Welke fully?

Voor alles wat met All-mountain / Enduro heeft te maken ..
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Welke fully?

Bericht door KrisMaes76 »

Kheb een Nerve (nu Neuron) en Spectral (vorig model) en meestal pak ik de spectral, ook voor marathons (ik steek er dan wel XC banden / wielen in).

De Nerve is iets sneller dan de spectral op typische TT en marathons, maar vanaf dat het iets technischer wordt, dan knal ik veel harder met mn spectral naar boven / beneden dan met mn Nerve.

De nieuwe Neuron heeft ondertussen wel een beter veringplatform dan de Nerve, dus de verschillen zijn nu mss wel iets kleiner...

Het leuke aan zo een deftige trailbike is dat je er zowel XC als enduro mee kan doen, maar dat je wss wel een beetje trager zal zijn dan een echte race XC of full enduro bak.
Maar zoals al gezecht, je eigen technisch kunnen en conditie zijn niet te onderschatten...
Wollie
Mountainbiker
Berichten: 418
Lid geworden op: za 04 okt 2003 20:32
Rijdt met: YT Jeffsy

Re: Welke fully?

Bericht door Wollie »

Zelfde ervaring hier. Mijn Epic indertijd weg gedaan omwille van te licht voor het technische werk (hoewel dit een super fiets is).
Sindsdien heb ik een Pyga OneTwenty en rij daar bijna altijd mee, in combi met zware wielen en banden rij ik er trails/enduro mee en een tweede lichte wielset met lichte banden voor TT/marathon/meerdaagse.
Winnen ga ik toch nooit doen en zo een trail/allmountain bike is gewoon plezant rijden.
De limieten van de fiets kom ik niet tegen, tis het manneke erop die de beperking is :lol: :lol: .
Misschien doe ik mijn oude 26" hardtail nog eens weg voor een 27,5+ hardtail als 2de bike, steek daar dan een 29" lichte wielset in en je hebt een snelle bike.

enne, idd de wielmaat bepaalt absoluut niet de snelheid van de fiets ...

grt
Gebruikersavatar
dennisVO
Mountainbiker
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 14 feb 2014 23:30
Rijdt met: Canyon Spectral CF 8.0 2017

Re: Welke fully?

Bericht door dennisVO »

Supra schreef:En een fully met een medium afmontage en 29 inch wielen vind je niet snel voor 1600 euro.
op de 2dehands markt kom je soms wel een Spectral 29" tegen rond die prijs.
afmontage is dan de middenmoot, maar daar kan je op termijn steeds met beetjes in investeren.

om in te pikken op de rest hier.
ik kom ook van een Nerve en rijd nu met de Spectral.
heb met de Nerve toch ook 2 jaar trail/AM en lichte enduro gedaan, en dat ging.
maar de Spectral is echt een pak leuker, je voelt dat die daar voor gemaakt is.

ik heb trouwens de Nerve te koop staan wink wink nudge nudge 8)
(maat M, 29", van 2014)
Gebruikersavatar
rubber-12
Mountainbiker
Berichten: 2834
Lid geworden op: za 18 aug 2007 19:03
Rijdt met: Véél beter dan het ventje erop.

Re: Welke fully?

Bericht door rubber-12 »

Scott Genius is een mooie optie. Als je het kalmaan doet in het Bikepark kom je met een Scott Spark (130mm voor, 120mm achter, 2,6" banden) ook al een heel eind.
Gebruikersavatar
Zotte Marre
Mountainbiker
Berichten: 1129
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 13:53
Rijdt met: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)
Contacteer:

Re: Welke fully?

Bericht door Zotte Marre »

Net een heel interessant artikel gelezen over één van de belangrijkste aspecten van een bike, maar heel dikwijls verwaarloosd t.o.v. type materiaal, afmontage (vork en demper zijn belangrijk uiteraard), maar verdiep je misschien eens in geometrie.
Een slackere 29' met "minder veerweg" rijdt heel anders dan een 27,5" met meer veerweg maar een iets stijlere hoek. Wil je nog voldoende klimmen, check zeker je zadelbuis hoek.

