Kettingen

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gebruikersavatar
JanMan
Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: wo 18 feb 2004 21:14
Rijdt met: Custom Xcluziv, Orbea, Zannata

Bericht door JanMan »

ik gebruik maar 1 ketting. Is kijken hoelang een dura-ace XTR combinatie meegaat... :D
Gebruikersavatar
H-rock
Mountainbiker
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 18 aug 2002 02:00
Rijdt met: Merida HFS 5500 ; Commençal VIP N+UTS 2 ; Scott Endorphin Team Issue

Bericht door H-rock »

Van Cot schreef:maar op die KM's is de cassette zo afgesleten datde ketting dan na 70KM afgesleten is, en je kan dan pakweg moeilijk om de 140KMeen nieuwe ketting kopen.
Misschien was ik wat onduidelijk.

eerste ketting: 700 km mee rijden
daarna een nieuwe tweede ketting die 70 km moet inrijden vooralleer hij perfect liep (dus niet meer overspringen)
terug 700 km met de tweede ketting en daarna terug de eerste....

Ik zal content zijn als iedere ketting het 3 keer volhoudt. Moet er wel bij zeggen dat er daar ook wegkilometers tussenzitten...
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Bericht door Serge R »

Ik gebruik 2 kettingen die ik om de 1000km wissel en dit tot alles begint te slijten (cassette,buiten-en middenblad,pully's)en doe +- 6000/7000km off road
kettingen worden niet open/los gedaan ,ketting loopt onder uitvaleinde/achterbrug doe alleen de kooien van de versnellingsapperaten open
Gebruikersavatar
beethoven
Mountainbiker
Berichten: 658
Lid geworden op: ma 06 okt 2003 18:44
Rijdt met: Specia hard-rock

Kettingen

Bericht door beethoven »

Beste H-Rock,
Je bedoeld dus na 700km een tweede ketting leggen na 700km terug die eerste dan voor weer 700km.
Hoe lang doe je dan met je casette? want daar is niemand heel specifiek over. Waarschijnlijk doe je dan nog meer km met de crank voor je deze vervangt?
Volgens ieder bescheiden mening dus zou het werkelijk een winst opzitten om die vaker te veranderen de ketting dus.
Ho ja die power-linck waar kocht je die, want ik bezit een andere maat en die gaat zo niet op de ketting dan, Moving Gent of bij Vega bike in Tielt? Rudy VdE.
Van Cot
Mountainbiker
Berichten: 1045
Lid geworden op: za 20 mar 2004 01:34
Rijdt met: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Bericht door Van Cot »

overal waar er SRAM kettingen verkocht worden.

de levensduur van de cassette's hangt natuurlijk van kwaliteit en gebruik en onderhoud af
Gebruikersavatar
Iegienie
Mountainbiker
Berichten: 1430
Lid geworden op: ma 16 jun 2003 18:59

Bericht door Iegienie »

ik heb zo'n rohloff toolke om de kettinglengte te meten. als het er door valt, ketting direct de vuilbak in. Op die manier kan je drie kettingen verslijten op één cassette. derde ketting moet je dan wel wat "inrijden", maar dat lukt wel. de kettingbladen gaan een ketting en een half mee. dat zijn er van ta, slijten idd. snel genoeg, maar kosten niet zo heel veel.

Hoeveel km ? tja, totaal irrelevante parameter he. het aantal km hangt gewoon af van de omstandigheden waarin je rijdt. Moet altijd dik grinniken als dat als parameter gebruikt wordt.
Gebruikersavatar
crazy ivan
Mountainbiker
Berichten: 276
Lid geworden op: za 12 jun 2004 16:55

Bericht door crazy ivan »

eugene schreef:
Hoeveel km ? tja, totaal irrelevante parameter he. het aantal km hangt gewoon af van de omstandigheden waarin je rijdt. Moet altijd dik grinniken als dat als parameter gebruikt wordt.
Dat klopt wel als het nu niet stopt met regenen dan haalt mijn ketting niet de kms van de vorige #-o ook het type ondergrond (streek)en hoeveel kms je doet op de baan of in het zand/slijk spelen een rol en het onderhoud en de kwaliteit van alles wat rond draait :lol:
Gebruikersavatar
Yakke
Mountainbiker
Berichten: 1540
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: ne goeie!
Contacteer:

Bericht door Yakke »

Serge R schreef:kettingen worden niet open/los gedaan ,ketting loopt onder uitvaleinde/achterbrug doe alleen de kooien van de versnellingsapperaten open
Dan is een power-link toch veel handiger lijkt mij.

Ik ben pas begonnen met 2 kettingen te gebruiken, dus kan er nog niet over oordelen.
Ik wissel de ketting om de 1 à 2 weken.
Gebruikersavatar
jerommeken
Mountainbiker
Berichten: 1227
Lid geworden op: di 12 nov 2002 20:23
Rijdt met: Electrified Scalpel
Contacteer:

Bericht door jerommeken »

Ik gebruik 3 kettingen in een beurtrol : om de 5 ritten (+/- 300km) leg ik er een andere op. Dit om de kettingen en de cassette/tandwielen gelijkmatig te laten slijten.

De ketting die ik er af haal wordt dan eens goed proper gekuist (water en Dreft, geen agressieve ontvetter), stevig ingevet en dan in een diepvrieszakje bewaard.

Veel werk ? De ketting zelf verwisselen is een jobke van 2 minuten, het kuisen en invetten iets langer. Meestal combineer ik dat met een deftige poetsbeurt en nazicht van de derailleurs en kabels.
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Ik wissel ketting om de 200/250 km, rijd nu met 2 kettingen maar ga de volgende keer met 3 kettingen proberen.
De cassette en bladen gaan merkelijk langer mee.

Bij het afnemen van de ketting kan ik ze ook eens grondig reinigen en smeren!

Ik draai ook regelmatig mijn kettingbladen een kwart slag, kwestie van gelijkmatig te laten slijten. Dit is vooral bij een onevenwichtige mannier van kracht zetten voordelig.
Plaats reactie