericht door on6hp »

Johan-b schreef:@on6hp, en de rest ;)

Deze namiddag ne pot vet gaan halen (kroon oil, ik werk wel bij Total maar enfin... :-D )

De ballekes aan hub kant waren 1 slijk boel, eigenlijk zelfs meer slijk dan vet.
Schijfkant (andere kant) zagen er nog mooi uit, maar wat weinig vet naar mijn mening, zo tandpasta achtig precies.
Dus alles eruit, alles schoon gemaakt, hub kant heeft toch al wat afgezien waarschijnlijk van dat zand.
Als de ballekes nog vettig zijn blijven ze mooi op tafel liggen, als ze gewassen zijn..... lol.

Dan goede kwak vet erin (groen doorschijnend) en ballekes erin drukken, as zelf ook laagske vet gegeven.
Dan de moerkes terug afstellen, idd paar keer opnieuw gedaan, maar uiteindelijk zo gekregen dat wiel er voor 95% stabiel inzit, ofwel ben ik te streng.
Cassette kant is idd 7mm, ander kant is 4mm?
Maar aan die kant zit daar wel zo'n soort spacerke van 2mm tussen en een soort van borgdingkeske van 1mm, dus met dat erbij komt ie aan die zijde ook aan 7mm, zal wel juist zijn zeker?
In ieder geval speling opheffen/neerzetten is weg, draait nog niet 100% (ook 95 ofzo), maar heb al gelezen dat dat kan komen door de nieuwe vetlaag+ heb er redelijk wat ingepropt.
Opt einde aan de buitenzijde ook dun laagske vet gesmeerd, met bedoeling ietsjes beter waterdicht te maken.

Voortaan om het half jaar eens doen denk ik, vorige keer was ik m'n wiel bij de lbs 4 dagen kwijt, nu opt gemakske 2uurkes mee bezig geweest.

Morgen testen ;)
Komt goed, ja idd, in het begin moeten die bielekes zich nog wat zetten rond de as, maar als je di in je handen houdt en laat draaien, zal je wel het verschil merken denk ik O:)
Ik heb op het einde, voor ik de cassette vast zette ook nog een kwak vet erin gedaan, voor dezelfde reden als jou. Maar je zal wel merken dat het na een paar ritten ook weer tandpasta is zunne, ... Ik doe dit nu ook 2 x per jaar, maar straks 240s voor mijn inspanningen vragen aan Sinterklaas.
Su6 bij het testen.
greenbull
Mountainbiker
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 07 nov 2011 15:07
Rijdt met: Canyon

Re: XT of Mavic crossride? Ervaringen?

Bericht door greenbull »

Ik heb mijn Crossrides nu een jaar ( zelf ook tubeless gezet ) en heb er geen enkel probleem mee gehad. Heb er afgelopen zomer aan het Garda meer toch wat pittige tochten mee gedaan. Al bij al zeer tevreden over. Ze zitten wel op een fully, dus ze zien achteraan wel iets minder af.
Gebruikersavatar
Johnne
Mountainbiker
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 30 mar 2012 16:02
Rijdt met: Grysperre , Cube Ltd Race

Re: XT of Mavic crossride? Ervaringen?

Bericht door Johnne »

Heb zelf de xt gehad wel enkel naaf velg was van Alex .
En ik vind die conuslagers echt waardeloos

Ben nu zelf overgeschakeld naar de crossrides ,
Tot nu toe geen klachten ,en voor onderhoud enkel 2
Nieuwe industrielagers en tis gelijk nieuw


Grtz
buzzy
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 30 jun 2010 22:08
Rijdt met: cube

Re: XT of Mavic crossride? Ervaringen?

Bericht door buzzy »

heb hier hetzelfde probleem voorgehad , xt naven en alex rims . Regelmatig vet moeten vernieuwen in de naven en het afstellen wat soms wel wat werk is , te los , te vast .... #-o .
Ben altijd tevreden geweest over de wielen maar heb me nu toch een set crossrides gekocht en vind ze persoonlijk beter , alleen al om van dat afstellen af te zijn .
ravercolnago
Mountainbiker
Berichten: 37
Lid geworden op: do 16 feb 2012 13:17
Rijdt met: Bulls Copperhead 3

Re: XT of Mavic crossride? Ervaringen?

Bericht door ravercolnago »

XT naafkes hebben zich toch al wel bewezen hoor, heb zelf ook xt's met alexrims..Nooit problemen mee gehad.

Vorige winter met de kou veel mensen gezien + gelezen hier opt forum die last hadden vn bevroren body's. Ik niet..Na TT in sprimont (veel modder) stond een waal langs mij die eens aan zen wiel draaide (mavic, weet niet welk model). Ca ne marche pas zei em:D bolde niet meer... ok geen referentie, maar toont aan dat industrielagers ook verslijten.

Heb fiets nu een jaar en 3500km, naven 2x opengegooid voor nieuw vet in te steken..lopen nog altijd vederlicht. En afstellen? Simpel, tel aan de kant waar ge uwe conus losdraait het aantal windingen schroefdraad. Bij terug monteren weet ge dan al hoestrak ge ze ongeveer moet aandraaien;)

Industrielagers zal zen voordelen zeker hebben, ik breek dit ook niet af, maar xt naafjes zou ik ook niet zo snel afschrijven zoals dat hier wordt gedaan [-X

grtzz :-D
Gebruikersavatar
Leo 95
Mountainbiker
Berichten: 124
Lid geworden op: ma 30 mei 2011 19:58
Rijdt met: KTM ultra race 29er 2014

Re: XT of Mavic crossride? Ervaringen?

Bericht door Leo 95 »

Ik rijd al een paar jaar rond op Mavic cross rides. Nog nooit echt probleem mee gehad.
Die assen blijven verbazend soepel draaien.

Ik ondervind wel dat die wielen het wat moeilijk hebben met mijn gewicht (93 kg).
Soms plooien ze zo ver door dat mijn remschijven slepen.

Ik heb nu Shimano xt wielen met xt naven (tweedehands) gekocht.
Er zitten wat meer spaken in die wielen, die hopelijk wat stijver zijn en beter overweg kunnen met mijn gewicht.
Thierry85
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 12 jan 2013 14:17

Re: XT of Mavic crossride? Ervaringen?

Bericht door Thierry85 »

Dag forumleden,

Ik sta ook in twijfel om mij de Mavic crossride aan te schaffen, naar het schijnt zijn er een aantal gevallen van spaken die uit de aluminium naven "scheuren".

Heeft er hier iemand met dit probleem te maken gehad?

Alvast bedankt voor jullie reactie,

Thierry
Gebruikersavatar
tek-zotic
Mountainbiker
Berichten: 1449
Lid geworden op: ma 19 dec 2011 22:42
Rijdt met: Fuji SLM

Re: XT of Mavic crossride? Ervaringen?

Bericht door tek-zotic »

er uit scheuren bij mij niet, wel heel veel spaken die loskomen
Thierry85
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 12 jan 2013 14:17

Re: XT of Mavic crossride? Ervaringen?

Bericht door Thierry85 »

Bedankt voor uw reactie tek-zotic,
Ik zal het erop wagen en mij deze morgen aanschaffen.
:-D
greenbull
Mountainbiker
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 07 nov 2011 15:07
Rijdt met: Canyon

Re: XT of Mavic crossride? Ervaringen?

Bericht door greenbull »

Ik heb nog geen enkel loszittende spaak. ( ik weeg momenteel 88 kg )
Plaats reactie