Zeer interessant !
An Intro To Buying Bikes Based on Geometry
Gebruikersavatar
Supra
Mountainbiker
Berichten: 577
Lid geworden op: zo 09 jul 2006 23:37
Rijdt met: Ridley Ignite; Hope; Sram X.O; DT Swiss; Reba Worldcup; Tune; Ritchey WCS; NoTubes...
Contacteer:

Re: Welke fully?

Bericht door Supra »

Ok, we hebben weer bijgeleerd...

Eerder op basis van prijs heb ik de Neuron besteld en gisteren ontvangen. Direct in elkaar gestoken wat overigens niks voorstelde en beginnen rijden! Om na een half uurtje tot de conclusie te komen dat deze bike toch niks voor mij is... Ik had beter moeten luisteren, dit is gewoon een cross country fiets. Om enkel bij mij in de buurt te rijden is het perfect maar ik kwam op enkele afdalingen als heel snel aan het maximum van de voor en achterveer als ik wat agressiever begon te rijden.

Dus direct een mailtje naar Canyon gedaan en de Neuron wordt gewisseld voor een Spectral. Ok, geen 29 inch wielen maar 27,5... Maar dan zal het maar zo zijn.
Gebruikersavatar
dennisVO
Mountainbiker
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 14 feb 2014 23:30
Rijdt met: Canyon Spectral CF 8.0 2017

Re: Welke fully?

Bericht door dennisVO »

Supra schreef:de Neuron wordt gewisseld voor een Spectral. Ok, geen 29 inch wielen maar 27,5... Maar dan zal het maar zo zijn.
daar ga je geen spijt van hebben :-)
na 4 jaar 29" (scott scale en nerve) rij ik nu ook op 27,5" (spectral)

have fun!
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re: Welke fully?

Bericht door KrisMaes76 »

Supra schreef:Ok, we hebben weer bijgeleerd...

Eerder op basis van prijs heb ik de Neuron besteld en gisteren ontvangen. Direct in elkaar gestoken wat overigens niks voorstelde en beginnen rijden! Om na een half uurtje tot de conclusie te komen dat deze bike toch niks voor mij is... Ik had beter moeten luisteren, dit is gewoon een cross country fiets. Om enkel bij mij in de buurt te rijden is het perfect maar ik kwam op enkele afdalingen als heel snel aan het maximum van de voor en achterveer als ik wat agressiever begon te rijden.

Dus direct een mailtje naar Canyon gedaan en de Neuron wordt gewisseld voor een Spectral. Ok, geen 29 inch wielen maar 27,5... Maar dan zal het maar zo zijn.
ga je geen spijt van hebben, spectral is een leuke fiets (kheb wel een kortere stuurpen en breder stuur gestoken om hem nog leuker te maken :) )
Gebruikersavatar
Supra
Mountainbiker
Berichten: 577
Lid geworden op: zo 09 jul 2006 23:37
Rijdt met: Ridley Ignite; Hope; Sram X.O; DT Swiss; Reba Worldcup; Tune; Ritchey WCS; NoTubes...
Contacteer:

Re: Welke fully?

Bericht door Supra »

Weer een kleine update..

De Neuron is ondertussen ingepakt en wordt morgen opgehaald. Ook heb ik een dag verlof genomen om naar Canyon in Koblenz te gaan. Ook ben ik verleden zondag eens gaan kijken bij de Mosa trails in Maasmechelen. Ik kijk er naar uit om hierover te vliegen :)
Gebruikersavatar
Supra
Mountainbiker
Berichten: 577
Lid geworden op: zo 09 jul 2006 23:37
Rijdt met: Ridley Ignite; Hope; Sram X.O; DT Swiss; Reba Worldcup; Tune; Ritchey WCS; NoTubes...
Contacteer:

Re: Welke fully?

Bericht door Supra »

Vandaag een tripje naar Koblenz gemaakt. Indrukwekkende showroom van Canyon! Na een gesprek met een verkoper en een testrit beviel de Spectral mij direct. Toeval wou dat de uitvoering wat ik wou nog beschikbaar was om direct mee te nemen. Meegenomen en direct gemonteerd. Tijd voor de eerste echte rit!
Plaats reactie