XT vs XTR

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Cubekee
Mountainbiker
Berichten: 283
Lid geworden op: wo 14 dec 2011 22:29
Rijdt met: Cannondale Scalpel SI carbon 3 2017, Custom F-SI 2016, Cinelli zydeco custom,Cube Elite hpc pro 2012

XT vs XTR

Bericht door Cubekee »

is er veel verschil in deze groepen? en is het de moeit om van XT over te schakelen naar XTR?
Gebruikersavatar
saiko
Test team
Berichten: 4048
Lid geworden op: do 26 jul 2007 09:10
Rijdt met: Sandman, F700,sobe,sobe en enne sobe

Bericht door saiko »

neen en neen

XTR is beter als XT
XTR is lichter als XT

maar dit is slechts marginaal veel beter. In praktijk gaat ge er niet veel van merken. Zeker niet nu de XT shifters ook dezelfde technologie gebruiken als de XTR shifters, dit was in het verleden niet zo.

Ik heb een fiets compleet XTR 2011, een andere compleet XT2012.
Verschil zit vooral in vooral in het kopke. (en de portomonee)
Roger*
Mountainbiker
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 28 jan 2009 14:15
Rijdt met: Scott

Bericht door Roger* »

XTR is XT maar dan duuR :wink:
Op topniveau zal dat wel merkbaar zijn waarschijnlijk, maar de de man in de straat voldoet een XT ruimschoots, vooral als er stukken zijn...
jfcb
Mountainbiker
Berichten: 291
Lid geworden op: za 28 apr 2007 16:17
Rijdt met: Cube

Bericht door jfcb »

Voor onderdelen die niet zo slijtage gevoelig zijn kan je de overstap naar xtr overwegen (remmen, crank,pedalen....). Zaken zoals ketting en tandwielen vind ik de meerprijs van xtr niet waard t.o.v. xt.
Echter zoals eerder gezegd is XT van prima kwaliteit.
Gebruikersavatar
IPPE
Mountainbiker
Berichten: 1014
Lid geworden op: za 17 mei 2008 22:42
Rijdt met: TURNER 5SPOT & RFX

Bericht door IPPE »

Enkel ervaring met XTR 9 spd ketting en shifters,deze zijn WEL beter dan hun XT broertjes.
Ketting roest niet en de shifters schakelen gelijk zot.
Gebruikersavatar
saiko
Test team
Berichten: 4048
Lid geworden op: do 26 jul 2007 09:10
Rijdt met: Sandman, F700,sobe,sobe en enne sobe

Bericht door saiko »

Xt 10 speed gebruikt zelfde techniek als xtr tegenwoordig. Verschil met als 10speed is idd wel merkbaar.
Gebruikersavatar
zefii
Mountainbiker
Berichten: 1964
Lid geworden op: di 09 okt 2007 21:11
Contacteer:

Bericht door zefii »

ik heb de 9-speed versie van xt en xtr, moet zeggen dat xtr toch veel vlotter schakelt, vooral te danken aan de shifters denk ik dan!
Cubekee
Mountainbiker
Berichten: 283
Lid geworden op: wo 14 dec 2011 22:29
Rijdt met: Cannondale Scalpel SI carbon 3 2017, Custom F-SI 2016, Cinelli zydeco custom,Cube Elite hpc pro 2012

Bericht door Cubekee »

bedankt voor de reacties, ik zou achteraf misschien willen over schakelen naar een 2x10 XTR groep dan wel de groep zonder de remmen ik weet een crank liggen dat nie duur is en nieuw en het komt me dan goedkoper uit als dat ik alle bladen op mij XT crank vervang.
zou dit een goede beslissing zijn?
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Bericht door kawa »

Mijn reactie is blijkbaar verdwenen met het de overschakeling naar het oude forum...

Ik vind XTR een PAK beter schakelen dan XT.
Crank, ketting, voorder en cassette hou ik ook gewoon XT omdat ik het de meerprijs niet waard vind.

Maar de eerste die hier komt verkondigen dat XT shifters even lekker schakelen dan de XTR versie... die heeft er volgens mijn nog niet mee gereden.
Gebruikersavatar
rubber-12
Mountainbiker
Berichten: 2834
Lid geworden op: za 18 aug 2007 19:03
Rijdt met: Véél beter dan het ventje erop.

Bericht door rubber-12 »

zefii schreef:ik heb de 9-speed versie van xt en xtr, moet zeggen dat xtr toch veel vlotter schakelt, vooral te danken aan de shifters denk ik dan!
+1

Enige dat echt de moeite is, zijn de shifters.
De achterderrie schakelt ietsje soepeler, de XT 'klakt' wat meer.
Ervaring met de 9-speed, niet met de 10.
Plaats reactie