Banden

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
crazy ivan
Mountainbiker
Berichten: 276
Lid geworden op: za 12 jun 2004 16:55

Bericht door crazy ivan »

Koen31 schreef:Als je eens zoekt met de zoekfunktie naar de zoekterm "banden" vind je 88 resultaten....
da klopt ni ik heb er 461 :lol: :lol: :lol: IK rijd nu met Michelin XLS en dat is een band met enorm veel grip, ze zijn allebei nog zo goed als nieuw, en dat is van het goede teveel, die van achter mag gerust bijna versleten zijn, dat bolt beter, op asfalt maakt dat niet uit :drunk: ik ga mij een setje RR aanschaffen 8) en dan komen die XLS, er pas terug op in bagger toestanden :drunk: :wink:
Gebruikersavatar
JanMan
Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: wo 18 feb 2004 21:14
Rijdt met: Custom Xcluziv, Orbea, Zannata

Bericht door JanMan »

ik rij met volgende banden :

- contintal cross country 1.5 : super modderband , laag gewicht en lage rolweerstand , wel lastig in gemalen zand ...

- Kenda kosmik lite : laaaage rolweerstand , super laaggewicht , veel grip op paden met vaste ondergrond maar veeel te weinig op steentjes. Is wel duur en ook iets te fragiel voor in de ardennen te rijden.

- Hutchinson python : groot luchtvolume : groot comfort , goed op alle ondergronden ( uitgezonder blubber natuurlijk ) , bolt slecht en weegt veel.

- Michelin JET 2.0 UST : Gemakkelijk monteerbaar , groot comfort , supersnelle band op zanderige ondergrond , bolt wel zwaar op weg , groene kleur is ook wel minpunt..

Dit zijn de banden die ik frequent gebruik. Voor de rest hebbik hier nog ritchey zmax wcs , hutchinson spider 1.85 ust , panaracer en IRC banden liggen...
Van Cot
Mountainbiker
Berichten: 1045
Lid geworden op: za 20 mar 2004 01:34
Rijdt met: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Bericht door Van Cot »

Wolber banden, ik ben erachter gekomen dat dit een oud model van michelin is, dat onder de naam wolber goedkoop verkocht werd een paar jaar geleden. Hoeveel ze gekost hebben weet ik niet, ik heb ze gekregen van iemand die na een crash met mountainbiken gestopt is maar ze waren nog nieuw.

Ervaringen: als nieuwe band enorme rolweerstand, niet te doen, maar van zodra ze ingereden zijn gaat het goed. De band is iets wat aan de harde kant maar tamelijk slijtvast op de weg. Er is maar een klein contactoppervlak, verlies je daar de grip mee schuif je weg om vervolgens grip te pakken aan het eerste zijprofiel, ga je nog scherper door de bocht slip je verder tot aan het 2de zijprofiel, en daarna ga je tegen de vlakte. Deze banden gedragen zich heel goed in modder, en los zand valt ook goed te doen.


Geax country rider, een zeer goede band en vrij zacht, zeer lage rolweerstand op elk parcours, maar toch meer dan voldoende grip in de modder net als zijdelingse grip in de bocht. zeer lage slijtage ondanks het feit dat het een zachte band is, maar na een half jaar rijden is deze iets te veel afgeleten voor de winter (zou moeten lukken maar ik speel op zeker), maar heel het zomerseizoen komt deze terug op de YZ2, of het moest zijn dat de banden van de nieuwe scott scale 40 die ik volgend jaar aanschaf niet meevallen.
Ik heb voor deze band 30euro betaald en totaal geen spijt van.

Scott voltage tire

brede band met lage rolweerstand op de baan en harde droge ondergrond, met deze band vooraan is het een hele kunst om de bike in bedwang te houden, zeker in zo een modder als met de TT van tielt winge, hier was de bike zelfs onbestuurbaar geworden.
Vanachter valt het ook niet mee, niks grip op nat wegdek en zeker niet in modder, zeer vaak doorslippen, niet vooruitgeraken en vastrijden. in klimmen waar veel kracht gezet moest worden slipte deze band ook heel vaak door ondanks het feit dat het parcour er droog bijlag.
Bovendien slijten deze banden enorm, vooral de achterband, na 3 maand reed ik al bijna met een slick rond, en waren als de noppen verdwenen. bij noodstop waarbij het wiel slipt was dit zelfs zeer goed aan de band te zien.

