"hardcore hardtails" / all mountain hardtails

Voor alles wat met All-mountain / Enduro heeft te maken ..
Gebruikersavatar
fredo
Mountainbiker
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 19 aug 2005 22:41
Rijdt met: Orbea Rallon, Schwarzrot Bass B

Re: "hardcore hardtails" / all mountain hardtails

Bericht door fredo »

Ik rij sinds kort met een stalen 29" hardtail rond en het is echt super de max! De grote wielen grippen en bollen overal over, het staal filtert een beetje de ruwheid van de klappen... kortom zeer tevreden 8)

Daarvoor reed ik ook met een commencal meta ht. Het was een zeer leuke fiets, zeer veel kwaliteit voor de prijs, maar de combo staal & 29er is toch een andere wereld.
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: "hardcore hardtails" / all mountain hardtails

Bericht door aresius »

M'n mudbike is ook zo'n speelse hardtail, nog zo'n antieke On One 456 evo 26 inch. 8)
Zeer leuke fiets...


Stilaan ben ik wel aan het uitkijken naar een speelse 29er hardtail.. liefst staal ... de Stanton Sherpa staat bovenaan de keuzelijst.
Maar zolang de 456 nog meegaat, blijf ik ermee rijden.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: "hardcore hardtails" / all mountain hardtails

Bericht door _anonymus_ »

Ik rij al jaren met een stalen hardtail, een Vassago Bandersnatch.
Mettertijd ben ik wat technischer dingen gaan rijden, en doordaar is de fiets intussen ook wat meer 'trailworthy' geworden.
Oorspronkelijk is de fiets bedoeld voor een 29er-vork met 80mm veerweg, maar ik gebruik er een Fox Talas vork met 85-115mm veerweg in. Veerweg staat meestal op 115mm, én er zit ook een dropper op.
Ik moet zeggen, dat rijdt echt goed, het staal dempt net genoeg om het ergste er uit te halen en ik moet mij geen zorgen maken over scharnierpunten en een achterdemper.

Maar intussen heeft de MTB-evolutie niet stil gestaan, en is de geometrie van de Bandersnatch wat gedateerd, met een vrij steile balhoofdhoek en een 100mm-stuurpen.

Ik las toevallig gisteren een artikel over de nieuwe Niner SIR9. Met een balhoofdhoek van 68° (voor een 120mm-vork) en een grotere reach lijkt mij dit wel een zalige allrounder. De prijs is wel hoog: 1200 dollar frame-only vind ik veel geld voor een niet-custom stalen frame.
Die Stanton Sherpa lijkt mij ook wel iets, en kost toch al wat minder.
De andere Stanton-modellen zijn denk ik niet all-round genoeg voor mij, fiets moet ook op vlakkere toertochten aangenaam rijden en dan lijkt een 150mm vork mij wat overkill.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: "hardcore hardtails" / all mountain hardtails

Bericht door _anonymus_ »

Cotic Solaris Max is ook vergelijkbaar.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: "hardcore hardtails" / all mountain hardtails

Bericht door BertG »

_anonymus_ schreef: Ik las toevallig gisteren een artikel over de nieuwe Niner SIR9. Met een balhoofdhoek van 68° (voor een 120mm-vork) en een grotere reach lijkt mij dit wel een zalige allrounder. De prijs is wel hoog: 1200 dollar frame-only vind ik veel geld voor een niet-custom stalen frame.

Bij Topfun heb je al een SIR vanaf 578 euro. Heb daar wel eens een frame besteld en dat ging zeer vlot. Van de kikkergroene zou ik zelf nog wel eens een leuk speelfietske willen maken :drunk: .

http://www.topfun.com/es/sir-9/12279-cu ... esults=334" onclick="window.open(this.href);return false;
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: "hardcore hardtails" / all mountain hardtails

Bericht door _anonymus_ »

Da's wel nog het vorige model, zie ik. Da's qua geometrie ongeveer gelijk aan mijn huidige fiets.
Het nieuwe model is wat meer bij de tijd, met een slackere balhoofdhoek, tapered balhoofd, meer reach, meer veerweg, boost-spacing, bredere zitbuis voor een dropper post... En een hoger prijskaartje, jammer genoeg.

Ik wou indertijd ook een SIR9, maar ik heb dan uit de VS een Vassago Bandersnatch frame geïmporteerd. Incl. invoertaksen was dat nog goedkoper dan een Niner.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: "hardcore hardtails" / all mountain hardtails

Bericht door BertG »

Nu je het zegt... De Blaze Yellow is wel het nieuwe model (denk ik), wel iets duurder en enkel nog in M (747,-). Vele meer zou ik ook niet willen geven aan een stalen frame, destijds veel plezier gehad van mijn On One 456, opgebouwd voor de leut maar uiteindelijk 2-3 jaar mee rondgereden.
Laatst gewijzigd door BertG op vr 23 jun 2017 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: "hardcore hardtails" / all mountain hardtails

Bericht door _anonymus_ »

Over de nieuwe versie:

https://www.bikerumor.com/2017/06/19/ni ... adventure/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: "hardcore hardtails" / all mountain hardtails

Bericht door BertG »

_anonymus_ schreef:Over de nieuwe versie:

https://www.bikerumor.com/2017/06/19/ni ... adventure/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dus een nieuw model voor 2017, oké... ben niet zo goed meer op de hoogte van wat Niner tegenwoordig allemaal op de markt brengt. Kleurenschema's gaan er toch niet op vooruit, persoonlijke smaak natuurlijk.
scaramouche
Mountainbiker
Berichten: 55
Lid geworden op: do 27 apr 2017 09:33

Re: "hardcore hardtails" / all mountain hardtails

Bericht door scaramouche »

Wat ik mij ook afvraag: meer en meer merken komen met een trail hardtail, maar bijna altijd kiezen er dan voor om er meteen ook plus size banden onder te steken. Waarom doen ze dat?
Plaats reactie