Ik hoop om binnen enkele maanden een possitief verslag te mogen schrijven over de scott manx band.
Gebruikersavatar
MacMan
Mountainbiker
Berichten: 523
Lid geworden op: wo 15 sep 2004 13:55
Rijdt met: EpicS-works & SJ Marathon.Scott addict Di2, canyon endurance Di2

Bericht door MacMan »

Heb voor de winter een stel Jimmy's van Swalbe gelegd.
Rij vooral xc ( off road). Eigenlijk gekocht met het oog op modderstroken.
Tot heden zijn de meeste trajecten vrij droog.Maar de jimmy's bevallen mij uitstekend: goed tractie op steile klim en goede controle/grip op snelle afdalingen( allen aarde wegen).prijs/ kwaliteit/gewicht : een aanrader

( ik twijfelde eerst nog tussen de scorpion van Hutchinson, de Geax countryrider, of de Michelin XLS te kopen)
$mokeyJoe

Bericht door $mokeyJoe »

Ik heb er achteraan Michelin XLS op zitten en vooraan een Geax Mezcal.Beide Tubeless.Ik rijd wat toertochten en trainingskes 2 x per week.
Groetjes,
$mokeyJoe
Fredwitrave
Mountainbiker
Berichten: 34
Lid geworden op: di 09 mar 2004 11:39
Rijdt met: Thompson Mach-5 XC

Bericht door Fredwitrave »

Ik heb ervaring met Ritchey excavader (1.9), goeie banden, maar slippen snel weg bij nat weer.

Nu liggen er Schwalbe Jimmy's (2.1) op en deze hebben heel veel grip, ook zijwaarts en bij modderweer. Naar mijn gevoel geven deze banden alleszins meer 'vertrouwen' dan de richeys als je door modder rijdt.
Gebruikersavatar
Rudy D
Mountainbiker
Berichten: 100
Lid geworden op: wo 23 okt 2002 20:05
Rijdt met: Radon ZR Black Race

Bericht door Rudy D »

tafelpoot schreef:...heb nu nen schwalbe blackjack, in de modder (voor zo ver ik heb kunnen testen) gaat die wel maar sneeuw kan ik natuurlijk niet zeggen, diene Schwalbe weegt wel een heel stuk meer (puncture protection ofzoiets)
Black Jack is niet aan te raden in de winter. Kan helemaal niet goed tegen modder. Loopt meteen vol en heeft weinig grip op wortels en natte stenen.
Mijn favoriete band in de jimmy 2.1. Goede grip overall. Slijt alleen een beetje snel naar mijn zin.
id079363
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 19 okt 2004 11:47

Ideale buitenbanden voor de ardennen

Bericht door id079363 »

Samen met de maten plannen we om te gaan biken in Bouillon. (90km parcours). Hier in de vlaamse ardennen rijd ik met schwalbe Jimmy een zeer goede all-round band, maar alleen heel slechte grip op natte (soms droge) kasseien, rotsen, wortels,....
Nu denk ik dat dit geen goede band gaat zijn voor de ardennen. Welke buitenbanden raden jullie aan?
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

'k Zou zeggen de Michelin XLS. Zeer veel grip, ideaal voor rotsige ondergrond.
Wel niet de UST versie, die heeft veel te zwakke flanken (voor mij toch :-? )
Al regelmatig aan flarden gereden... #-o
trapper
Mountainbiker
Berichten: 27
Lid geworden op: do 12 aug 2004 08:32
Rijdt met: merida 3000

Vraag over 1 type band

Bericht door trapper »

Heeft er iemand ervaring met het banden type Michelin XLS ,zoja Wat vindt jer er dan van.
De voor en de nadelen
Plaats reactie